سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه کتاب به صورت نشست صمیمی ناشران با رئیس جمهوری برگزار شود

حمیدرضا سیدناصری، مدیر انتشارات ذکر گفت: ناشران مشکلات زیادی دارند که مدام با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و خواهان این هستند که مسئولان دولتی در رفع این مشکلات آنها را یاری کنند. مثلا مراسم افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه کتاب که با حضور رئیس جمهوری برگزار می‌شود فرصت مناسبی است تا ناشران درد دل‌ها و دغدغه‌هایشان را در حوزه نشر بازگو کرده و پیشنهاداهایشان را ارائه دهند.

مدیر انتشارات ذکر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: امسال با حدود 660 عنوان کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت خواهیم کرد که از این تعداد 620 عنوان در حوزه کودک و نوجوان و بقیه در حوزه بزرگسال است.
 
حمیدرضا سیدناصری ادامه داد: از کتاب‌های کودک و نوجوان 211 چاپ نخست و 258 عنوان تجدید چاپ است. در حوزه بزرگسال نیز 15 عنوان چاپ نخست و بقیه تجدید چاپ است.
 
وی افزود: از جمله کتاب‌های چاپ نخست در حوزه کودک می‌توان به مجموعه 6 جلدی «ماجراهای گربه کوچولوی سفید» نوشته جف ورینگ با ترجمه سارا سیدناصری،‌ مجموعه 2 جلدی «اولین نماز من» و «نقاشی خدا» از مجموعه کتاب‌های «کودک و نیایش» سروده زهرا وثوقی با تصویرگری سمیه علیپور، مجموعه 12 جلدی «قصه‌های پندآموز برای کودکان» نوشته ژاله راستانی، مجموعه 6 جلدی قصه‌های کودکانه با عنوان «ماجراهای خاله سوسکه و آقا موشه» نوشته سوسن طاقدیس و تصویرگری سمیه علیپور،‌ مجموعه 3 جلدی ماجراهای «اسب راه‌راهی» نوشته جیم هلمور با ترجمه مژگان شیخی اشاره کرد.
 
سیدناصری ادامه داد: از مجموعه‌های جدید در حوزه نوجوان نیز می‌توان به مجموعه 6 جلدی رمان نوجوان با عنوان «فنگز،‌ جاسوس خون‌آشام» و مجموعه 36 جلدی «ماجراهای شرلوک هولمز» شامل معماهای پلیسی نوجوانان به‌صورت مصور نوشته آرتور کانون دویل با ترجمه سید حبیب‌الله لزگی اشاره کرد.
 
وی اضافه کرد: همچنین در حوزه بزرگسال هم کتاب‌هایی مانند «شناخت شناسی از دیدگاه قرآن و حدیث» نوشته سید کاظم ارفع و اشعار عاشورایی «شراب سرخ» سروده محسن رشیدی را برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهیم کرد.
 
مدیر انتشارات ذکر در ادامه با اشاره به مشکلات ناشران در نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما هر ساله با مشکلات مختلفی در نمایشگاه کتاب تهران مواجه هستیم از جمله این موارد می‌توان به نبود مکانی مستقل و دائمی برای نمایشگاه کتاب، تهران اشاره کرد. وجود مکان دائمی برای نمایشگاه کتاب که یک رویداد بین‌المللی است امری ضروری است اما با وجود گذشت بیست و هشت سال از برگزاری این نمایشگاه هنوز نتوانسته‌ایم مکان دائمی برای نمایشگاه کتاب داشته باشیم.
 
وی افزود: از طرفی باید توجه داشت که نمایشگاه به گونه‌ای طراحی شود که مخاطب در بدو ورود احساس کند که وارد فضایی فرهنگی و مرتبط با کتاب شده است. اما زمانی که وارد نمایشگاه کتاب تهران می‌شویم در ابتدا با تبلیغات مکرر غذاخوری‌ها، فست‌فودها،‌ فروش سیم‌کارت‌های تلفن همراه و غیره مواجه می‌شویم که با فضای کتاب فاصله زیادی دارد.
 
مدیر انتشارات ذکر ادامه داد: از دیگر مشکلات ناشران در زمان نمایشگاه حمل‌ و نقل کتاب‌ها و ورود و خروجشان به نمایشگاه است که این موارد چند روز قبل از افتتاحیه و روز بعد از اختتامیه گریبانگیر ناشران است که مستلزم همکاری و مساعدت مجموعه حراست نمایشگاه و مصلی است. گاهی می‌بینیم فقط یکی از درها برای تردد و خروج کتاب‌ها باز است و ما دچار مشکلات زیادی می‌شویم.
 
سیدناصری در ادامه به وجود مشکلات متعدد در غذاخوری‌ها،‌ مسائل رفاهی، محل غرفه‌ها،‌ قطع شدن کارتخوان‌ها، پارکینگ نمایشگاه و غیره اشاره کرد و گفت: همچنین سیستم اطلاع‌رسانی در نمایشگاه اصلا خوب نیست. بسیاری از مخاطبان به امید یافتن کتاب موردنظرشان به نمایشگاه می‌آیند و اکثرا یا نام ناشر آن کتاب را نمی‌دانند یا اسم دقیق کتاب را نمی‌دانند اما سیستم اطلاع رسانی دقیقی برای پاسخگویی وجود ندارد و ما بیشتر وقتمان صرف پاسخگویی به سوالات مشتریانی می‌شود که یا به دنبال نام ناشر می‌گردند یا نام کتاب.

این مترجم در ادامه به مراسم افتتاحیه و اختتامیه نمایشگاه اشاره کرد و گفت: ناشران مشکلات زیادی دارند که مدام با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و خواهان این هستند که مسئولان دولتی در رفع این مشکلات آنها را یاری کنند. مراسم افتتاحیه یا اختتامیه نمایشگاه کتاب که با حضور رئیس جمهوری برگزار می‌شود فرصت مناسبی است تا ناشران درد دل‌ها و دغدغه‌هایشان را در حوزه نشر بازگو کرده و پیشنهادهایشان را ارائه دهند.
 
وی افزود: بهتر است این مراسم تشریفاتی افتتاحیه و اختتامیه به نشست‌های صمیمی با ناشران تبدیل شود تا ناشران بتوانند در فضایی دوستانه و صمیمی مشکلات حوزه نشر را با رئیس‌جمهوری مطرح کنند.
 
انتشارات ذکر در سال 1364 با مدیریت حمیدرضا سیدناصری فعالیت خود را در حوزه کودک و نوجوان و عمومی آغاز کرد و تا کنون حدود 800 عنوان کتاب منتشر کرده است. از جمله این آثار می‌توان به «مقدمه‌ای جهت الگوبرداری»، «مقدمه‌ای بر نوشتار»، «تقویت تمرکز و دقت»، «وقتی قلبتان می‌تپد چه اتفاقی می‌افتد؟»، «خوب بخوابی استینگو»، «هنگام استفاده از حواس پنجگانه چه اتفاقی می‌افتد؟»، «کیک کدو برای دیگلی»، «فی فی و صبح سرد زمستانی»، «وقتی نفس می‌کشید چه اتفاقی می‌افتد؟»، «صداسازی»، «آموزش ساعت»، «تمرین جدول ضرب»، «اسلاگسی بوگندو» و «جشن مخصوص عمه لاله» اشاره کرد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها