چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
کزازی: تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم و «نفحات الانس» جامی را ورق می‌زنم

میرجلال‌الدین کزازی گفت: من در تعطیلات نوروز در تهران می‌مانم و کتاب «نفحات الانس» اندیشمند، سخنور و نهان‌گرای نامبردار ایرانی نوالدین عبدالرحمان جامی را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم تا در این روزها آن را بخوانند.

کزازی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت:  چندی است که اگر کتابی می‌خوانم آن کتاب در پیوند با کار پژوهشی که انجام می‌دهم و کتابی که می‌نویسم است. یکی از کتاب‌هایی که در سال‌های سپری شده از آن بهره برده‌ام کتاب «نفحات الانس» اندیشمند و سخنور و نهان‌گرای ایرانی نورالدین عبدالرحمان جامی است.
 
وی افزود: من به دلیل این‌که نمونه‌هایی را برای آنچه می‌نوشتم از آبشخوری گران سنگ و ارجمند گزینش کنم و به دست دهم از این کتاب مانند چند کتاب دیگرم بهره جسته‌ام. اگر بخواهم در میان کتاب‌هایی که در نوشتن «دمی بی‌خویشتن با خویشتن» به آنها بازگشته‌ام یکی را برگزینم که در چشم من زیبا، دلپذیر و شورانگیز بوده است، می‌تواند کتاب «نفحات الانس» باشد.
 
این پژوهشگر ادامه داد: هرچند این کتاب را از سال‌ها پیش خوانده بودم از بازخوانی بخش‌های بایسته در آن همچنان به شور آمده‌ام و از آن بهره و کامه(لذت) برگرفته‌ام. کتاب دیگری از این گونه کتابی است که من آن را یکی از شاهکارهای شگرف در نوشتار و نثر فارسی می‌دانم؛ کتابی که آکنده از شور و شرار و تاب و تب است. زبان و شیوه نگارش در این کتاب آنچنان آکنده از کارمایه‌های درونی و روان و عاطفی است که خواننده را با خود در می‌کشد و پیش می‌برد. این کتاب از دید من خمخانه مستی است.
 
این شاهنامه‌پژوه اضافه کرد: این ویژگی والا در کتاب هم برمی‌گردد به باوری استوار که نویسنده به آنچه نوشته است داشته است. بر این پایه این کتاب زبان‌زد و زیبای فارسی از آن روی که از بن جان و ژرفای دل نویسنده برخاسته است، به ناچار در جان خواننده می‌آویزد و در دل او می‌نشیند و شورها به سر می‌انگیزد. این کتاب «اسرار التوحید» نام دارد. نویسنده این کتاب محمد منور است و او این کتاب را در سرگذشت پیر شوریده و گرم‌رو بوسعید نوشته است. از آن روست که کانونی از شور و شرار که خواه و ناخواه در دامان جان خواننده درمی‌گیرد و او را به هنگام خواندن درمی‌رباید و با خود می‌برد.
 


صاحب کتاب «دفتر دانایی و داد» توضیح داد: یکی از دشوارترین و دل‌آزارترین زمان‌ها برای سفر روزهای نوروز است زیرا این روزها آکنده از راهیان و سفرگران است که می‌خواهند بیشترین بهره را از روزهای آسودگی و به دور ماندن از کار ببرند. انگیزه نخستین این است اما انگیزه‌ای دیگر که حتی اگر در این روزها آن دشواری‌ها و آن تنگناها نمی‌بود و مرا از سفر کردن بازمی‌داشت خوی و خیم یا رسم راهی است ریشه دار در خاندان ما؛ آن رسم و راه یا خوی و خیم آن است که روزهای نوروز را بر گرد خان و سفره هفت‌سین بگذرانیم. شاید در دومین هفته بهار به مسافرتی بروم اما بی تردید هفته اول را در خانه و در کنار سفره هفت‌سین خواهم بود.

* در این باره بخوانید:
 
اسدالله امرایی
امرایی: خلوتی تهران در نوروز جان می‌دهد برای مطالعه!/ کتاب‌هایی که مترجم پیشکسوت برای مطالعه پیشنهاد می‌دهد
 
اسدالله امرایی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران هستم چون فکر می‌کنم بهترین زمان برای خلوت شدن تهران همین تعطیلات است. برنامه مطالعاتی‌ام را مثل قبل ادامه می‌دهم و به مخاطبان نیز پیشنهاد می‌کنم که چند کتاب ...
 
محمدعلی سپانلو
شاعر تهران تعطیلات را در تهران به سر می‌برد/پیشنهاد خواندن «پیش روی» دکترو از سوی سپانلو
 
محمدعلی سپانلو، شاعر تهران در تعطیلات عید نوروز در تهران می‌ماند و در خانه خود در خیابان جمالزاده به مطالعه می‌پردازد. او برای تعطیلات عید کتاب «پیش روی» اثر ا.ال.دکتروف را به مخاطبان پیشنهاد کرد.

 
<span class=
کتاب«ایران در زمان ساسانیان» پیشنهاد نوروزی شیرین بیانی
 
شیرین بیانی کتاب «ایران در زمان ساسانیان» نوشته آرتور کریستین سن با ترجمه رشید یاسمى را به دلیل قرار گرفتن در فهرست منابع اصلی حوزه تاریخ به اهل کتاب برای مطالعه تعطیلات نوروزی پیشنهاد می‌کند.
 
<span class=
احمد اقتداری کتاب «خلیج فارس از دیرباز تا کنون» را برای نوروز پیشنهاد داد
 
احمد اقتداری، تاریخ‌پژوه حوزه مطالعات خلیج‌فارس کتاب «خلیج‌فارس از دیرباز تا کنون» را برای مطالعه در تعطیلات نورزو پشنهاد داد.
 
جواد مجابی
مجابی: تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم/کتاب «آونگ فوکو» اومبرتو اکو را به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم
 
جواد مجابی گفت: تعطیلات عید نوروز در تهران می‌مانم. چند کتاب دارم که باید آنها را پس از اصلاح نهایی به ناشرانم برگردانم اما در همین تعطیلات کتاب‌های دندان‌گیری را که برایم می‌فرستند می‌خوانم. این اواخر ...
 
<span class=
کلیات عبید زاکانی؛ پیشنهاد نوروزی مدیرعامل شهر کتاب
 
پیشنهاد نوروزانه مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب برای مطالعه در تعطیلات نوروز کتاب «کلیات عبید زاکانی» است.
 
<span class=
عبدالله انوار پیشنهاد می‌دهد کتاب‌های فلسفی بخوانید
 
سید عبدالله انوار، کتابشناس و از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران، مطالعه کتاب‌های فلسفی با نگارش و بیان ساده را در ایام نوروز برای مطالعه به خوانندگان پیشنهاد می‌دهد.
 
جمال میرصادقی
میرصادقی: جوان که بودم عید به مسافرت می‌رفتم/مطالعه هزار و یک شب پیشنهاد اوقات فراغت نوروز است
 
جمال میرصادقی گفت: در سال‌های جوانی تعطیلات نوروز به مسافرت می‌رفتم اما در دوران سالمندی و پیری دیگر سفر کردن برایم سخت است. به همین دلیل مثل هر سال در تهران می‌مانم و به مطالعه می‌پردازم. پیشنهادم به ...
کاوه میرعباسی
میرعباسی: تهران خلوت را بیشتر دوست دارم/ توصیه به خواندن رمانی با ترجمه فرزانه طاهری
 
کاوه میرعباسی گفت: دوست ندارم وقتی به مسافرت می‌روم با ازدحام روبه‌رو باشم و برای گرفتن هتل به مشکل بربخورم به همین دلیل مسافرتم را به اردیبهشت ماه موکول می‌کنم و در تعطیلات نوروز در تهران خواهم ماند....
 
<span class=
زیباکلام مطالعه «دکتر محمد ملکی؛ استادی برای همه فصول» را پیشنهاد می‌دهد
 
صادق زیباکلام، نویسنده، پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی کتاب«دکتر محمد ملکی؛ استادی برای همه فصول» را به اهالی مطالعه در ایام نوروز پیشنهاد می‌دهد.
 
<span class=
خلعتبری برای نوروز کتابی را که ۱۳ بار بازچاپ شده است را پیشنهاد داد
 
اللهیار خلعتبری برای مطالعه در نوروز کتاب «مقاومت شکننده، تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا وقوع انقلاب اسلامی» اثر جان فوران با ترجمه احمد تدین را پشنهاد داد.
 
<span class="hlstyle">پیشنهاد شاعر جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم، برای مطالعه نوروزی</span>
پیشنهاد شاعر جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم، برای مطالعه نوروزی
 
پاسخ ابوالقاسم حسینجانی به دو پرسش «بهترین کتابی که در سال 1393 خوانده‌اید» و «پیشنهاد شما برای مطالعه در ایام نوروز چیست؟»، تنها یک کلمه است ...
  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها