یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱
بیژن عبدالکریمی: روحیه نظامی‌گری بر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی حاکم بود/ سه کتابم در دولت گذشته مجوز انتشار نگرفت

بیژن عبدالکریمی، نویسنده و مترجم حوزه فلسفه با اشاره به صادر نشدن مجوز انتشار برای سه کتاب جدیدش در دولت گذشته، گفت: مدیرت قبلی دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک مدیریت نظامی بود و بر این اساس روحیات نظامی را در دولت قبل بر این نهاد فرهنگی حاکم کرده بود.

دکتر بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشکده علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: امسال دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دوره ریاست پیشین به سه کتاب من و همچنین کتابی که مقدمه آن را نوشته بودم، مجوز انتشار نداد و دلایل صادر نشدن مجوز نیز هیچگاه به من اعلام نشد. این گونه رفتار کردن و پاسخگو نبودن در شأن حوزه فرهنگ نیست و متاسفانه در زمان مدیریت قبل بر وزارت ارشاد، نظامی‌گری و پوپولیسم اداره کتاب را خفه کرده بود.

وی افزود: یکی از این کتاب‌ها «پایان تئولوژی» است که به باور چند تن از همکارانم که نسخه نهایی آن را مطالعه کردند، دینی‌ترین و معنوی‌ترین کتابی است که یک فیلسوف در دوران پس از انقلاب اسلامی نوشته است. کتاب دیگر نیز «شریعتی و تفکر آینده ما» نام دارد.

نویسنده کتاب «هایدگر در ایران» در ادامه با اشاره به وجود فهرست سیاه احتمالی در دوره ریاست پیشین اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: کتابی با عنوان «آنچه باید نوشته می‌شد؟» نوشته المیرا قائمی و مقدمه‌ای به قلم من نیز آخرین کتابی بود که برای اخذ مجوز انتشار به اداره کتاب فرستاده شد. پس از بررسی‌ها از طرف این اداره به ناشر اعلام شد که صدور مجوز انتشار این کتاب منوط به حذف مقدمه آن است.

عبدالکریمی همچنین اضافه کرد: «آنچه باید نوشته می‌شد؟» یک متن ادبی و فلسفی است و محتوای مقدمه من نیز چگونگی برداشت معنوی از متون ادبی بود. متاسفانه در زمان ریاست قبلی سیاست‌زدگی بر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاکم شده بود. معتقدم اگر ریاست او ادامه پیدا می‌کرد، فرهنگ دینی کشور رو به اضمحلال می‌رفت.

درباره بیژن عبدالکریمی
بیژن عبدالکریمی (متولد 1342) دارای مدرک دکتری فلسفه از دانشگاه اسلامی علیگر هند است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس فلسفه اشتغال دارد.
 
از میان تالیفات منتشر شده عبدالکریمی می‌توان به این عناوین اشاره کرد: «ما و جهان نیچه‌ای»، «تفکر و سیاست: نسبت مابعدالطبیعه و فلسفه سیاسی در افلاطون»، «هایدگر و استعلا: شرحی بر تفسیر هایدگر از کانت»، «ما و پست‌مدرنیسم: نقد و بررسی گفتمان پست مدرنیسم در ایران»، «رهایی‌بخش یا سلطه: نقدی بر نظام آموزش و پرورش ایران»، «هگل یا مارکس: نقدی بر جریان روشنفکری ایران»، «هایدگر در ایران: نگاهی به زندگی، آثار و اندیشه‌های سیداحمد فردید» و «مونیسم یا پلورالیسم: واکاوی هستی‌شناسی یک نظریه اجتماعی».

همچنین «بررسی روشنگرانه اندیشه‌های مارتین هایدگر» نوشته والتر بیمل، «تکنولوژی رسانه‌ای از منظری انتقادی» نوشته پوست ون لون و «هایدگر» نوشته پاتریشیا آلتنبرند جانسون، نام شماری از ترجمه‌های منتشر شده عبدالکریمی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها