سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
امروز به پالایش و نقد خاطرات نیاز داریم

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به نقل خاطرات تمامی افکار و سلیقه ها در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی بر لزوم پالایش و نقد آنها تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین رونمایی از کتاب «محض اطلاع» اثر دکتر غلامعلی حداد عادل به بیان بحث خاطرات شفاهی پرداخت و گفت: بحث خاطرات شفاهی تاکنون دو گام را گذارنده است. نخست جریان خاطرات شفاهی که عناصر بیرونی و فاصله دار با انقلاب آغاز کرده اند. این حرکت در دهه 60 و 70 جدی شد.

کینه و فاصله آنها از انقلاب اسلامی و عوامل دیگر باعث شد که ما با یک جریان فزاینده خاطرات شفاهی این مجموعه از انقلاب وتاریخ انقلاب مواجه شویم و در فضای میراث مکتوب معاصر ما حرکتی تهدید افزا در این خصوص که خاطرات انقلاب از سوی این مجموعه ها تدوین شود، شکل گرفت. این امر می توانست برای نسل امروز که آن دوران را ندیده تاریخ تحریف شده ای را تعریف کند.

وی ادامه داد: گام دوم با علاقه جریان های  انقلابی و معتقد به انقلاب و تأکیدات رهبر فرزانه و فرصت شناس انقلاب اسلامی آغاز شد. بدین ترتیب مسیری برای اینکه جریان معتقد به نظام به سمت ثبت خاطرات حرکت کنند، شکل گرفت و گام دومی برای مسیر خاطرات شفاهی پدید آمد. بحمد الله این گام دوم،‌ در یکی دو دهه خیلی خوب حرکت کرده است. یعنی در حال حاضر ما در حوزه ثبت خاطرات شفاهی جریان معتقد به انقلاب و نظام، نه تنها عقب نیستیم بلکه این آثار وزن قابل توجه ای از میراث مکتوب ما را به خود اختصاص داده است. ما عملا به جریانی غنی از خاطرات شفاهی در این مسیر رسیده ایم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گام سوم را با عنوان «ضد خاطرات» معرفی کرد و گفت: سلیقه ها، افکار، و جریان های متنوع تا کنون به نقل خاطرات خود در این حوزه پرداخته اند. در این شرایط، بعد از گام دومی که وزن ها به تعادل رسیده اند، ما به گام سوم نیاز پیدا می کنیم به این معنا که ما امروز به پالایش و نقد خاطرات نیاز داریم.

وی در ادامه کلیشه ها؛ منافع؛ نسیان و فراموشی را از آسیب های حوزه خاطرات شفاهی دانست و تأکید کرد: اگر ما بخواهیم روایتی صادقانه و با کمترین تحریف از مهم ترین دوره تاریخ ایران داشته باشیم، لازم است که به نقد این فضا که خاطرات تمامی سلیقه ها  را شامل می شود، بپردازیم.

صالحی در خاتمه ضمن تقدیر از کار حداد عادل که با تمامی مشغله های خود فرصت انجام چنین کاری را ایجاد کردند، بیان کرد: انشاالله این کار آغاز و یا حدااقل جهش بخش گام سوم در حوزه خاطرات شفاهی است و این حرکت ها می تواند به کیفی سازی حوزه نشر کمک نماید.

 آیین رونمایی کتاب «محض اطلاع» اثر دکتر غلامعلی حداد عادل، دوشنبه 18 اسفندماه ازسوی نهاد کتابخانه های عمومی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها