یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
ایجاد کتابخانه الکترونیکی با 100هزار عنوان کتاب در موسسه امام خمینی(ره)

به همت معاونت فناوری اطلاعات و با همکاری معاونت پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) کتابخانه الکترونیکی «دیجیتال» راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم به همت معاونت فناوری اطلاعات و با همکاری معاونت پژوهش مؤسسه امام خمینی (ره) کتابخانه الکترونیکی «دیجیتال» در این موسسه راه اندازی شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین بی‌ریا، معاون پژوهشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به اهمیت این موضوع و امکانات کتابخانه الکترونیکی پرداخت و گفت: در زمان گذشته دسترسی به منابع کتابخانه بسیار محدود بود و محققان برای استفاده از کتاب‌ها باید به کتابخانه مراجعه می‌کردند تا از آن استفاده کنند و این امر باعث شده بود دسترسی به بسیاری از منابع به دلایل مختلف برای محققان غیر ممکن باشد.

وی افزود: علاوه بر این تهیه شخصی بسیاری از منابع به دلیل قیمت بالای آن برای محققان امکان پذیر نبود و از سوی دیگر محققان برای یافتن مطالب علمی خود ناچار بودند تمام یا اغلب صفحات کتاب‌ها را مطالعه کنند.

معاون پژوهشی موسسه با یادآوری برخی  مشکلات محققان و پژوهشگران در دسترسی به منابع سنتی کتابخانه گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های جدید، راهکارهای بسیار مناسبی برای بهبود و تسهیل و دسترسی به منابع علمی و تحقیقاتی ایجاد شده است که بارزترین آن‌ها کتابخانه دیجیتال است.

وی عنوان کرد: با استفاده از خدمات کتابخانه دیجیتال، محقق می‌تواند در چارچوب مشخص به منابع مورد نیاز خود در کمترین زمان ممکن دسترسی پیدا کند و صفحات آن را مطالعه کند و حتی به بسیاری از کتاب‌های نایاب که برای خرید آن باید هزینه زیادی پرداخت می‌شد، بدون اتلاف وقت و با کمترین هزینه دسترسی یابد و مهم‌تر این‌که محقق می‌تواند مطلب مورد نظر خود را در تمامی منابع در کمترین زمان ممکن جستجو کند.

معاون پژوهشی موسسه یادآور شد: کتابخانه موسسه امام خمینی با در اختیار داشتن بیش از 100 هزار عنوان کتاب فارسی، عربي و لاتین، راه اندازی کتابخانه دیجیتال را از چند سال قبل در برنامه خود داشته است که پس از انجام رایزنی‌های لازم با معاونت فناوری اطلاعات، مرحله نخست راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال در دستور کار قرار گرفت.

مهندس علی رمزی، معاون فناوری اطلاعات نیز با اشاره به امکانات کتابخانه دیجیتالی اظهار کرد: اکنون که افزون بر 30 هزار عنوان کتاب و 200 عنوان پایان نامه در پایگاه به نشانی dl.iki.ac.ir ارائه شده است؛ امکان بازبینی مطالب صفحات کتاب، امکان جست‌وجوی عنوان، مؤلف، موضوع و ... در کتابخانه دیجیتالی وجود دارد.

وی افزود: جستجو در متن کتاب‌ها امکان پذیر است و کپی برداری از متن کتاب‌های لاتین، جستجوی پایان‌نامه به تفکیک موضوع، پدیدآور، استاد راهنما و مشاور، مشاهده چکیده و فهرست پایان‌نامه‌ها از دیگر امکانات کتابخانه الکترونیکی است.

 رمزی گفت: با استفاده از کتابخانه الکترونیکی، نشریات علوم اسلامی در پایگاه نور قابل مشاهده است و مشاهده کتاب‌ها بر طبق فهرست الفبایی و طبق فهرست موضوعی امکان پذیر است.

وی به امکان استفاده از سلسله دروس آموزشی (صوتی و تصویری) و امکان مشاهده و مطالعه نشریات تخصصی موسسه هم اشاره کرد و ادامه داد: درخواست کتاب‌های مورد نیازی که در بانک کتابخانه دیجیتال موجود نیست، امکان‌پذیر است.

معاون فناوری و اطلاعات موسسه امام خمینی عنوان کرد: امکان مشاهده پایگاه‌های دیجیتالی آنلاین وجود دارد که عبارتند از کتابخانه دیجیتال gigalib، کتابخانه دیجیتالی نور، کتابخانه و بانک مقالات civilica، پایگاه جستجوی پایان‌نامه‌ها (irandoc)، کتابخانه و بانک مقالات freepapers.

 همزمان با تجلیل از پژوهشگران برتر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خميني (ره) در میلاد باسعادت پیامبرعظیم‌الشان (ص) مراسم رونمایی از کتابخانه الکترونیکی موسسه امام خمینی با حضور آیت‌الله مصباح یزدی،  مهندس علی رمزی معاون فناوری‌اطلاعات، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر بی‌ریا، معاون محترم پژوهشی و جمعی از مسئولان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها