یکشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
گذری به خطه خاطره‌انگیز مازندران/ از شالیزارهای برنج تا کشتزارهای پنبه

انتشارات کامل در ادامه معرفی جاذبه‌های گردشگری استان‌های کشور، در بیست و ششمین شماره خود به استان «مازندران» پرداخته است؛ استانی با جاذبه‌های طبیعی و بکر که از دیدنی‌ترین مکان‌‌ها برای مشتاقان مناظر زیبا است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- کمتر ایرانی است که از جاذبه‌های مازندران و مناظر زیبای طبیعی آن نشنیده باشد. از هر مسیری که به مازندران سفر کنید در آغاز ورود به این استان، سرسبزی و شادابی و آبشارها همراه با نقاط کوهستانی کم‌نظیر و تماشایی به چشم‌اندازی شما می‌پردازند.

جاده چالوس که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود، از بی‌نظیرترین مناظر و چشم اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور است که در نخستین روزهای نوروزی مشام انسان را با عطر خوش و دلنشین خود معطر می‌کند.



بیست‌وششمین مجموعه «کتاب‌های گردشگری استان‌های کشور» که به استان مازندران پرداخته است، به تفکیک به معرفی 20 شهرستان این استان پرداخته و با تصاویری رنگی و جذاب از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی آنها، کتاب راهنمای خوبی برای این قطب توریستی ایران محسوب می‌شود.

بر جلد این کتاب، تصویری از کوه دماوند که نماد اقتدار ملی کشور عزیزمان ایران محسوب می‌شود، تزئین شده است. این کوه در شمال ایران، بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین قله آتشفشانی آسیا است که در قسمت مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد.

در این کتاب اطلاعات عمومی مختصری در رابطه با جمعیت، مساحت، اطلاعات آب‌وهوایی، وجه تسمیه و پیشینه تاریخی، فرهنگ، آداب‌ورسوم و غذاهای این استان برای گردشگران گردآوری شده است. چنان‌که می‌خوانیم: «زنان و مردان مازندرانی با لباس‌های محلی در میان شالیزارهای برنج و کشتزارهای پنبه، صحنه‌هایی زیبا از ترکیب زندگی اجتماعی و جاذبه‌های طبیعی خلق می‌کنند. آیین‌ها و جشن‌های سنتی این خطه نیز پابه‌پای جاذبه‌های طبیعی، گردشگران را به تماشا می‌خوانند.

برف‌چال یکی از این مراسم است که برای مقابله با کم‌آبی فصل تابستان شکل گرفته است و در یک روز جمعه از 1 تا 15 اردیبهشت‌ماه انجام می‌شوند؛ بدین ترتیب که مردان از روستا خارج می‌شوند، برف‌هایی که در دامنه کوه دماوند هستد جمع می‌کنند و در چاهی می‌ریزند تا برای فصل کم‌آبی ذخیره شود. در طول این مراسم زنانی که در روستا مانده‌اند اداره امور روستا را در دست می‌گیرند و اگر مردی در روستا ببینند، او را حبس می کنند و حتی ممکن است تنبیه کنند.»




در ادامه آمده است: «انواع نان و شیرینی برای پذیرایی از گردشگران مهیاست و آنها می‌توانند با آغوزنون (گردو میان خمیر نان)، پشت زیک (شکر یا قند حل‌شده در آب همراه روغن و کنجد)، پیس گندله (گردوی ساییده، شکر قرمز یا شیره خرمالو، آرد برنج سرخ‌شده و کنجد)، کلوچه‌های محلی، رشته به رشته و نون قندی کام خود را شیرین کنند.»

نقشه تقسیماتی کشوری ایران، نقشه راه‌های استان مازندران، جدول مسافت‌های بین شهری،  اسامی هتل‌ها و مهمان‌پذیرها از دیگر اطلاعاتی است که این کتاب در اختیار خوانندگان و گردشگران گذاشته است.

کتاب «مازندران» نوشته مژگان سبزیان در 24 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه، بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات کامل برای گردشگران چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها