جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
لزوم فراگیری تقسیم جهان ذهنی

مجموعه داستان«معبد لاک پشت» نخستین کتاب از تجربیات داستان‌نویسی میترا معینی است، مجموعه‌ای با ده داستان کوتاه که می‌توان ازآنها به عنوان داستان‌هایی خوب یاد کرد.

 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- داستان‌های «جهیدن روی آب، ساعت‌ها هم خوابیده‌اند، یک روز معمولی، معبد لاک پشت‌ها، منیر، شب من، حمید باد بزن، خاک، اسب‌هاوآدم‌ها و کمی نک و یک بالاپوش» داستان‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

یکی از شیوه‌های نامگذاری یک مجموعه داستان این است که نویسنده بدون هیچ دلیل خاص تصیمیم می‌گیرد که کتابش را با نام یک داستان عرضه کند، کاری که ناخودآگاه این ذهنیت را ایجاد می‌کند که نویسنده آن داستان خاص را بیش از داستان‌های دیگرش دوست دارد و بسیاری از خوانندگان نیزهمان یک داستان را با دقت بیشتر مطالعه می‌کنند. این روش نامگذاری کتاب، بسیار حساس است زیرا اگر آن داستان به دلایل مختلف نتواند انگیزه خواندن دیگر کارها را در خواننده ایجاد کند، کل مجموعه را باید از دست رفته تلقی کرد، یعنی همین اتفاقی که برای مجموعه مورد بحث افتاده‌است.

در مجموعه«معبد لاک پشت‌ها» با چند داستان مواجهیم که هم به لحاظ ساختار و هم به لحاظ تکنیک‌های متداول در هنر داستان‌نویسی امروز، کارهایی قابل تامل هستند و یک سرو گردن از خود داستان معبد لاک‌پشت‌ها بالاترند و ای کاش نویسنده نام کتابش را بر اساس یکی ازآنها انتخاب می‌کرد. معبد لاک‌پشت ها ازآن جمله داستان‌هایی است که شوق خواندن را به عنوان ورود خواننده به جهان داستان‌نویسی یک نویسنده ایجاد نمی‌کنند پس مجموعه اولین ضربه را از ناحیه همین شیوه نامگذاری متحمل می‌شود.
 
داستان‌های این مجموعه را نمی‌توان به عنوان داستان‌هایی ضعیف معرفی کرد چون شیوه سازوکار نوشتن بعضی ازداستان‌ها ازجمله«اسب‌ها وآدم‌ها» و«منیر» نشان می‌دهد که نویسنده با ساختار و الفبای نوشتن داستان آشناست و آنچه داستان‌های اورا دچار مشکل کرده، نوعی شتاب‌کاری و تن ندادن به بازنویسی و دوباره خوانی است.

همانگونه که گفته شد، داستان‌های مجموعه معبد لاک‌پشت ها به هر شکل موفق می‌شوند که نمره قبولی را از ناحیه خواننده بگیرند اما این نمره، نمره‌ای قابل توجه و بالا نیست.

معینی داستان‌نویسی است که دردرجه نخست می‌بایست، چگونگی تقسیم جهان ذهنی خود با مخاطبش را یاد بگیرد. برخی از داستان‌های این مجموعه، تجربیاتی عالی اما هدر رفته‌اند. آنگونه که پیداست‌، نویسنده در چهارچوب هنر نوشتن، بخش کوچکی را پرورش می‌دهد و از دهها بخش دیگر غافل می‌شود. در مواجهه اولیه با داستان‌های این مجموعه در می‌یابیم که هرکدام از داستان‌ها به گونه‌های مختلف دچار نوعی ریزش ساختاری شده‌اند. یعنی اینکه یا شخصیت پر رنگ کار، عرصه را بر دیگر عناصر داستانی تنگ کرده یا فضا و موقعیتی خاص. همین نبود توازن داستانی که اغلب کارها را دچار مشکل کرده نشان می‌دهد که معینی نویسنده‌ای خود ساخته‌است و این خود ساختگی را بیش از اندازه لازم رسمیت بخشیده است.

مجموعه داستان معبد لاک‌پشت‌ها، کتابی است که به یکبار خواندن می‌ارزد زیرا مشکلات فنی موجود در داستان‌ها، بدون شک در کارهای بعدی نویسنده مشاهده نخواهد شد. مجموعه اول همواره به عنوان پیداکردن جایگاه یک نویسنده در پهنه نوشتن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و خواننده حرفه‌ای بدون شک وجود آنها را برخواننده خواهد بخشید.

مجموعه داستان«معبد لاک پشت‌ها» درشمارگان 1000نسخه و قیمت 6000تومان از سوی نشرچرخ منتشر شده‌است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها