پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
کتابم به پنج زبان زنده دنیا ترجمه شده است / اختصاص درآمد فروش کتاب به درمان فلج اطفال

جمشید الیست، پزشک ایرانی ساکن کالیفرنیا، درباره کتاب خود با عنوان «بازگشت توانایی جنسی» گفت: تاکنون این کتاب را به سه زبان فارسی، انگلیسی و اسپانیایی ترجمه و منتشر کرده‌ام. در حال حاضر نیز متن کامل آن، به زبان‌های عربی و ژاپنی ترجمه شده و در آینده‌‌ای نزدیک به چاپ خواهد رسید.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- دکتر جمشید الیست، ارولوژیست و جراح ایرانی ساکن بورلی‌هيلز كاليفرنيا و دارای برد تخصصی بيماری‌های كليه، مجاری ادراری و اختلالات جنسی مردان است که دوره پزشکی عمومی را در دانشگاه تهران و دوره تخصص و فوق تخصص را در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا گذرانده است. وی نویسنده کتاب «Put Impotency in Your Past» است که به قلم گیتی شهباز با عنوان «بازگشت توانایی جنسی» به فارسی و چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است. جمشید الیست در گفت‌وگو با خبرنگار (ایبنا) درباره تجربیات و پژوهش‌هایش گفت.

کتاب بین‌المللی «بازگشت توانایی جنسی» را بیشتر معرفی کنید.
در سال 1985 کتابی با عنوان «Put Impotency in Your Past» یا «بازگشت توانایی جنسی» را برای آموزش دانشجویان پزشکی و شهروندان به چاپ رساندم که با استقبال خوب جامعه جهانی روبه‌رو شد و تاکنون چهار بار تجدیدچاپ شده است.

با توجه به مستندات علمی و تجریبات شخصی خود در برخورد با مشکلات بیماران، تصمیم گرفتم تا با چاپ کتابی با موضوع مسائل و مشکلات ناتوانی جنسی، به آموزش شهروندان در این رابطه بپردازم تا از این راه بیمار را از زجر روحی و روانی نجات داده و امید آن‌ها به درمان را افزایش دهم. پس از نگارش این کتاب، بیماران با خواندن آن بر ترس و خجالت خود غلبه کرده و مشکلات خود را با پزشک در میان می‌گذاشتند.

این کتاب دارای هشت فصل است که به توضيح و توجيه ناتوانی جنسی، اختلالات وابسته به آن، ناتوانی جنسی از ديدگاه‌های روانی و جسمی، مشكلات مربوط به آن و درمان طبی و درمان جراحی ناتوانی جنسی،به زبان ساده و روشن پرداخته است. در این اثر به نتايج تعدادی موارد پژوهشی، پرسش‌ها و پاسخ‌های مشترک و مكرر زن و مرد نيز اشاره شده و در پايان كتاب ترجمه بعضی از اصطلاحات پزشكی آمده است.

درباره هدف تالیف این کتاب و ترجمه آن به زبان‌های دیگر توضیح دهید.
تألیف کتاب «بازگشت توانایی جنسی» به هیچ‌عنوان با هدف تأمین منافع مالی نبوده و درآمد حاصل از فروش آن به درمان فلج اطفال در دنیا اختصاص داده شده است. با توجه به استقبال بی‌نظیری که از این کتاب در سراسر دنیا صورت گرفت، تاکنون آن را به سه زبان فارسی، انگلیسی و اسپانیایی ترجمه و منتشر کرده‌ام. در حال حاضر نیز متن کامل این کتاب، به زبان‌های عربی و ژاپنی ترجمه شده و در آینده‌‌ای نزدیک به چاپ خواهد رسید.

این کتاب از سوی رسانه‌های مختلفی از جمله رادیو، تلویزیون و روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» مورد بحث قرار گرفت و هم‌اکنون نیز در فروشگاه آنلاین آمازون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. سال‌ها پیش کتابی درباره ایرانیان موفق مقیم خارج از کشور، در ایران تألیف و منتشر شد که در بخشی از آن به این کتاب و محتوای آن اشاره شده است.
 
در بخشی از كتاب «بازگشت توانایی جنسی» با دليل و بيان واقعيت نوشته شده‌ام: «هر چه مردان در دوران زندگی خويش در امور جنسی فعال‌تر باشند، ميل و توانايی جنسی خود را بيشتر حفظ خواهند كرد.»



با توجه به نتایج تحقیقاتتان چه عواملی بیشترین تاثیر را بر ناتوانی جنسی دارند؟
در طول 32 سال طبابت در کالیفرنیا، علاوه بر فعالیت‌های اجرایی در بیمارستان‌ها، در دانشگا‌ه‌های USC و UCLA نیز به تدریس پرداختم و بیش از 10 مقاله علمی را در مجلات معتبر پزشکی چاپ رسانده‌ام.همچنین در طول دو سال گذشته سه مقاله را در مجله‌های معتبری از جمله «international journal inputens research» را منتشر کردم.

از ابتدای کار طبابت و به‌خصوص زمانی که متوجه شدم درباره تأثیر سیگار بر ناتوانی جنسی تحقیقات جدی صورت نگرفته است، آن را به عنوان موضوع پایان‌نامه دوره تخصص خود در دانشگاه واشنگتن برگزیدم و توانستم با استفاده از مستندات علمی ثابت کنم که سیگار تأثیر مستقیمی بر ناتوانی جنسی دارد.

نتیجه تحقیقاتم در زمینه تأثیر سیگار در سال 1982 در یکی از مجلات معتبر علمی در زمینه اورولوژی به چاپ رسید و پس از آن، یکی از مسئولان تحقیقات پزشکی دولت آمریکا به همراه یکی از سناتورهای کنگره ملی آمریکا، طی نامه‌ای درخواست کردند تا عبارت «سیگار موجب ناتوانی جنسی می‌شود» را بر روی پاکت‌های سیگار چاپ کنند.

تاکنون چند اختراع و در چه زمینه‌هایی داشته‌اید؟
تاکنون 12 اختراع را در زمینه پزشکی به ثبت رسانده‌ام. آخرین اختراعم وسیله‌ای است که با آن می‌توان لوله‌های به‌کار برده شده در جراحی را که پیش از این با نخ و سوزن به پوست وصل می‌شد، بدون بخیه استفاده کرد. در حال حاضر ما می‌توانیم بدون نمونه‌برداری از پروستات، سرطان را شناسایی کنیم و همچنین چند وسیله دیگر برای شناسایی اشکالات مادرزادی پروستات اختراع کرده‌ام.

دیدگاه شما درباره تأثیر آلودگی هوا بر ناتوانی جنسی چیست؟
در طول 30 سال تحقیقات خود درباره تأثیر آلودگی هوا بر ناباروی و ناتوانی جنسی دریافتم که آلودگی هوا باعث می‌شود تا تعداد اسپرم‌ها روز به روز کمتر شود و تعداد افراد نابارور افزایش یابد. به دلیل وجود سرب، بنزین و ذرات مضر در هوا، در آفریقا و آسیا نرخ سرطان و ناباروری به سرعت در حال رشد است؛ به همین دلیل در کشور‌هایی مانند چین مردم با ماسک تردد می‌کنند.

دولت و مقامات کشورها باید از گسترش این بحران جلوگیری کنند، چراکه آلودگی هوا نه تنها موجب ناباروری می‌شود، بلکه در صورت وقوع باروری نیز مشکلات مادرزادی و ژنتیکی زیادی را ایجاد می‌کند.

آیا کتاب تازه‌ای در دست تألیف دارید؟
به زودی کتابی را درباره ضایعات مادرزادی جوانان منتشر خواهم کرد. این کتاب نتیجه سال‌ها تحقیق درباره مردان است و مسائل مختلفی را در زمينه درگيری‌های خانوادگی مطرح می‌کند. يكی از اين مسائل كه بسيار طبيعی به‌شمار می‌رود، ناتوانی جنسی است كه در مواردی آرزوی بچه‌دار شدن را بر باد می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها