سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
تاکید وزیر ارشاد بر رعایت عدالت فرهنگی بین استان‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر زنجان بر رعایت عدالت فرهنگی بین استانها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این دیدار دکتر جنتی با تبریک میلاد حضرت زینب (س) اظهار کرد: استان زنجان به جهت حضور روحانیون و طلاب علوم دینی و برپایی مراسم عزاداری محرم به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی شناخته شده است.

وی افزود: وجود بقا متبرکه در این استان نشان دهنده این است که استان ولایتمدار از دیرباز مهد سلاله عصمت و طهارت بوده است.

این مقام مسوول با تاکید بر این که وجود آثار تاریخی فراوان در استان زنجان نشان دهنده سابقه فرهنگی استان است خاطر نشان کرد: استان زنجان به جهت حضور اصحاب فرهنگ و رسانه از ظرفیت گسترده و عظیم فرهنگی و هنری برخوردار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وجود 75 انجمن فرهنگی و هنری و قرآنی یکی دیگر از نشانه های ظرفیت های فرهنگی و هنری استان است گفت: مرحوم حسین منزوی نیز یکی از افتخارات استان زنجان است.

جنتی با تاکید بر این که فرهنگ زیربنای اقتصاد و سیاست است ادامه داد: فرهنگ لازمه و ابزار توسعه همه جوامع می باشد.

به گفته وی به فرموده رهبری که سیاست و اقتصاد ذیل فرهنگ تعریف می شود، فرهنگ جان مایه ی تمام فعالیت های سیاسی و اقتصادی است.

این مقام مسوول به وظیفه متولیان فرهنگی اشاره کرد و افزود: رشد فضایل اخلاقی و استقرار ارزش های ملی و اسلامی که در پی رشد و تعالی فرهنگ محقق می شود وظیفه فعالان این عرصه است.

 وی با  اشاره به اینکه هر فردی به اندازه هنری که دارد در این زمینه مسوول است یادآور شد: باید از تمام ابزارهایی که در اختیار داریم در توسعه فرهنگی کشور استفاده کنیم.

جنتی هنر را یکی از رساترین ابزارهای فرهنگی و برشمرد و ادامه داد: داشتن فرهنگ و تمدن دیرینه که دشمنان نیز به آن معترف هستند یکی از افتخارات ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عدالت فرهنگی و اجرای آن در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: در هجده ماه گذشته تلاش شده است تا اعتبارات فرهنکی به صورت عادلانه در اختیار استانها قرار گیرد.

دکتر جنتی ادامه داد: تراکم نیروهای انسانی در بخش فرهنگ و هنر موجب شده است تا بخشی از این اقدامات اجرایی برعهده اصناف فرهنگی و هنری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد فرهنگی در کشور مغفول مانده است افزود: منشا این اقتصاد نوآوری و خلاقیت های فرهنگی است و تمام محصولات فرهنگی و هنری را شامل می شود.

وزیر ارشاد در ادامه به فعالیت های بخش سینما اشاره کرد و گفت: ساخت فیلم حضرت محمد (ص) به عنوان یک اثر فاخر که قابلیت پخش در سینماهای خارج از کشور را دارد یکی از افتخارات این وزارتخانه است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کتاب قدمهای خوبی برداشته شده ادامه داد: سال گذشته 66 هزار عنوان کتاب مجوز چاپ گرفتند.

به گفته جنتی طی یازده ماه امسال 56 عنوان کتاب در کشور چاپ شده است که نشان دهنده تلاش برای ارتقا فرهنگی کشور است.

این مقام کشوری همچنین به افزایش تعداد نشریات اشاره کرد و افزود: بیش از 6700 نشریه در کشور منتشر می شوند.

جنتی به فعالیت معاونت قرآن و عترت نیز اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه های قرآنی و حمایت از قاریان قرآن در دستور کار وزارت خانه متبوع قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تفاسیر قرآن و حمایت وزارتخانه از چاپ کتابهای دینی اشاره کرد و افزود: امسال موسسات فرهنگی و قرآنی بسیاری مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

وی به مشکل اعتبارات در حوره فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: به جهت تحریم ظالمانه دشمن و فشارهای اقتصادی در مرحله اول باید نیازهای ضروری و امور جاری کشور مدیریت شود. وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه قانون نظارت بر مطبوعات با حضور نمایندگان سه قوه می تواند بسیاری از مشکلات نشریات و مطبوعات را مرتفع کند یادآور شد: اصحاب رسانه نخبگان کشور هستند و  وزارت فرهنگ و ارشاد برای صدور مجوز و پرداخت یارانه بر اساس ضوابط تدوین شده عمل می کند.

دکتر جنتی با اشاره به اینکه جشنواره شکوه شکیبایی در راستای تکریم اسوه مقاومت برگزار می شود و یک اقدام ارزنده و ابتکاری است ادامه داد: امیدواریم شاهد تداوم این جشنواره با شکوه بیشتر در سالهای آتی باشیم.

وی در پایان تشکیل اتاق فکر فرهنگی، تهیه سند راهبردی توسعه استان، تالار هنر شهر و تشکیل کارگرو ها را از اقدامات اساسی برشمرد و گفت: ایجاد فضای مناسب برای هنرمندان که از سوی مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان قراهم شده است قابل تقدیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها