دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
مشیت علایی: جایزه کتاب سال باعث بهتر دیده شدن کتاب‌هاست/ ترجمه «بعد از نقد نو» یک ضرورت آکادمیک بود

مشیت علایی، که ترجمه‌اش از کتاب «بعد از نقد نو» فرانک لنتریچیا، شایسته تقدیر سی‌ودومین جایزه کتاب سال شد، به «ایبنا» گفت که این جایزه باعث بهتر دیده شدن کتاب‌ها و زحمات مولفان و مترجمان است. علایی همچنین ترجمه این کتاب را یک ضرورت آکادمیک دانست، چرا که با توجه به انتشار زیاد کتاب‌هایی درباره نقد فرمالیستی، لازم بود تا منبعی درباره نقد این نقد نیز موجود باشد.

مشیت علایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: من در سال 1385 نیز به خاطر کتاب «دانشنامه زیبایی شناسی» به عنوان برگزیده جایزه کتاب سال انتخاب شدم. برگزاری جایزه کتاب سال بهترین تشویق برای مولفان و مترجمان و البته ناشران است. این اتفاق باعث بهتر دیده شدن کتاب‌ها نیز می‌شود. به هر حال همین اتفاق باعث شد که خبرگزاری کتاب با من تماس بگیرد و درباره کتابم بپرسد.

وی افزود: کتاب مهم و اثرگذار «بعد از نقد نو» نوشته فرانک لنتریچیا برای نخستین بار در سال 1982 در امریکا منتشر شد و اکنون قریب به 30 سال از انتشار آن می‌گذرد. جالب است که این ترجمه در نخستین چاپ خود جایزه کتاب فصل را گرفت و اکنون در تجدید چاپش در جایزه کتاب سال به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

علایی در ادامه درباره محتوای کتاب «بعد از نقد نو» گفت: نویسنده در این کتاب جریان‌های «پس از نقد نو» را معرفی و بررسی کرده است. البته لنتریچیا جریان «نقد نو» را نیز بررسی و ثابت می‌کند که جریان‌های پس از نقد نو، نیز از آن ملهم بوده‌اند. جریان «نقد نو» جریان بسیار قدرتمندی بود و تا دهه 70 در کشورهای آنگلوساکسون رواج داشت.

این مترجم و پژوهشگر همچنین با اشاره به دیدگاه‌های لنتریچیا درباره «نقد نو» گفت: نویسنده خود مخالف نقد نو و جریان‌های پس از نقد نو است و به‌طور کل با نقد فرمالیستی ــ که نقد نو زیر مجموعه آن محسوب می‌شود ــ هیچ میانه‌ای ندارد. دلیل مخالفت لنتریچیا با «نقد فرمالیستی» نادیده گرفتن و منکر شدن تاثیر تاریخ بر ادبیات توسط فرمالیست‌هاست. فرمالیست‌ها ادبیات را به عنوان مقوله‌ای منفک از تاریخ و سیاست درنظر می‌گیرند و این از نظر لنتریچیا اشتباه است.

علایی در ادامه به رواج نقد فرمالیستی در ایران اشاره کرد: در ایران کتاب‌های مختلفی درباره «نقد فرمالیستی» و «نقد نو» تالیف و ترجمه شده است و من تاکنون ندیده‌ام که کتابی درباره نقد «نقد نو» منتشر شده باشد. با توجه به رواج مباحث نقد در نظام آکادمیک ایران، انتشار کتابی که به نقادی جریان‌های «نقد فرمالیستی» و «نقد نو» بپردازد، ضرورت آکادمیک بود.

علایی در ادامه مباحث کتاب لنتریچیا را از نظر تاریخی دنباله کتاب «تاریخ نقد جدید» نوشته رنه ولک معرفی کرد و گفت: رنه ولک، نظریه پرداز و منتقد آمریکایی تبار در کتاب مشهور خود «تاریخ نقد جدید» که در هشت جلد با ترجمه سعید ارباب شیرانی در ایران منتشر شد، جریان‌های نقد را تا سال 1950 معرفی و تحلیل کرده است. لنتریچیا نیز در کتابش به معرفی جریان‌های نقد از 1950 تا 1980 پرداخته است. بنابراین از نظر تداوم تاریخی، کتاب لنتریچیا در ادامه کتاب ولک است، اما از منظر رویکرد این دو کتاب تفاوت‌های بنیادین دارند.

دومین چاپ کتاب «بعد از نقد نو» تألیف فرانک لنتریچیا و ترجمه مشیت علایی، با شمارگان هزار و 100 نسخه، 456 صفحه و بهای 27 هزار تومان از سوی انتشارات مینوی خرد روانه کتابفروشی‌ها شده است. طراح جلد این کتاب مهران زمانی و نسخه پرداز آن مسعود قاسمیان بوده‌اند. 

فایل pdf نخستین صفحات این کتاب از این نشانی در دسترس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها