چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
کتابداران راه اعتلای فرهنگی را نشان می‌دهند

علیرضا مختارپور صبح امروز در مراسم تکریم کتابداران استان قزوین گفت: متاسفانه در جامعه ما نسبت به برخی مشاغل اطلاعات اندکی وجود دارد و همین نیز باعث رعایت نکردن تکریم کسانی می‌شود که در چنین حرفه هایی مشغولند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور صبح امروز (28 آبان) در مراسم تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) قزوین اظهار کرد: در طول هفته کتاب صحبت‌های زیادی از سوی مسئولان در مورد اهمیت کتابخوانی گفته شده، اما هدف اصلی بنده از آمدن به قزوین دیدار با کتابداران این استان بود.

وی افزود: هدف برگزاری چنین  مراسمی نیز در واقع تکریم و بازگرداندن نقش برجسته کتابداران محترم است،‌ ضمن اینکه نباید این نکته مهم را فراموش کنیم که نام اصلی هفته‌ای که در آن قرار داریم «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» است که به اختصار «هفته کتاب» نامیده می شود.

مختارپور در ادامه اضافه افزود: متاسفانه در جامعه ما نسبت به برخی مشاغل اطلاعات اندکی وجود دارد و همین نیز باعث رعایت نکردن تکریم کسانی می‌شود که در چنین حرفه هایی مشغولند.

وی اضافه کرد: کتابداران در کنار معلمان، مهمترین جایگاه‌ها را در اختیار دارند. معلمان و کتابداران از جمله راهنمایان عالم هستند که راه اعتلای فرهنگی را نشان می‌دهند. دانشمندان دو چیز را حتماً داشته اند: معلمان و کتاب. چراکه اگر این دو مورد در زندگی کسی نباشد، قطعاً شخصیت برجسته و خدمتگزاری در عرصه علم و فرهنگ نخواهد بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه خانواده را نیز از دیگر عناصر مهم در تربیت و تعیین مسیر انسان ها عنوان کرد و این پرسش را مطرح ساخت که چرا نباید چهره‌های فرهنگی، نویسنده، مترجم، کتابداران، معلمان و استادان از شان و منزلت و محوریت والایی برخوردار باشند؟

مختارپور با اشاره به رویکردهای مختلف در ترویج کتابخوانی تصریح کرد: می‌توان به تعداد ناشران کشور که بین یازده تا دوازده هزار نفر هستند، یا تعداد عناوین منتشره در طول سال که حدود شصت و هشت هزار عنوان است افتخار کرد، اما به شمارگان کتاب که می رسیم با سقوط مواجه می شویم. کاهش بین 500 الی 1000 نسخه اگر صرفاً به خاطر گرانی بود کتابخانه‌های ما باید پررونق می بود؛ اما تعداد اعضای کل کتابخانه‌ها 5/2 میلیون نفر از جمعیت 78 میلیونی کشور است.

وی اضافه کرد: همانطور که هنگام آلودگی هوا سازمان محیط زیست در رسانه‌ها هشدار می‌دهد، من نیز به سهم خودم به عنوان یکی از اشخاصی که در حوزه کتاب و کتابخوانی وظیفه ای بر عهده دارم نگرانی‌ام را از این سقوط هشدار می‌دهم.

مختارپور با اشاره به همه گیر شدن تکنولوژی در زندگی معاصر گفت: به دلیل استفاده از تکنولوژی روز که البته در جای خود قابل استفاده و مفید است، آرام آرام در حال مختصر و کوتاه نویسی و استفاده از پیامک هستیم.

وی در پایان یادآور شد:‌ هر اندازه سطح، عمق و گستره کتابخوانی و مطالعه روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود به همان نسبت سطح عمومی جامعه نیز از کتاب فاصله می‌گیرد. به همین خاطر است که ما نیاز داریم که به سمت مطالعه بازگردیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها