یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
«اضطراب و افسردگی» با آوند دانش به بازار کتاب آمد

انتشارات آوند دانش نخستین چاپ کتاب «اضطراب و افسردگی» را با ترجمه مریم هدایتی در هشت فصل منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «اضطراب و افسردگی» نوشته مشترک لورا اسمیت و چارلز الیوت، با ترجمه مریم هدایتی در هشت فصل از سوی انتشارات آوند دانش منتشر شده است.
 
چهار فصل نخست کتاب علاوه بر مقدمه شامل «بررسی انواع مختلف اضطراب»، «تشخیص ابتلا به اضطراب»، «ایجاد تغییر با هدف غلبه بر اضطراب» و «مشاهده جزر و مد اضطراب» است.
 
مباحثی مانند تصورات خنده،‌ اختلال اضطراب فراگیر؛ رایج‌‌ترین نوع اضطراب، اضطراب اجتماعی: گوشه‌گزینی و دوری جستن از مردم،‌ اختلال وسواس فکری ـ عملی؛ بار‌ها و بار‌ها، سایر اختلالات روان‌شناختی، یافتن ریشه‌های اضطراب، نوشتن درباره نگرانی‌هایتان با ذکر همه نقایص و باز‌اندیشی درباره روابط و افسردگی از مهم‌ترین موضوعات این فصل‌هاست.

نویسندگان کتاب در تشریح «اضطراب اجتماعی: گوشه‌گزینی و دوری جستن از مردم» آورده‌اند: «افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی از این‌که در معرض قضاوت دیگران قرار بگیرند واهمه دارند. این افراد از انجام کار‌هایی مثل سخنرانی در جمع دیگران، صحبت کردن با سایرین،‌ مهمانی رفتن،‌ به جمع دیگران پیوستن، معاشرت با غریبه‌ها، گفت‌و‌گوی تلفنی، نوشتن چک در حضور دیگران، غذا خوردن در مکان‌های عمومی و یا تعامل با صاحب‌منصبان بیم دارند.
 
«اسمیت» و «الیوت» در بخش دیگری از کتاب در تشریح ویژگی‌های اختلال وسواس فکری ـ عملی اشاره کرده‌اند که اختلال وسواس فکری ـ عملی (ocd) روال عادی زندگی افراد مبتلا را به شدت متلاطم می‌سازد، زیرا نه تنها خود فرد مبتلا، بلکه خانواده و نزدیکان ایشان را نیز عاجز و درمانده می‌کند.

نویسندگان این اثر معتقدند در صورتی‌که این بیماری درمان نشود، ممکن است تا پایان عمر فرد مبتلا با وی باقی بماند.

در ادامه مباحث این کتاب می‌خوانیم: «وسواس‌های فکری تصاویر، انگیزش‌ها یا افکار تکرار‌شونده‌ای هستند که ناگهان به ذهن خطور می‌کنند. فرد مبتلا این افکار و تصاویر را مزاحم می‌‌داند، ولی می‌داند باید برای رهایی از آن‌ها کاری بکند،‌ مثلا ممکن است وسوسه شدید فریاد کلمات رکیک در طول مراسم کلیسا ذهن فرد مؤمنی را که در آن شرکت کرده،‌ اشغال کند. یا مادر دلسوز و زحمت‌کشی دچار افکار نا‌خوانده و مزاحمی شود که او را به ‌آسیب زدن به فرزندش تشویق کنند. خوشبختانه این افراد به افکار خود جامعه عمل نمی‌پوشانند، اما پیوسته با چنین مزاحمت‌های فکری دست‌ به گریبان هستند.»         
 
«مروری بر علل افسردگی و پیگیری وضعیت خلقی خود......»، «یافتن درمان برای افسردگی» و «ده نشانه مبنی بر نیاز شما به درمان» سه فصل بعدی کتاب هستند.

شناسایی علل افسردگی، بررسی گزینه‌‌های خود‌یاری، مروری بر منابع خود‌یاری، تأمل درباره اینکه آیا خود‌باوری تنها راه‌حل است یا خیر، یافتن درمانگر مناسب، داشتن افکار و برنامه‌های خود‌کشی و رنج‌کشیدن از واسواس‌های فکری و عملی شدید، از مهم‌ترین مباحث سه فصل پایانی کتاب است.
 
نویسندگان در این بخش کتاب درباره «راه‌های درمان افسردگی» به تشریح مقوله خود‌یاری پرداخته و نوشته‌اند: «روش خود‌یاری می‌تواند برای هرکس که در حال مبارزه با افسردگی است، مفید و مؤثر باشد. منظور از خود‌یاری تلاش‌هایی است که فرد بدون کمک متخصص و با تکیه بر خود،‌ با هدف درمان افسردگی انجام می‌دهد. نتایج مطالعات متعدد، اهمیت خود‌یاری را برای اهمیت خود‌یاری را برای دامنه گسترده‌‌ای از مشکلات روان‌شناختی، رفتاری و پزشکی تأیید کرده‌اند. گاهی تمام چیزی که برخی از افراد نیاز دارند، خود‌یاری است.»     ‌ 
 
نخستین چاپ کتاب «اضطراب و افسردگی» با شمارگان یک‌‌‌هزار و 500 نسخه در 111 صفحه، به بهای 6 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات آونددانش منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها