پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
شرح‌حال‌نگاری عالمان، مقدمه نخبه‌شناسی و نخبه‌پروری باشد

آیت‌الله مکارم شیرازی در مراسم رونمایی از آثار فاخر گلشن ابرار پژوهشکده باقرالعلوم (ع) ضمن تأکید بر ضرورت شناسایی عالمان و نخبگان، آن را تنها مرحله نخست از وظایف نسبت به آنان دانست و گفت: سعی کنید به مرحله دوم و سوم ــ یعنی شناسایی و پرورش نخبگان ــ هم توجه داشته باشید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر پنجشنبه در نشست علما و طلاب استان‌های فارس، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و مراسم رونمایی از آثار گروه گلشن ابرار پژوهشکده باقرالعلوم (ع) که در مدرسه امام کاظم (ع) برگزار شد، با تشریح مقام عالمان دینی اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) در جمع اصحاب، خداوند را بخشنده‌ترین بخشنده‌ها معرفی کردند و سپس فرمودند من بخشنده‌ترین فرزندان آدم هستم که برای نجات و راهنمایی انسان‌ها از سوی خداوند مبعوث شده‌ام.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به لزوم یادگیری علم و دانش و اهمیت آن افزود: پیامبر (ص) فرمودند از من بخشنده‌تر کسی است که علم و دانش را فرا بگیرد و آن را به دیگران نیز بیاموزد و دیگران از علم و دانش وی بهره‌مند شوند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) عنوان کرد: علما برای همیشه زنده و جاوید هستند، بدن آن ها زیر خاک می‌رود و ناپیدا می‌شود اما نقش و آثار و افکار آن‌ها در دل‌ها موجود است و دیگران از آن بهره می‌برند.

وی درباره تدوین شرح حال علمای استان فارس توسط پژوهشکده باقرالعلوم (ع) تصریح کرد: سرزمین‌های مختلف محصولات متفاوتی دارند و استعدادها در استان‌های کشور متفاوت است.

استاد برجسته حوزه، استان فارس را یکی از استان‌های عالم‌پرور و نخبه‌پرور بیان کرد که در طول تاریخ، بزرگان زیادی را در رشته‌های مختلف به جهان اسلام عرضه کرده است.

این مرجع تقلید اظهار داشت: ما در مقابل علما سه وظیفه داریم: باید نام و آثار آنها را معرفی کنیم و یاد آنها را بزرگ بشماریم تا نسل موجود بداند که وارث چه میراث عظیمی است. این اقدام نیز یک نمونه سپاسگزاری و تجلیل از فعالیت‌های علمی و دینی آن‌هاست، چرا که ما بر سر سفره علما نشسته‌ایم و باید آثار آن‌ها را نشر و ترویج دهیم.

وی خطاب به پژوهشگران گفت: خیال نکنید درهای نخبه‌پروری بسته شده و فقط علمای گذشته بودند که به این مراتب علمی رسیدند. این سرزمین همان سرزمین است و این نسل زاییده همان نسل‌هاست و ما باید استعدادهای درخشان را پیدا و شناسایی کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی سرمایه انسانی را مهم‌ترین سرمایه مملکت دانست و افزود: ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم با بمب‌های اتمی مورد هجوم واقع شدند اما با استفاده صحیح از سرمایه انسانی قوی که در اختیار داشتند الان حرف اول را در اقتصاد جهانی می‌زنند.

وی با بیان این که ما باید بکوشیم سرمایه‌های انسانی نخبه را بشناسیم، تصریح کرد: سومین وظیفه ما پرورش نخبگان است.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: چه کسی می‌گوید میرزای شیرازی، ملاصدرا و امثال آن‌ها پیدا نمی‌شوند. باید نخبگان را بشناسیم و آنها را پرورش دهیم و در این زمینه مدرسه امام کاظم (ع) درباره شناسایی و پرورش نخبگان فقهی تلاش های جدی و مجاهدانه‌ای را به کار بسته است.

وی نسبت به خالی شدن شهرها از مجتهدان هشدار داد و افزود: مردم نیازهای فوری و اورژانسی در حوزه مسال فقهی دارند و نمی‌توانند منتظر باشند که سؤالات آنها به قم ارسال شود و جوابش بعد از یکی‌ـ‌دو هفته برگردد.

به گفته آیت‌الله مکارم شیرازی، استان‌های کشور مدافعانی می‌خواهند که در برابر هجمه‌های شدید اعتقادی دشمنان بایستند.

وی تدوین شرح حال علما توسط پژوهشکده باقرالعلوم (ع) را اقدامی مناسب توصیف کرد و خطاب به پژوهشگران گفت: کار شما بسیار خوب است و سعی کنید به مرحله دوم و سوم ــ یعنی شناسایی و پرورش نخبگان ــ هم توجه داشته باشید.

این مرجع تأکید کرد: در تدوین شرح حال علمای استان فارس دقت داشته باشید که سران صوفیه را به جای بزرگان و علما و دانشمندان فارس معرفی نکنید.

در ادامه این مراسم آثار گروه گلشن ابرار پژوهشکده باقرالعلوم (ع) شامل ۷ جلد از جمله سه جلد گلشن ابرار ویژه علمای استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل، یک جلد گلشن ابرار بانوان ویژه شرح حال بانوان عالمه مذهب تشیع، دو جلد بازنویسی شرح حال علمای شیعه و یک جلد رفتارهای انسان‌ساز شامل خلاصه اخلاقی 10 جلد گلشن ابرار با حضور آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، آیت‌الله احمد بهشتی عضو مجلس خبرگان رهبری،آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، شخصیت‌های حوزوی و دکتر حسین قشقایی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در نمازخانه مدرسه علمیه امام کاظم(ع) رونمایی شد.

در این مراسم کار نگارش شرح حال علمای استان فارس با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی آغاز شد و حجت‌الاسلام احمد صمصامی مسئول این پروژه به تشریح مراحل اجرای آن پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها