سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
ابهری: نسخه خطی منبع علمی است نه یک شیء در موزه‌ها و سرمایه خانوادگی

سید محمدعلی احمدی‌ابهری، بنیانگذار آیین حامیان نسخ خطی معتقد است: زمانی نسخ خطی به شکل یکی از منابع پژوهشگران و دانشجویان ما در پژوهش‌های علمی و تاریخی قرار خواهد گرفت که بیشتر به آن پرداخته و در رسانه‌ها مطرح شود. ما باید نسخه‌های را یک منبع علمی بدانیم نه یک شیء در موزه‌ها و سرمایه خانوادگی.

سید محمدعلی احمدی ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تفاوت‌های چهاردهمین آیین حامیان نسخ خطی با سال‌های گذشته عنوان کرد: طبیعتا این آیین هم مانند هر یک از برنامه‌هایی که در مکان‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت و با افراد گوناگون برگزار می‌شود، افت و خیزهایی داشته است. گاهی محدوده وسیع‌تری را شامل شده و گاهی محدوده کمتری را در برگرفته است. زمانی در سطح بالا برگزار شده و زمانی نیز در سطح پائین‌تری برپا شده است، اما امروز چهاردهمین آیین در وضعیت خوبی برگزار شد و امیدوارم در سال‌های آینده از موقعیت بهتری برخوردار شود.

نسخه خطی سرمایه خانوادگی نیست

وی با اشاره به پیشنهاد دکتر نجفقلی حبیبی، دبیر علمی آیین حامیان نسخ خطی درباره برگزاری این آیین به صورت دو سال یک بار اظهار کرد: این ایده باید بررسی شود و به نظر بنده شاید این پیشنهاد بتواند هدف این آیین را که قدردانی از کسانی است که در حوزه نسخ خطی فعالیت می‌کنند برآورده کند. هدف از برگزاری این مراسم این است که نسل امروز و فردا احساس کنند که جامعه ما قدردان زحمات اهل‌ علم و دانش است. از طرفی من فکر می‌کنم نسخ خطی باید در  رسانه‌های مختلف معرفی شود تا آن را به عنوان یک منبع علمی بدانیم نه یک شیء در موزه‌ها و نه یک سرمایه خانوادگی.
 
بنیانگذار آئین حامیان نسخ خطی بیان کرد: ما منابع علمی مانند کتاب، اینترنت و بانک‌های اطلاعاتی داریم که در کنار این منابع نسخ خطی هم می‌تواند به عنوان یک منبع قرار بگیرد. برخی از این نسخه‌ها در حوزه فلسفه، ادبیات، فقه، تاریخ و بیشتر در حوزه علوم انسانی منبع علمی به شمار می‌آیند که دانشجوی ما باید آن را مطالعه کند و از آن بهره ببرد.
 
بازگویی تمدن چند هزار ساله به جوانان با نسخه‌های خطی

احمدی‌ابهری عنوان کرد: برخی نسخه‌ها ممکن است از لحاظ علمی دارای اطلاعاتی باشند که با تحولاتی که در آن علم صورت گرفته چندان به کار نیاید اما به اعتقاد بنده آن نسخه‌ها باید به عنوان سیرتحولات علم مزبور و تاریخچه آن مورد توجه قرار گیرد.
 
وی افزود: نسخ خطی باید به یکی از گزینه‌های پژوهشگران و دانشجویان ما در پژوهش‌های علمی و تاریخی مطرح شود، نوجوانان و جوانان ما زمانی خود را متعلق به یک تاریخ و تمدن چندهزار ساله می‌ببینند که از نسخ خطی به تکرار صحبت شود.
 
بنیانگذار آیین حامیان نسخ خطی اظهار کرد: پرداختن مکرر به نسخ خطی در رسانه‌ها و بازتاب آن در جامعه با برگزاری هر ساله این آیین می‌تواند آثار مطلوبی داشته باشد تا این که این مراسم به صورت دو سالانه برگزار شود.

چهاردهمین آیین حامیان نسخ خطی دوشنبه هشتم دی‌ماه با مشارکت موسسه خانه کتاب در کتابخانه ملی برگزار شد، در این همایش از سید محمدعلی احمدی‌ابهری به عنوان بنیانگذار این آیین قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها