سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
مطالعه با ابزارهای نوین 2 دلار و مطالعه با کتاب‌های چاپی تا 30 دلار هزینه دارد

محدثه محب حسینی، مدیر بخش آموزش کمیسیون ملی یونسکو در ایران و هماهنگ‌کننده برنامه آموزش این سازمان در کشورمان با بیان این مطلب که مطالعه با ابزار‌های نوین می‌تواند به‌عنوان معیار سنجش میزان کتابخوانی باشد گفت: براساس آمار‌های یونسکو، مطالعه با ابزار‌های نوین دو دلار و مطالعه با کتاب‌های چاپی بین 15 تا 30 دلار هزینه دارد.

دکتر محب حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره دلایل نامگذاری «هفته جهانی یادگیری از طریق ابزارهای الکترونیکی همراه» به عنوان «تکنولوژی به مثابه اهرمی برای توانمندسازی زنان و دختران» اظهار کرد: موضوع Mobile Learning از سال 2011 با تعیین هفته‌ای به همین نام در یونسکو مطرح شده است.
 
وی افزود: بنابراین هر سال این هفته به یک عنوان نامگذاری می‌شود. سال گذشته این هفته با عنوان «تربیت معلم» نامگذاری شده بود و امسال نیز عنوان این هفته «تکنولوژی به مثابه اهرمی برای توانمندسازی زنان و دختران» تعیین شده است.
 
محب‌حسینی ادامه داد: در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه، زنان به‌طور برابر با مردان از فرصت‌‌های آموزشی و اشتغال برخوردار نیستند. براین اساس یونسکو با بهره‌گیری از ابزار‌های Mobile Learning به دنبال توانمند‌سازی زنان است تا علاوه بر رفع چالش‌های زندگی، مادران بهتری باشند.
 
وی عنوان کرد: یونسکو به این نتیجه رسیده که اگر زنان از بُعد آشنایی با فناوری‌‌های نوین توانمند شوند، به تدریج شاهد توسعه و صلح پایدار انسانی جوامع خواهیم بود.

زنان بیش از مردان با ابزار‌های نوین مطالعه می‌کنند 
محب‌حسینی در ادامه درباره جایگاه فناوری‌های نوین آموزشی در جامعه زنان ایران گفت: درباره مزایای Mobile Learning براساس آمار‌های اعلامی از سوی یونسکو، مردان کشور‌های در حال توسعه 33 دقیقه و زنان 207 دقیقه از طریق موبایل به مطالعه اقدام می‌کنند. بنابراین گزارش، یک سوم این افراد از گوشی‌های خود برای خواندن داستان برای کودکان خود استفاده می‌کنند. به‌عبارتی دیگر این فناوری جایگزین کتاب‌های داستان شده است.
 
وی افزود:‌ براساس شاخص‌های توسعه هزاره، تضمین برابری جنسیتی در همه ابعاد یکی از اهداف اصلی است، بنابراین یونسکو در حوزه توانمند‌سازی زنان دید جامعی دارد. بسیاری از کشور‌ها در حوزه آموزش عقب هستند و این در حالی است که خوشبختانه ایران در این حوزه دارای یک مزیت تطبیقی است، به طوری که ما در برابرسازی فرصت‌های آموزشی برای زنان و دختران در سطوح مختلف ابتدایی، متوسطه و حتی آموزش عالی از آمار‌های نسبتا خوبی در مقایسه با کشور‌های جهان سوم برخورداریم.  
 
مطالعه با ابراز‌های نوین معیار سنجش کتابخوانی
مدیر بخش آموزش کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر مطالعه افراد از طریق فناوری‌های نوین در افزایش آمار مطالعه اظهار کرد: به‌طور قطع، می‌توان میزان مطالعه افراد از طریق فناوری‌های نوین مانند موبایل را به عنوان شاخصی برای میزان مطالعه درنظر گرفت. البته افزایش میزان مطالعه از طریق موبایل، نیازمند ایجاد زیرساخت‌ از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. با توجه به ظرفیت‌های موبایل می‌توان به افزایش مطالعه کمک کرد، چراکه مطالعه فقط از طریق خواندن کتاب چاپی نیست.

خدمات آموزشی و فنی یونسکو
محب حسینی، درباره اعلام آمادگی یونسکو برای ارائه امکانات به کشور‌های مختلف گفت: امکانات یونسکو بیشتر شامل امکانات اطلاعاتی و مشاوره‌های فنی است. مطالعات موردی حاصل  تجارب کشور‌های مختلف و مشاوره برای استاندارد‌سازی برنامه‌های ملی در حوزه‌های مختلف علمی آموزشی و پژوهشی، از این دسته هستند.
 
وی ادامه داد: برگزاری سمینار ملی پژوهش در زمینه کاربرد فناوری‌های جدید به ویژه ابزار‌های الکترونیکی همراه در فرایند‌های یاد‌دهی و یادگیری که به همت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، از نمونه‌های این امکانات است.

مدیر بخش آموزش کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود:‌ یونسکو به این نتیجه رسیده است که فناوری‌های جدید در وضعیتی غیرقابل کنترل در حال ورود به کشورها هستند، بنابراین به کشور‌ها هشدار می‌دهد با تدوین سیاست‌های مناسب و تمهیدات لازم و کسب آمادگی‌های لازم، با چالش‌‌های اخلاقی و یکسان‌سازی فرهنگی ناشی از رشد این فناور‌های نوین روبه‌رو شوند.
 
محب‌ حسینی عنوان کرد: نشست مشترک با شورای عالی آموزش و پرورش با عنوان «نشست عالی‌رتبه هم‌اندیشی در زمینه کاربرد فناوری‌های جدید به ویژه ابزار‌های الکترونیکی در ارتقاء کیفیت آموزش و یادگیری» با حضور نمایندگانی از وزارت علوم،‌ وزارت بهداشت و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد. نتیجه این نشست که با هدف ارزیابی عملکرد کشور‌مان در این حوزه و  بررسی چشم‌انداز‌ها بود، به امضا یک سند منتج شد.

سرنوشت کتاب‌های چاپی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه
وی درباره احتمال حذف کتاب‌های کاغذی با ورود ابزار‌های نوین مطالعاتی گفت: به دلیل ارتباط یونسکو با انواع جوامع و کشور‌ها، نمی‌توان نسبت به حذف کتاب‌های چاپی به قطعیت صحبت کرد. شاید در برخی مناطق به ویژه کشور‌های توسعه یافته، شاهد حذف کتاب‌های چاپی باشیم، اما در کشور‌های در حال توسعه یا جهان سوم شیوه‌‌های آموزش سنتی همچنان ادامه داشته باشد.

هماهنگ‌کننده برنامه آموزش یونسکو در ایران، در ادامه با اشاره به آمار‌های اعلامی یونسکو درباره کتابخانه در دو کشور انگلیس و نیجریه اظهار کرد: در کشوری مانند انگلستان، براساس نرخ جمعیت برای هر 15 هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد و این در حالی است که در کشوری مانند نیجریه، برای هر یک میلیون و 350 هزار نفر یک کتابخانه وجود دارد.

هزینه مطالعه با کتاب الکترونیکی چقدر است؟
محب‌حسینی با نگاهی مقایسه‌ای بین دسترسی مردم جهان به امکانات مطالعه و  امکانات زیستی ادامه داد: به سرویس‌های بهداشتی سالم چهار و نیم میلیارد نفر دسترسی دارند و این در حالی است که 6 میلیارد نفر به گوش‌‌های همراه دسترسی دارند. بنابراین، مطالعه از طریق موبایل برای همه قابل امکان است. خواندن از طریق گوش‌های تلفن همراه دو دلار هزینه دارد در صورتی‌که مطالعه از طریق کتاب‌های کاغذی یا سنتی بین 15 تا 30 دلار هزینه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها