شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۸
کتاب فرهنگ مشارکت را تقویت می‌کند/ کتابخانه‌های خانگی راه‌هایی برای رسیدن به آگاهی

فریدون عموزاده خلیلی در اختتامیه جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی گفت: تقویت اعتماد عمومی مساله‌ای است که ما در جامعه و مخصوصاً در عرصه فرهنگ بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز داریم و کتاب این ظرفیت را دارد که به اشتراک گذاشته شود و فرهنگ اشتراک و مشارکت را در جامعه تقویت کند و سبب گسترش فرهنگ کتابخوانی شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی عصر امروز (شنبه اول آذر 93) با حضور سیدعباس صالحی، برزین ضرغامی، احمد مسجدجامعی، فریدون عموزاده خلیلی، محسن رضایی، محمود برآبادی، عزت‌الله الوندی، مصطفی رحماندوست، فرهاد حسن‌زاده، نوش‌آفرین انصاری و رامبد جوان و جمعی از نویسندگان و دست‌اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

فریدون عموزاده خلیلی‏، رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان در این مراسم گفت: این سومین جشنواره کتابهای خانگی است که اولین دوره آن در سال 81 برگزار شد و در این 12 سال فقط دو دوره از آن برگزار شده که نشان‌دهنده مشکلات موجود در اجرای این جشنواره‌ است .


این نویسنده گفت: این روزها به دلیل فعالیت رسانه‌های فراوان، بعضی از افراد نگران کتابند و فکر می‌کنند عمر کتاب‌های کاغذی در حال به پایان رسیدن است.
 

وی تصریح کرد:  براساس آمارهای موجود مانند جشنواره بین‌المللی کتاب فرانکفورت مشخص شد به رغم وجود کتاب‌های دیجیتالی و وجود رسانه‌هایی مانند اینترنت و تلویزیون و سینما، کتاب‌های کاغذی هنوز جای خود را حفظ کرده‌اند.
 

وی افزود: امبرتو اکو در این باره می‌گوید کتاب هیچ وقت نمی‌میرد زیرا برخاسته از یک ایده انسانی است . این کالا مانند دوچرخه است که با وجود پیشرفت تکنولوژی و تسخیر حمل و نقل، هنوز توانسته جایگاه خودش را حفظ کند و این جایگاه با ازدیاد نگرانی‌های زیست‌محیطی محکم‌تر نیز شده است. کتاب هم همین جایگاه را دارد.
 

عموزاده خلیلی ادامه داد: کتابخانه‌های خانگی از اهمیت بالایی برخوردارند، زیرا دنیای امروزه ما در حال حرکت به سمت فردگرایی است و هرکسی با گوشی، تبلت و فضای خودش زندگی می‌کند و روحیه همکاری و یاری به تدریج در حال کمرنگ‌شدن و محو شدن است. ما دیگر فرصتی برای فکر کردن به ایده‌های جمعی نداریم. اینکه کسی حاضر می‌شود کتاب‌هایش را که تمام دنیا و زندگی‌اش است در اختیار کتابخانه‌های خانگی قرار دهد و آنها را با دوستان، همسایگان، همشهریان و هموطنان خویش به اشتراک بگذارد خبر از نوعی اعتماد عمومی می‌دهد که در جامعه ما کمرنگ شده است.
 

رئیس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: تقویت اعتماد عمومی مساله‌ای است که ما در جامعه و مخصوصاً در عرصه فرهنگ بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز داریم و کتاب این ظرفیت را دارد که به اشتراک گذاشته شود و فرهنگ اشتراک و مشارکت را در جامعه تقویت کند و سبب گسترش فرهنگ کتابخوانی شود.
 

راه هایی برای رسیدن به آگاهی

عزت‌الله الوندی، دبیر سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی در ادامه گفت: من نتوانستم در دوره اول و دوم جشنواره کتابخانه خانگی حضور داشته باشم و از آن بی‌اطلاع بودم اما اجرای دوره سوم این جشنواره بر عهده انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گذاشته شد و من به عنوان دبیر این جشنواره، با وجود فرصت کمی که برای برگزاری داشتیم، با همکاری دوستان، تا حد امکان سعی کردیم کارهایی انجام دهیم. از جمله این کارها می‌توان به برگزاری نشست رسانه‌ای با خبرنگاران در تاریخ دهم آبانماه اشاره کرد و همچنین انتشار فراخوان، گفت‌وگوهای تلویزیونی و اعلام رایانامه برای شرکت کنندگان در این جشنواره.

 
وی افزود: آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در این جشنواره تا 25 آبانماه بود که در روزهای ابتدایی، صندوق پستی خالی از برگه‌های شرکت‌کنندگان بود اما در روزهای پایانی فرصت باقیمانده، با تعداد زیادی شرکت‌کننده رو‌به رو شدیم. 56 کتابخانه خانگی از سراسر ایران در این جشنواره شرکت کردند که هرکدام بین 50 تا 100 عضو و هزاران کتاب داشتند. البته در برخی موارد تعداد اعضای برخی از این کتابخانه‌های خانگی تا بیش از 4هزار عضو هم می‌رسید.
 

الوندی تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در مرحله اول داوری مورد بررسی قرار گرفته‌اند و 20 کتابخانه به مرحله بعد راه یافتند. در مرحله نهایی 5 داور شرکت‌کنندگان را بررسی کردند و در این مرحله موضوعاتی مانند سینما، تئاتر، موسیقی و نقد هم به ادبیات اضافه شد. در این مرحله ویژگی‌های مورد نظر مو به مو مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت برگزیدگان انتخاب شدند.
 

وی در پایان گفت: جشنواره‌های کتابخانه‌های خانگی فرصتی است برای شناسایی راه‌هایی که از طریق آنها می‌‌توان به مسیر آگاهی رسید.
 

معرفی برگزیدگان

در ادامه مراسم مجید درخشانی به عنوان نماینده هیات داوران، بیانیه سومین جشنواره کتابخانه خانگی و مجتمع‌های مسکونی را قرائت کرد و برندگان این جشنواره به شرح زیر اعلام شدند:
1. فاطمه میرشکاری، فاطمه جعفری، فاطمه شجاعی‌پور از ده کهنان کهنوج، استان کرمان با 10 هزار جلد کتاب و 200 عضو فعال.
2. کتابخانه دان اول دوز(ستاره صبح) با 2هزار و 700 جلد کتاب و 311 عضو فعال.
3. حجت‌الاسلام عمادالدین رضایی همدانی از روستای اکنلوی شهرستان کبوترآهنگ استان همدان با 25هزار جلد کتاب و 4 هزار عضو فعال.
4. شهین دهقانی بانی کتابخانه‌های مشارکتی خورشید از تهران با 400 جلد کتاب و 250 عضو فعال.
5. حجت‌الله حسن‌زاده از خرم‌آباد با 2هزار و 645 جلد کتاب و 51 عضو فعال.
6. کتابخانه نیما، عقیل زروک از محمود آباد استان مازندران با هزار جلد کتاب و 90 عضو فعال.
7. کتابخانه عارفه، عارفه صفری از آزادشهر استان گلستان.
8. علیرضا ابراهیم آبادی با 2هزار جلد کتاب و 100 نفر عضو فعال.
9. بتول مجیدیان طالقانی با 2هزار و 400 جلد کتاب و 17 نفر عضو فعال
10. کتابخانه هنر و کودک، علی امامی از نورآباد استان لرستان با 900 جلد کتاب و 185 عضو فعال.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها