یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
نشست علمی «ارتداد و انکار ضروری دین» برگزار شد

نشست علمی با موضوع «ارتداد و انکار ضروری دین» از سلسله نشست های نظریه پردازی با حضور روحانیان، طلاب و پژوهشگران در مؤسسه فرهنگی فهیم قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، حجت الاسلام سید صدرا هاشمی در این نشست که شنبه (25بهمن ماه) همزمان با سالروز صدور حکم ارتداد سلمان رشدی در مؤسسه فرهنگی فهیم برگزار شد، به تشریح موضوع ارتداد و انکار ضروری دین پرداخت.

این محقق و پژوهشگر گفت: در فقه شیعه و اهل سنت عناوینی مانند محاربه فی الارض که موجب قتل است وجود دارد و ارتداد و تکفیر هم یکی از آن عناوین است که با مرتدشدن شخص، حکم به قتل می‌کنند.

حجت الاسلام هاشمی اظهار کرد: ارتداد طبق مبنای مذهب شیعه اقسامی دارد و مرتد ملی و فطری از جمله آن است. اگر کسی مرتد ملی شد، حکم آن این است که ابتدا مرتد را توبه می‌دهند. اگر توبه را نپذیرفت، احکام خاصی  که برای او تعین شده است جاری می‌کنند.

این محقق حوزوی گفت: اگر کسی مرتد فطری شد، حکم قتل را جاری می‌کنند و اصلاً صحبت از توبه نیست.

حجت الاسلام هاشمی اظهار کرد: انکار ضروریات شیعه مانند امامت یکی از موضوعات اختلافی بین فقهاست. اگر کسی امامت را انکارکند آیا با انکار امامت موجب ارتداد و سپس کفر می‌شود یا نه؟ بین فقها اختلافاتی وجود داردکه بعضی از فقها مانند صاحب حدائق قائل به کفرند و بعضی مانند شهید ثانی و محقق اردبیلی نظری دیگری دارند.
 
استاد حوزه گفت: این گروه که قائل به کفر منکرین امامت هستند به دلایلی مانند، عدم پذیرش ولایت حضرت علی (ع)، انکار ضروریات دین و بغض نسبت به اهل بیت (ع) استناد می‌کنند.

وی افزود: اگر بخواهیم بر اساس کسانی که می‌گویند انکار ضروریات شیعه موجب کفر می‌شود، عمل کنیم به مشکل بزرگتری در بین مسلمین مواجه می‌شویم؛ تقریباً هیچ مسلمانی حتی در بین شیعیان یافت نمی‌شود و تنها  یک عده افراد خاص باقی می مانند که شیعه واقعی هستند زیرا با این عقیده حتی کسی که معصیت هم می‌کند باید بگوییم کافر است. بنابراین عنوان «قد کفر» که در روایت مطرح شده باید به موارد و معانی دیگر نسبت داد. بلکه قرآن معانی خاصی برای «کفر» گفته است.

حجت الاسلام هاشمی گفت: باید سعی کرد با رفتار و اخلاق مناسب مردم دنیا را با آموزه‌های دین آشنا کنیم و از هر گونه توهین و ناسزا گفتن به سایر مذاهب پرهیزکرد. این همان روش و سنت ائمه معصومین (ع) است.

این محقق ابراز کرد: در دوران پیامبر (ص) مخالفان زیادی بودند که در جنگ های مختلف اسیر می‌شدند و به اجبار اسلام را می‌پذیرفتند. و رفتار و اخلاق درست و مناسب نبی مکرم (ص) موجب جذب آنان به دین می‌شد، اگرچه آنها به جبر اسلام را قبول کردند، ولی رفتار پیامبر (ص) را می‌دیدند و بر اسلام باقی می‌ماندند. بنابراین به دور از هر گونه هیاهو و بداخلاقی می‌توان انسان‌ها را با اسلام آشنا و جذب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها