شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶
مجابی: شیشه‌گران در کتاب خود به روانشناسی شخصیت تختی پرداخته است/ دریافت هایی از 100 پرتره از جهان پهلوان تختی

جواد مجابی در آیین رونمایی کتاب «100 پرتره از جهان پهلوان تختی»گفت که شیشه‌گران در طراحی‌های خود از تصویر جهان پهلوان تختی، هم چهره بیرونی او و هم چهره درون او را به بوم نقاشی آورده و با این‌کار ضمن شناخت کامل شخصیت، به روانشناسی او می‌پردازد. شیشه‌گران نیز در این نشست گفت که دریافت وی از تختی، انسانی مستقل، قهرمان و متواضع بود، بنابراین در این کتاب حتی یک پرتره از تختی شکست‌خورده وجود ندارد.

به گزارشخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از کتاب «100 پرتره از جهان پهلوان تختی» ، عصر دیروز جمعه 10 بهمن (1393) با حضور و سخنرانی، بهزاد شیشه‌گران، مولف کتاب، جواد مجابی، آرش سلطانعلی و آلبرت کوچویی، در گالری ایده برگزار شد.

افزار تجسمی و شناخت
جواد مجابی، داستان‌نویس و منتقد سرشناس هنری در این آیین گفت: من مجموعه طراحی‌ها و نقاشی‌های بهزاد شیشه‌گران از زنده‌یادان احمد شاملو و غلامرضا تختی را دیده‌ و از آن لذت بصری فراوان برده‌ام. شیشه‌گران در این آثار به روانشناسی شخصیت‌ها با استفاده از افزار هنرهای تجسمی پرداخته است.

وی افزود: شیشه‌گران با استفاده از تکنیک‌های طراحی، گرافیک و نقاشی سراغ جهان پهلون تختی رفته و او را به بهترین شکل به مخاطبان جدید می‌شناساند. در این آثار دو حرکت عمده را می‌توان تشخیص داد؛ حرکت نخست از بیرون به درون است، که حاصل آن چیزی مانند عکاسی است.

مجابی اضافه کرد: در ادامه حرکت از بیرون به درون، زمانی که هنرمند شناختی نسبی از سوژه خود پیدا کرد، حاصلش بازخوانی جدیدی از شخصیت جهان پهلوان تختی می‌شود. این حرکت‌ها فقط و فقط در بوم نقاشی اتفاق می‌افتد.



این منتقد پیشکسوت در ادامه با اشاره به نخستین مرحله از روانشناسی شخصیت در بوم نقاشی، گفت: تا هنر روی بوم نقاشی شکل نگیرد، نمی‌توان دنبال شناخت شخصیت رفت. شیشه‌گران با چیره‌دستی بسیار در هر دو حرکت موفق بوده است. انتشار کتاب در کشور ما یک معجزه است و امیدوارم کارهای بعدی آقای شیشه گران نیز موفق باشد.

تحتی؛ قهرمانی متواضع
همچنین بهزاد شیشه‌گران، طراح و نقاش شناخته شده، نیز در آیین رونمایی از کتاب خود گفت: دریافت من از شخصیت زنده‌یاد جهان پهلوان غلامرضا تختی، انسانی مستقل و قهرمانی متواضع است و در واقع من با این دید سراغ تختی رفتم. مخاطب در این 100 پرتره از تختی، هم با تختی متواضع و هم با تختی قهرمان و قوی مواجه است.

وی افزود: در اصل این پرتره‌ها تجربه‌ای برای تجزیه و تحلیل شخصیت بیرونی و شخصیت درونی اشخاص و در اینجا، زنده‌یاد تختی بود؛ به‌عبارتی می‌توان گفت که من در این آثار، زمانی که تختی متواضع بود همین کنش تواضع را به روی بوم منتقل کردم. همچنین کنش قهرمانی و شکست ناپذیری تختی، نیز در چند پرتره نشان داده شده است. در واقع من در این حالت تختی را مانند  صخره‌ای سنگی به روی بوم منتقل کردم.

تختی دستمایه عظیمی برای خلق اثر هنری است
شیشه‌گران در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به این نکته که سعی کرده تمام مسائل پیرامون تختی را در آثارش بازگو کند، گفت: مخاطب در پرتره‌های این کتاب هیچگاه زنده‌یاد تختی را در قالب آدمی شکست خورده‌ مفلوک و از پا درآمده، نمی‌بیند، چرا که دریافت درونی من از شخصیت تختی این‌گونه نبود.

وی افزود: زنده‌یاد جهان پهلوان تختی، دستمایه عظیمی برای خلق اثر هنری است. من تمام آنچه درباره شخصیت تختی خوانده و شنیده بودم به روی بوم منتقل کردم. باید اشاره کنم که 100 پرتره منتشر شده در این کتاب با استفاده از مواد و تکنیک‌های مختلفی چون آبرنگ، رنگ روغن، گواش، کلاژ، ذغال، آب مرکب، پاستل روغنی، پاستل گچی و... کار شده‌اند.

تاریخچه پرتره‌سازی شیشه‌گران از تختی
شیشه‌گران در ادامه با اشاره به زمان تدوین کتاب «100 پرتره از جهان پهلوان تختی» گفت: این کتاب در واقع دومین نوبت انتشار کتابی است که در سال 1377 منتشر شده بود. البته از آن کتاب نخست 50 اثر به این کتاب راه پیدا کرده است و باقی آثار نیز نقاشی‌هایی است که من در دو سال اخیر کار کرده‌ام. به‌طور کل آماده‌سازی و انتشار این کتاب چیزی نزدیک به 9 سال طول کشید.

این هنرمند همچنین به برپایی نمایشگاهی از پرتره‌های تختی نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل علاقه بسیاری که به شخصیت تختی داشتم در سال 1368بدون پشتوانه و کمک مالی نمایشگاهی از پرتره‌های تختی برپا کردم. به‌جز زنده نگه داشتن نام این پهلوان، دلیل مهم دیگری نیز از این کارم داشتم و آن مطرح کردن موضوع «پرتره سازی» بود. من نمی‌دانم چرا در ایران به این مقوله آن‌چنان که باید و شاید توجهی نمی‌شود؟

این مراسم با استقبال خوب مخاطبان مواجه بود. یوناتن بت‌کلیا، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دبیرکل اتحادیه آشوری‌ها در جهان، نیز در این مراسم حضور داشت.

کتاب «100 پرتره از جهان پهلوان تختی» اثر بهزاد شیشه‌گران با شمارگان هزار نسخه، 140 صفحه، با کاغذ گالینگور اعلا و بهای 60 هزار تومان از سوی انتشارات ایده، به مدیریت آرش سلطانعلی، در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

همچنین به مناسبت انتشار کتاب «100 پرتره از جهان پهلوان تختی» نمایشگاهی از منتخب آثار درج شده در این کتاب، در گالری ایده برپا شده است. این نمایشگاه تا پایان چهارشنبه 22 بهمن پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. گالری ایده در خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، پلاک 26 واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها