سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
انتشار کتاب تاریخچه انرژی اتمی در ایران/ پیدا شدن 35 سفرنامه دکتر حسابی

جمشید قسیمی، ضمن اعلام خبر انتشار کتاب «تاریخچه انرژی اتم در ایران» در آینده‌ای نزدیک گفت:‌ بیش از 35 سفرنامه دکتر حسابی ظرف یک سال گدشته پیدا شده که پس از مرتب‌سازی، منتشر خواهند شد.

 مدیر بخش پژوهش‌های بنیاد پروفسور حسابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره زمان انتشار «فرهنگ حسابی» اظهار کرد: تعداد فیش‌‌هایی که از سوی دکتر  حسابی جمع‌آوری شده، به بیش از یک و نیم میلیون می‌رسد. نزدیک به 45 درصد جمع‌آوری این فیش‌ها به پایان رسیده و به احتمال زیاد اوایل یا اواسط سال 94، نخستین جلد «فرهنگ حسابی» منتشر خواهد شد.
  
توسعه موزه و کتابخانه دکتر حسابی برای استفاده عموم
دکتر  قسیمی، درباره طرح‌های عمرانی بنیاد در حوزه کتابخانه و موزه دکتر حسابی ادامه داد: مشکلات مالی موجب شده تا عملیات عمرانی در توسعه کتابخانه بنیاد به پایان نرسد، اما در نظر داریم سال آینده با دریافت کمک‌هایی از سوی برخی نهاد‌های دولتی و غیر دولتی مانند شهرداری، توسعه کتابخانه و سایر  طرح‌های عمرانی مانند توسعه موزه نهایی شود.
 
وی افزود: منابع موجود این کتابخانه شامل کتاب‌هایی از قرن نوزدهم تا پایان و بعد از حیات دکتر حسابی است. مهم‌ترین دلیل توسعه کتابخانه، ایجاد فضایی برای استفاده عموم از منابع این کتابخانه است.
    
مدیر بخش پژوهش‌های بنیاد پروفسور حسابی در ادامه توضیح داد:‌ بنیاد پروفسور حسابی، متعلق به همه مردم ایران است و هدف اعضا، مهیا کردن فضایی برای بهره‌مندی همه مردم از امکانات بنیاد است. امید‌واریم نهاد‌هایی مانند شهر‌داری بیشترین کمک را برای توسعه کتابخانه و موزه بنیاد پروفسور حسابی انجام دهند.
  
سفرنامه‌های دکتر حسابی در راه است
قسیمی درباره زمان انتشار کتاب «تاریخچه انرژی اتم در ایران» گفت:‌ به احتمال زیاد این کتاب زودتر از «فرهنگ حسابی» منتشر شود. دکتر حسابی در سال 1324 زمانی که در دانشگاه «پرینستون» به فعالیت‌های پژوهشی مشغول بودند، به رئیس وقت دانشگاه تهران پیشنهاد می‌دهند که ایران نیز باید به سمت اتمی شدن حرکت کند. اسناد و مدارک مکاتبه بین دکتر حسابی و رئیس وقت دانشگاه تهران موجود است. این کتاب در واقع مستند‌نگاری است که کمتر کسی  با آن آشنایی دارد.
 
این پژوهشگر حوزه «آکوستیک» افزود: انتشار کتاب «سفر‌نامه‌های دکتر حسابی» از دیگر اقدامات بنیاد خواهد بود که شامل سفر‌های علمی و تفریحی است. سفرنامه‌ها به دقت خاصی نوشته شده و هر سفر 30 تا 40 صفحه است.  
 
قسیمی درباره دلایل تأخیر در انتشار مطالب موجود درباره دکتر حسابی اظهار کرد: دکتر در زمان حیات، چندان تمایلی به انتشار اخبار فعالیت‌های خود نداشتند.  بیش از 35 سفر‌نامه‌ ظرف یک سال گذشته پیدا شده است. همه این مدارک به مرتب‌سازی، ویرایش و الصاق عکس نیاز دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها