چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
شناسایی مخاطب واقعی کتاب سخت است/ آمادگی «ستایش» برای نمایشگاه 28

علی‌اکبر حائری، مدیر انتشارات «ستایش» درباره لزوم حمایت دولت از ناشران گفت: با وجود تخصیص یارانه خرید کتاب، ناشران شاهد تغییر مطلوبی در فروش کتاب نیستند، بنابراین شناخت مخاطب واقعی کتاب آسان نیست.

علی‌اکبر حائری، مدیر انتشارات «ستایش» در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره نحوه حضور «ستایش» در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌ا‌‌لمللی کتاب تهران اظهار کرد: انتشارات «ستایش» به‌عنوان تنها ناشر خصوصی و تخصصی حوزه مهندسی نفت، از سال 90 تاکنون حدود 80 عنوان کتاب چاپ نخست به بازار نشر عرضه کرده است.
 
وی افزود: مخاطبان اصلی کتاب‌های انتشارات «ستایش» کارشناسان و متخصصان حوزه مهندسی صنعت نفت هستند. 10 عنوان از کتاب‌های منتشر شده ستایش نیز برای آمادگی در کنکور کار‌شناسی‌ارشد تولید شده که در نظر داریم برای کنکور دکترا نیز تولیداتی داشته باشیم.
 
حائری درباره پیش‌بینی کتاب‌های پر‌فروش در نمایشگاه کتاب امسال گفت: به‌نظر می‌رسد کتاب‌‌‌های «چاه‌آزمایی» نوشته جان‌لی با ترجمه دکتر قاسم زرگر، کتاب «خواص سيالات مخازن هيدروكربوری مک‌کین» ترجمه مشترک مجتبی پردل، مهدی اميري و عظيم كلانتری اصل، کتاب «مهندسی حفاری در میادین نفتی» نوشته مشترک کامیار احمدی، کاوه ابراهیم‌زاده و علیرضا سرایی، «تکنولوژی حفاری» نوشته مرت استیو با ترجمه حامد نظری و کتاب «یترو فیزیک» نوشته جبار تیاب و ترجمه مشترک محمدتقی رضايی، احد فريدونی، مسعود فريدونی و با همكاري عباس هلالی‌زاده به‌عنوان یکی از کتاب‌های مطرح ‌بین‌المللی در حوزه مهندسی نفت، در نمایشگاه کتاب امسال با استقبال خوبی مواجه شوند.

مدیر انتشارات «ستایش» درباره وضعیت فعلی کاغذ و تخفیف‌ نمایشگاهی نیز عنوان کرد: مطابق سال‌های پیش تخفیف 10 درصدی برای بازدیدکنندگان بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نظر داریم.

وی درباره ارتباط با ناشران خارجی حاضر در نمایشگاه افزود: طی بیش از 15 سال حضور در نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب، ارتباط با ناشران خارجی به خرید کتاب منحصر بوده است. پیش از افزایش نرخ دلار در دوره‌‌های قبلی نمایشگاه، توان خرید نزدیک به 40 عنوان کتاب را از ناشران خارجی داشتیم و این در حالی است که در حال حاضر توان خرید بیش از دو یا سه عنوان کتاب وجود ندارد.  

این ناشر حوزه مهندسی، درباره پیش‌بینی استقبال مخاطبان از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: سال گذشته با کاهش فروش روبه‌رو بودیم و فکر می‌کنم که نمایشگاه امسال نیز تفاوتی چندانی نخواهد داشت.
 
حائری در ادامه اظهار کرد: قیمت کاغذ از ابتدای سال جدید 11 درصد گران‌تر شده که در قیمت نهایی تولید کتاب مؤثر است. دولت باید از ناشران با تخصیص تسهیلاتی مانند وام و بُن خرید حمایت کند. بُن ‌خرید باید به‌صورتی طراحی شود که فقط برای خرید نمایشگاهی اعتبار داشته باشد و قابلیت فروش در بازار آزاد را نداشته باشد.
 
وی افزود: دولت یارانه‌ای، برای خرید کتاب به بازدیدکننده اختصاص می‌دهد و این در حالی است که به‌عنوان یک ناشر تغییری در فروش کتاب احساس نمی‌کنم. به‌نظر می‌رسد مصرف‌کننده واقعی را نمی‌توان پیدا کرد. آماده‌سازی کتاب‌های حوزه مهندسی، به دلیل وجود جدول، فرمول و اشکال مختلف بسیار دشوار است. تولید کتاب‌های این حوزه حداقل 10 برابر کتاب‌های معمولی هزینه و زمان نیاز دارد.

حائری در ادامه گفت: امید‌واریم با اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها دغدغه‌های ناشران، این قشر ورشکسته به گوش مسئولان صنعت نشر برسد.

 
بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 16 تا 26 اردیبهشت 94، در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) میزبان اهالی و دوستداران کتاب خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها