شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
همراهی با سایاچی‌های آذربایجانی در مژده آمدن بهار/تدارک نوروزی مردم آذربایجان شرقی

مردم استان آذربایجان شرقی در تدارک نوروز مراسم مختلفی دارند. هنگام نوروز، سایاچی‌ها با حرکت در شهرها و روستاها و خواندن اشعاری، مژده آمدن بهار را می‌دهند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- انتشارات کامل 30 جلد کتاب (به تعداد استان‌های کشور) به عنوان مجموعه کتاب‌های گردشگری استان‌ها به چاپ رسانده است.

ایبنا به مناسبت فرارسیدن سال 1394 به معرفی این کتاب‌ها و جاذبه‌های گردشگری هر استان دست زده است تا علاقه‌مندان و مخاطبان با مروری بر این کتاب‌ها، به شناخت بهتری از قطب‌های توریستی استان‌ها دست یابند.

در این سری کتاب‌ها، براساس آخرین اطلاعات، مشخصات عمومی 31 استان کشور شامل جمعیت، مساحت، اطلاعات آب‌وهوایی، وجه تسمیه و پیشینه تاریخی همراه با معرفی جاذبه‌های گردشگری آنها (فرهنگی، تاریخی و طبیعی) به تفکیک شهرستان‌ها منتشر شده است.

همچنین در این مجموعه، نقشه راه‌های استان، نقشه مرکز استان، اسامی هتل ‌و مهمان‌پذیرها و اطلاعاتی درباره صنایع دستی، غذاهای محلی و فرهنگ مردم هر استان‌ برای علاقه‌مندان و گردشگران گردآوری شده است.

منابع داده‌ها و اطلاعات این کتاب‌ها براساس اطلاعات و داده‌های مرکز آمار ایران، وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موسسه گیتاشناسی، پایگاه ملی علوم داده‌های زمین، دانشنامه تاریخ معماری و شهرسازی ایران ‌زمین، دانشنامه جهان اسلام، دایره‌المعارف ایرانیکا و دایره‌المعارف بزرگ اسلامی جمع‌آوری شده‌ا‌ند.



مجموعه کتاب‌های گردشگری استان‌های کشور که به ترتیب حروف الفبایی استان‌های کشور معرفی شده‌اند، با آذربایجان شرقی شروع و با استان یزد خاتمه پیدا می‌کند. بنابراین ما نیز در معرفی 31 استان کشورمان، نخستین سفرمان را با معرفی کتاب «آذربایجان شرقی» شروع می‌کنیم.

در این کتاب در معرفی استان آذربایجان شرقی آمده است: «استان آذربایجان شرقی بخشی از سرزمین باستانی ماد است و تا روزگار اسکندر و جانشینان وی، آن را بخشی از ماد یا ماد کوچک می‌نامیدند. در زمان حکومت اسکندر مقدونی بر ایران در سال 331 قبل از میلاد، سرداری به نام آتورپات (محافظت‌شده توسط آتش) یا آتروپاتن، که شهربان منطقه ماد کوچک بود، در این سرزمین قیام و از واگذاری این ناحیه به یونانی‌ها جلوگیری کرد. به پاس خدمات وی ماد کوچک را به نام سردار آتورپات خواندند و سپس به اسامی مختلف آذربادگان و آذرپاتکان معروف شد. در روزگار ساسانیان، آذرپاتکان یکی از ایالات مهم ایران بود که به دلیل وجود آتشکده معروف آذرگشسب و آتشکده‌های دیگر به نام آذربایجان شهرت یافت. زبان کنونی مردم آذربایجان متاثر از حمله تیمور لنگ و اتابکان ترک‌نژاد، دیگر زبان باستانی آنها نیست وهم اکنون تنها 20 درصد واژه های آذری در زبان ترکی رایج است.» (صفحه 2)

استان آذربایجان شرقی دارای 20 شهرستان به نام‌های آذرشهر، اسکو، اهر، بستان‌آباد، بناب، تبریز، جلفا، چاراویماق، سراب، شبستر، عجب‌شیر، کلیبر، خداآفرین، مراغه، مرند، ملکان، میانه، هریس، ورزقان و هشترود است که هریک از آنها دارای جاذبه‌های گردشگری هستند که در این کتاب به آنها اشاره شده است.



برخی از مهم‌ترین این جاذبه‌ها، منطقه نمونه گردشگری روستای صخره‌ای کندوان (روستایی کم‌نظیر و تاریخی در فاصله 22 کیلومتری جنوب اسکو است و قدمت خانه‌های آن به قرن هفتم هجری می‌رسد)، مقبره الشعراء، مجتمع آب‌درمانی بستان‌آباد، حمام مهرآباد (در شهرستان بناب)، کتیبه شیشه (در شهرستان اهر)، کلیسای سنت استپانوس (در شهرستان جلفا)، مساجد جامع تسوج و شبستر (در شهرستان شبستر)، آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری، آرامگاه شیخ محمود شبستری، روستای تاریخی مجارشین، ارگ تبریز، بازار اهر، بازار تبریز، پل خداآفرین کلیبر، قلعه و روستای مردانقم، پل دختر میانه، پل میانه، تپه اژدهاداشی اهر، تپه امام‌چای سراب، دره پیغام کلیبر، دره سعیدآباد بستان‌آباد، دره گشایش مراغه، دره لیقوان تبریز و... هستند.
 
«مردم استان آذربایجان شرقی در تدارک نوروز مراسم مختلفی دارند. آنها روز چهارشنبه‌سوری از روی آب می‌پرند و می‌خوانند: عاطل و باطل شود چهارشنبه. همچنین زنان با آرد شکل زنی زیبا به نام چهارشنبه خاتون می‌سازند و زیر آن آینه و شانه می‌گذارند. این مراسم تاکیدی بر بارورشدن زمین در روزهای آخر اسفند است... هنگام نوروز، سایاچی‌ها با حرکت در شهرها و روستاها و خواندن اشعاری، مژده آمدن بهار می‌دهند.» (صفحه 15)

چاپ نخست کتاب «آذربایجان شرقی» نوشته مژگان سبزیان با همکاری سهیل دلشاد (کارشناس فرهنگ و تاریخ) در 22 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات کامل چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها