چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
نقش کارآگاه وطنی در کتاب «جنایت جردن»/ارایه رمان پلیسی ایرانی در نمایشگاه کتاب

«جنایت جردن» که نخستین کتاب از مجموعه پلیسی علیرضا محمودی است، کارآگاهی با نام «هوشنگِ توانا»‌ دارد که با قتلی فجیع روبرو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین رمان از مجموعه پلیسی علیرضا محمودی «جنابتّ جُردن» نام دارد که در روزهای آینده از سوی نشرِ چشمه منتشر خواهد شد.

محمودی که سال‌هاست به عنوانِ فیلمنامه‌نویس، منتقدِ سینما و روزنامه‌نگار فعالیت دارد، در این رمان‌ تلاش کرده تا قواعد ژانر پلیسی را اجرا کند. «جنایتِ جُردن» نخستین پرونده درباره «هوشنگِ توانا»‌، کارآگاهِ داستان او است که با قتلی فجیع روبرو می‌شود.

هوشنگ توانا افسرِ نیروی انتظامی‌ است و سال‌ها تجربه‌ پلیسی دارد. او با دستیارِ تازه‌اش در آخرین روزهای مانده به عیدِ نوروز با پرونده‌ ای عجیب روبرو می‌شوند. توانا، کارآگاهی تنهاست که سوابقِ خوبی در نیروی انتظامی دارد.

محمودی یکی از چهره‌های ادبیاتِ و سینمای ایران است که درباره‌ ادبیاتِ پلیسی  مطالعه و طبع‌آزمایی کرده است و سعی داشته کارآگاهی ایرانی بسازد که در قواعدِ ژانر این نوع رمان حرکت می‌کند. این نویسنده به تازگی کارگاه‌‌هایی هم برای تدریسِ نوشتنِ رمانِ پلیسی در شهرِ کتاب برگزار کرده‌ که با استقبال روبرو شده است.

در سال‌های اخیر و با رشدِ دوباره‌ مخاطبانِ رمان کارآگاهی و پلیسی در ایران، این ژانر مهمِ تاریخِ ادبیات و زیرشاخه‌های آن اهمیتی دو چندان یافته‌اند. ولی در تمامِ این سال‌ها به ندرت شاهدِ آثارِ نویسنده‌ای ایرانی در این ژانر بوده‌ایم و عمده‌ آثار پلیسی ایرانی شاملِ بازخوانی پرونده‌های قتل‌ بوده‌اند.

دو رمانِ دیگر توانا در این مجموعه نیز مراحل انتشار را سپری می کنند که از سوی نشرِ چشمه به چاپ خواهند رسید.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها