شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
صالحی: جشنواره‌های روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران رویدادی مهم و رقابت آمیز در حوزه کتاب است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بدو ورود به سالن برگزاری آیین اختتامیه نخستین جشنواره پایتخت کتاب ایران و جشواره روستاهای دوستدار کتاب گفت: به نظر می‌رسد این دو جشنواره فستیوال و رویدادی مهم و رقابت آمیز در حوزه کتاب است و زیرساخت‌های کتابخوانی را مد نظر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگار ما گفت: ما هم در بحث زیرساخت‌های نشر و کتابخوانی و هم در فضای جغرافیایی شهر و روستا با مسأله‌های مختلفی روبه رو هستیم؛ معاونت فرهنگی ارشاد این مسأله را از منظرهای مختلف بررسی می‌کند.

وی در ادامه سخنانش گفت: یکی از این مباحث که مورد توجه بوده، ایده‌ها و ابتکاراتی است که در حوزه زیرساخت‌های کتاب و نشر و در ارتباط با کتابخوانی، به صورت بالفعل وجود دارد و همچنین می‌توان با ترغیب افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به ایده‌های جدید دست یافت.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: جشنواره‌های روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران فرصتی را فراهم می کنند تا صدها روستا و ده‌ها شهر بتوانند ایده‌های خود را تجمیع و ارائه کنند؛ این جشنواره‌ها نه تنها از ناحیه کسانی که به طور حرفه‌ای در حوزه کتاب و کتابخوانی کار می‌کنند، بلکه در سطح کشور تجمیع می شوند.

صالحی عنوان کرد: متأسفانه سرمایه‌هایی که در حوزه زیرساخت‌های کتابخوانی وجود دارد با نیازها همخوانی ندارد. به عبارت دیگر سرمایه‌های در گردش برای زیرساخت‌های کتاب با میزان تقاضا و نیاز فاصله زیادی دارد؛ این جشنواره‌ها به جذب سرمایه‌های آزادتر- چه سرمایه‌های دولتی عمومی که در استان‌ها هستند و چه سرمایه‌های خاص- منجر می‌شوند.

وی توضیح داد: از آنجا که برگزاری این جشنواره‌ها همراه با ضمانت اجرایی ایده‌های مطرح در آن برگزار می‌شوند نوعی هم‌افزایی نهادها در حوزه کتابخوانی را موجب  می‌شوند و زمینه را برای افزایش سرمایه در حوزه نشر، کتاب و کتابخوانی فراهم می‌کنند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: در این دوره از جشنواره‌های نامبرده ایده‌هایی مطرح خواهد شد که به قوی‌تر شدن و حرکت رو به جلوی این جشنواره‌ها کمک خواهد کرد. جشنواره پایتخت کتاب ایران الگویی برای سایر شهرها محسوب می‌شود تا شهرهای دیگر نیز در این راستا گام بردارند و وارد این گردونه شوند.

صالحی در پایان گفت و گو  با بیان اینکه این دو جشنواره فضایی رقابت آمیز در حوزه کتاب فراهم کرده‌اند گفت: جشنواره روستاهای دوستدار کتاب زمینه را برای حرکت روستاها به سمت تعمیق زیرساخت‌های کتاب فراهم می‌کند.

آیین اختتامیه جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب هم اکنون در کتابخانه  ملی آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها