سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
گام بلند اهواز برای ارتقاء فرهنگی و اجتماعی/ کتاب بهترین بهانه برای مشارکت‌های فرهنگی در شهرهاست

محسن حاج زین‌العابدینی از داوران طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: اهواز با این‌که مرکز استان است و از برخی امکانات برخوردار، اما به لحاظ فرهنگی با مشکلات عدیده‌ای روبروست؛ بنابراین مسئولان و اهالی فرهنگ این شهر با آگاهی از مشکلات فرهنگی موجود، به بهانه کتاب گرد هم آمدند و با ارائه طرح‌های منسجم و قابل دفاع، گوی سبقت را از دیگر شهرها ربودند و گامی بلند برای ارتقاء فرهنگی این شهر برداشتند.

محسن حاج زین‌العابدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره طرح پایتخت کتاب ایران توضیح داد: این طرح با هدف مشارکت همه دستگاه‌ها و بخش‌های مرتبط با کتاب و حتی غیر مرتبط، برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی برای اولین بار در کشور به اجرا درآمد و موضوع «کتاب» بهانه‌ای شد تا ادارات ارشاد، شهرداری‌ها، بخش‌های فرهنگی، صنعتی، ورزشی اعم از دولتی و خصوصی و حتی قوه قضائیه نیز برای اولین بار گرداگرد موضوع کتاب به یک وحدت عمل برسند.
 
وی ادامه داد: این طرح می‌تواند نشان دهد که وقتی شهری را به عنوان پایتخت کتاب در کشور معرفی شود و همه مسئولان و مردم شهر درگیر موضوع کتاب شوند و به آن بپردازند، چقدر می‌تواند در گسترش فرهنگ کتابخوانی در آن شهر و کل کشور موثر باشد.
 
حاج زین‌العابدینی با اشاره به انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: اهواز با این‌که مرکز استان است و از برخی امکانات برخوردار است، اما به لحاظ فرهنگی با مشکلات عدیده‌ای روبروست؛ بنابراین مسئولان و اهالی فرهنگ این شهر با آگاهی از مشکلات فرهنگی موجود، به بهانه کتاب گرد هم آمدند و با ارائه طرح‌های منسجم و قابل دفاع، گوی سبقت را از دیگر شهرها ربودند و گامی بلند برای ارتقاء فرهنگی این شهر برداشتند.
 
وی همچنین درباره تأثیرات اجتماعی این انتخاب عنوان کرد: وقتی مردم اهواز در طول یکسال با کتاب پیوند بخورند و کتاب در تمام امور زندگی‌شان جاری شود، بدون شک بسیاری از مشکلات فرهنگی و همین‌طور معضلات اجتماعی این شهر کاهش می‌یابد؛ به‌طوری‌که اگر بتوانیم به جای مواد مخدر دسترسی جوانان را به کتاب تسهیل کنیم، این موضوع به الگویی برای سایر شهرها تبدیل خواهد شد.
                                                                                                  
وی با تأکید بر واگذاری امور فرهنگی به خود مردم ادامه داد: اگر ما زمینه را فراهم کنیم، ارائه طرح‌های خلاقانه و اجرای آنها در شهرها توسط مردم و دستگاه‌های مختلف کار دشواری نیست. ما با ایجاد زمینه برای این رقابت فرهنگی، شاهد حضور و مشارکت بیش از 60 شهر در این طرح بودیم؛ به نحوی که تنها یکی از شهرهای کوچک در این طرح توانست مبلغ 400 میلیون تومان بودجه جذب کند که این موضوع بسیار جالب است.
 
این داور طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران عنوان کرد: در داوری طرح‌ها توجه و امتیاز ویژه‌ای برای شهرهای محروم و کم برخوردار از امکانات درنظر داشتیم و در میان شهرهایی چون تهران، اصفهان، شیراز و تبریز، بیشترین تمرکز ما روی شهرهایی بود که طرح‌های خلاقانه‌تری ارائه دادند.
 
وی افزود: امیدوارم این طرح‌ها در آینده هم ادامه و توسعه پیدا کند؛ چراکه اگر بخواهیم فرهنگ و امنیت اجتماعی  را در جامعه بالا ببریم «کتاب» بهترین بهانه برای پرداختن به موضوعات فرهنگی است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها