چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
25 نکته جالب درباره بابونه در کتاب «همه چیز درباره گیاهان دارویی»

کتاب «همه چیز درباره گیاهان دارویی» به 25 نکته جالب درباره بابونه اشاره کرده است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «ترکیبات موجود در روغن گیاه بابونه، از پیشرفت ورم جلوگیری می‌کند و رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را که می‌توانند عامل درد باشند، کند سازد.»

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- بابونه یا Matricaria chamomilla گیاهی است دائمی و کوچک که در چمنزارها و اراضی شنی می‌روید. ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ‌های آن کوچک متناوب و دارای بریدگی‌های باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است.
 
تأثیر بابونه در درمان زخم معده
گل‌های بابونه دارای اسانس روغنی آنته‌مین (Anthemin)،‌ تانن، فیتواسترول و همچنین ماده‌ای تلخ به نام اسید آنته‌میک Anthemique Acid است.
 
یکی از مهم‌ترین خواص بابونه، درمان زخم معده و ورم معده است. درباره تأثیر بابونه بر درمان زخم معده آمده است که صبح‌ها یک قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آبجوش ریخته و بنوشید؛ سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و بعد از یک‌ربع ساعت صبحانه خود را میل کنید. این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده کاملا بهبود می‌یابد.
 
خوردن پنج گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق، باعث تحریک نیروی جنسی می‌شود. علاوه بر این بابونه باعث تقویت اعصاب و قوای جنسی، درمان سردرد، چشم‌درد و دردهای عضلانی می‌شود. این گیاه ترشح شیر را در مادران شیر‌ده افزایش می‌دهد.

درباره سایر خواص بابونه گفته شده که این گیاه در درمان بی‌اشتهایی، کم‌خونی، رفع و تسکین دهنده درد است. در گذشته برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه‌ها، به آنها چای بابونه می‌دادند.همچنین برای رفع بی‌خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است ده دقیقه قبل از این‌که به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.

از «گل باوینه» تا «همه چیز درباره گیاهان دارویی»
 در کتاب‌های بسیاری به خواص این گیاه دارویی اشاره شده است. کتاب «بابونه» نوشته مشترک جمیله مهدوی‌ جعفری و نسرین طاهری ‌شیوا، به بررسی و شرح انواع گیاهانی که با نام بابونه در کتاب‌های قدیمی مورد استفاده بوده‌اند، می‌پردازد.
 


کتاب «همه چیز درباره گیاهان دارویی» به 25 نکته جالب درباره بابونه پرداخته و در بخشی از آن آمده است: «ترکیبات موجود در روغن گیاه بابونه از پیشرفت ورم جلوگیری می‌کند و رشد باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را که می‌توانند عامل درد باشند، کند سازد.»
 
بابونه در کتاب «گل باوینه»
در بخشی از کتاب الکترونیکی «خواص بابونه» اشاره شده است که در چين و ژاپن، گل‌های خشک بابونه را با چای دم كرده و به عنوان بادشكن مصرف می‌كنند. در آلمان گل بابونه به عنوان يک چای دارويی استاندارد (به‌صورت دم كرده) برای مصرف خوراكی و شكل شوينده غرغره، كرم يا پماد، بخور و افزودنی در حمام و سونا پذيرفته شده است و فرآورده‌های این گیاه برای درمان حساسيت‌های پوستی كودكان استفاده می‌شود.
 
این گل دارویی زیبا در شعر و ادب فارسی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، به گونه‌ای که در سال 81 مجموعه شعری با عنوان «گل باوینه(بابونه)» سروده فریده چراغی منتشر شد که به مجموعه شعرهای بختیاری با این نام می‌پردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها