یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
انتشار ویراست جدید از «فرهنگ بروبچه‌های ترون» زنده‌یاد مرتضی احمدی

ویراست دوم «فرهنگ بروبچه‌های ترون» نوشته زنده‌یاد مرتضی احمدی از سوی نشر هیلا منتشر شد. ویراست نخست این کتاب در سال 1386 منتشر شده بود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ ویراست دوم کتاب «فرهنگ بروبچه‌های ترون» چندی پیش از سوی نشر هیلا منتشر شد. این ناشر نخستین ویراست این کتاب را در سال 1386 با شمارگان سه هزار و 300 نسخه، 264 صفحه و بهای چهار هزار و 500 تومان روانه کتابفروشی‌ها شده بود.

«فرهنگ بروبچه‌های ترون» شامل سه بخش است: «کلمات ویژه»، «واژه‌ها و تعبیرات» و «اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها». لازم به توضیح است که بخش سوم بیشترین حجم کتاب را تشکیل داده است. زنده‌یاد احمدی در ویراست دوم این کتاب، تعدادی واژه و ضرب‌المثل به کتاب اضافه کرد و همچنین اشکالات ویراست نخست نیز توسط ویراستار برطرف شد. زنده‌یاد احمدی این کتاب را به دخترش آزیتا احمدی تقدیم کرده بود.

زنده‌یاد احمدی در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «چه بسا زبان‌شناسان نحوه گفتار ساکنان اصیل تهران را لهجه بنامند، اما من دوست دارم لفظ «لهجه» را کنار بگذارم و به لهجه تهرانی زبان بگویم؛ به خاطر وسعتش، به خاطر زیبایی‌اش، به خاطر گرمی‌اش. زبان تهران زبان عشق و دلدادگی است، زبان اپراست، زبان شعر و ترانه است، زبان لوطی‌ها و داش مشدی‌هاست که پیشینیانمان به میراث گذاشته‌اند و خود چهره در نقاب خاک کشیده‌اند... تهرانی‌ها خیلی از صداها را از گفتارشان حذف کرده‌اند و تعدادی صدا به کلماتشان افزوده‌اند تا زبانشان بیشتر به دل بنشیند.»

زنده‌یاد احمدی در بخش دیگری از این پیشگفتار درباره آینده زبان تهرانی نوشته است: «زبان تهرانی زبانی است جذاب، شیرین و همه‌پسند و همه‌گیر كه در این شصت هفتاد سال اخیر به همه جا نفوذ كرده و در آینده نیز به نفوذش ادامه خواهد داد و به همه جا سرک می‌كشد اگر این حركت تداوم خود را حفظ كند كه می‌كند شاید 100 الی 150 سال آینده زبان تهرانی جایگزین سایر لهجه‌ها شود، اما خود بچه‌های تهران آن هنگام دیگر نیستند كه برپایی امپراتوری زبانشان را جشن بگیرند.»

ویراست دوم کتاب «فرهنگ بروبچه‌های ترون: کلمه‌های ویژه، واژه‌ها، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های تهرانی» نوشته زنده‌یاد مرتضی احمدی با شمارگان هزار و 650 نسخه، 320 صفحه و بهای 19 هزار تومان از سوی نشر هیلا روانه کتابفروشی‌ها شده است.

برای مطالعه فایل pdf نخستین صفحات این کتاب اینجا را کلیک کنید.

زنده‌یاد مرتضی احمدی در 30 آذر (1393) در تهران درگذشت. گزارش ایبنا از مراسم تشییع این هنرمند را از این نشانی مطالعه کنید.

از میان دیگر کتاب‌های منتشر شده این هنرمند فقید می‌توان به این عناوین اشاره کرد: «کهنه‌های همیشه نو»، «پیش پرده و پیش‌پرده خوانی»، «من و زندگی: خاطرات مرتضی احمدی» و «پرسه در احوالات تهرون و ترونیا» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها