یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
مدیر نشر ايرانا رسانه: كم‌رونقی نشر تخصصی بیش از مشکلات مالی به نقصان اعتبار علم در جامعه برمی‌گردد

علیرضا شوقیان،‌ مدیرمسئول نشر «ايرانا رسانه» با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار نشر تخصصی در هشت ماه گذشته گفت: مقوله فرهنگ و به تبع آن نشر در کشور ما چندان مورد توجه نبوده است، مشکلی که وابستگی چندانی هم به مسائل اقتصادی ندارد و بیشتر متأثر از جایگاه آموزش و گرایش مردم به کسب دانش است.

علیرضا شوقیان،‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت بازار نشر کتاب‌های تخصصی در هشت ماه گذشته اظهار کرد: با توجه به مشکلات مالی در سال‌هاي اخير، برای پیشگیری از آسیب‌های بیشتر، ناچار به کاهش شمارگان شدیم.
 
وی افزود: تولید مشترک با مؤلف و تنظیم قرارداد‌های پیمانکاری با کارمندان، از دیگر راهکار‌هایی است که امسال در پیش‌ گرفته‌ایم که تا حدودی ضرر‌های مالی جبران شود.
 
شوقیان در بیان دلایل کم رونق بودن بازار کتاب‌های تخصصی گفت: مقوله فرهنگ و به تبع آن نشر در کشور ما چندان مورد توجه نبوده است، مشکلی که وابستگی چندانی هم به مسائل اقتصادی ندارد و بیشتر متأثر از جایگاه آموزش و گرایش مردم به کسب دانش است.
 
این ناشر حوزه رایانه ادامه داد: برای پیشگیری از آسیب‌های بازار نشر، در بخش توزیع تصمیم به تولید مشترک با انجمن‌های علمی و برخی دانشگاه‌ها گرفتیم. همکاری با شرکت‌های توزیع که تمایل به تحویل امانی کتاب دارند، مشکلات مالی برای ناشران ایجاد می‌کند.
 
شوقیان درباره نمونه‌ای از مشارکت نشر «ايرانا رسانه» با برخی نهاد‌ها در حوزه توزیع گفت: کتاب «ترویج و تغذیه با شیر مادر» یکی از کتاب‌‌هایی بود که با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توزیع شده است. همکاری نهاد‌های مختلف در توزیع، تجربه مثبتی برای «ايرانا رسانه» بوده است.
 
وی درباره انتشار کتاب‌های تولیدی دانشجویان اظهار کرد: تجربه چندانی در انتشار کتاب‌های دانشجویی ندارم  اما به‌عنوان یک مدافع برای چاپ این دسته از آثار معتقدم که دانشجو یک پژوهشگر است؛ هرچند اثرش در رده یک مدرس دانشگاه نباشد، اما جایگاه خود را دارد.

مدیرمسئول نشر «ايرانا رسانه» افزود: به‌عنوان مثال اگر یک دانشجو کتابی با موضوع فشارخون تألیف کند، شاید پزشکان متخصص مخاطب این کتاب نباشند، اما مردم عادی می‌توانند اطلاعات ابتدایی از این کتاب به‌دست آوردند. توجه صرف به انتشار کتاب‌هایی که از سوی مدرسان دانشگاهی تولید می‌شود، فرض غلطی است. کتاب‌های بسیاری از دانشجویان ظرفیت جذب مخاطب دارند.
 
شوقیان گفت: بررسی محتوای کتاب‌های تولیدی دانشجویی می‌تواند از سوی وزارت ارشاد صورت بگیرد، هرچند که ناشران نیز در این حوزه بی‌تعهد نیستند. انتشارات «ايرانا رسانه» با مساعدت انجمن‌های علمی تلاش داشته تا کتاب‌هایی را که انعکاسی از آخرین دستاورد‌های علمی دنیاست منتشر کند.            

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها