چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
مطالعه فنی قرآن‌های دوره افشار متعلق به موزه ملی قرآن کریم

12 نسخه از قرآن‌های مذهب و مرصع در طرح بررسی و مطالعه فنی قرآن‌های دوره افشار موزه ملی قرآن کریم توسط پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این قرآن‌ها دارای تزئیناتی از جمله طلا اندازی ، تذهیب ، جدول کشی، دندان موشی، راده و رکابه و... هستند.

با توجه به این‌که شناخت ویژگی‌های تکنیکی و فنی آثار دوره افشار از اهداف این طرح بوده کار مطالعه تطبیقی آثار انجام گرفته و بررسی نوع جلد کاغذ و رنگ‌های به کار رفته در آنها توسط فضه رحیمی و نرگس افضلی پور پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت در حال انجام است.

این تحقیق و مطالعه در حالی انجام شد که با وجود این‌که قرآن‌های دوره افشار موجود در موزه ملی قرآن کریم  از لحاظ تاریخی و زیبایی‌شناسی دارای ارزش فراوان هستند تاکنون هیچ گونه مطالعات تحقیقاتی بر این آثار ارزشمند انجام نگرفته است.

بنا به این گزارش، پژوهشکده حفاظت و مرمت تدوین دستورالعمل حفاظت و نگهداری آثار کاغذی در موزه‌ها را نیز در دستور کار خود قرار داد.

با توجه به این‌که اسناد و نسخ خطی یکی از فراوان‌ترین نوع از آثار در موزه‌ها هستند حضور آلاینده‌ها تغییرات رطوبت نسبی و دما جابه‌جایی نامناسب و بسیاری از موارد دیگر می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی و کاهش طول عمر آنها شود.

به گفته کارشناسان، آشنایی موزه‌داران و امنای اموال با نحوه نگهداری این گونه آثار یکی از اصول اولیه درموزه است.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها