یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
صالحی: کتابخانه‌ها از دل مساجد بیرون آمدند/ پیوند کتاب و مسجد ریشه تاریخی دارد

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از کتابداران کتابخانه‌های مساجد استان تهران، مساجد را فرصتی بی‌بدیل در ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: کتابخانه‌ها از دل مساجد بیرون آمدند و پیوند کتاب و مسجد ریشه تاریخی دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همایش تجلیل از کتابداران کتابخانه های مساجد استان تهران عصر ۲۴ آبان با حضور دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، برزین ضرغامی، دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران، حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی، دبیر عالی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور و حجت الاسلام امرودی، معاون فرهنگی شهردار تهران در تالار ایوان شمس برگزار شد.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این نشست، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت‌های خوبی در عرصه کتاب پدید آمد. فرصت‌هایی که بدون هیچ‌گونه تعصب در روند تاریخی کشور کم‌نظیر بود. یکی از این فرصت‌ها در حوزه تولید کتاب، تنوع موضوعات، پرورش و حضور مؤلفان متخصص بود. به‌طوری‌که در سال گذشته بیش از ۵ هزار عنوان کتاب در کشور تولیدشد که بیش از نیمی از این تعداد، چاپ نخست بود.
وی با اشاره به دغدغه‌های موجود در این عرصه، گفت: البته در این میان علی‌رغم پیشرفت‌های موجود، دغدغه‌هایی در بحث کتابخوانی وجود دارد که مهم‌ترین آنها بحث فرهنگ و سرانه مطالعه است. متأسفانه فرهنگ مطالعه در کشور ما همپای روند تولید کتاب ارتقای لازم پیدا نکرده است.
صالحی بخشی از این مشکلات را نبود مدیریت زمان عنوان کرد و گفت: ما به‌عنوان کسانی که زندگی فردی‌مان را تدبیر می‌کنیم گاه نمی‌توانیم به‌اندازه کافی در حوزه مطالعه مدیریت زمان داشته باشیم و تصور می‌کنیم اشتغالات ما بهانه خوبی برای مطالعه نکردن است؛ درصورتی‌که با مدیریت زمان می‌توان مطالعه را در برنامه خود قرار داد.
مساجد در طول تاریخ با کتاب پیوند خورده‌اند
وی در ادامه با اشاره به نقش مساجد در ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت، از مهم‌ترین نهادهایی که در حوزه ترویج کتابخوانی می‌تواند بسیار مؤثر باشد، مساجد است. مساجد در طول تاریخ با کتاب پیوند خورده‌اند به‌طوری‌که کتابخانه از دل مسجد بیرون آمد.
وی بابیان این‌که کتاب و کتابخانه با تار و پود مسجد عجین است، ادامه داد: مساجد نهادهای مردمی هستند. حرکت‌های فرهنگی از داخل نهادهای مردمی راحت‌تر جریان پیدا می‌کند تا نهادهای حکومتی و رسمی؛ و این‌ از مزیت‌های کتابخوانی در مساجد است.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین قداست مساجد را پشتوانه محکمی برای کتابخوانی عنوان کرد و گفت: قداست مساجد باعث می‌شود که فعالیت‌های حوزه کتاب در این نهاد از یک پشتوانه ارزشی برخوردار باشد.
صالحی ادامه داد: فرصت‌هایی که در مساجد وجود دارد، فرصت‌هایی بی‌بدیل است به خصوص در مناسبت‌ها که حضور مردم در مساجد بیشتر می‌شود و در این ایام می‌توان برای ترویج کتاب برنامه‌ریزی کرد.
وی همچنین به نقش روحانیون در بحث فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: روحانیت معظم که قطب مساجد هستند سهم قابل‌توجهی در ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند. استعداد سنجی روحانیت در حوزه کتاب نکته مهمی است که می‌تواند به این بحث کمک کند.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پایان سخنانش گفت: به نظر می‌آید، همکاری و همراهی بین متولیان فرهنگ مکتوب، سازمان‌هایی که به امور مساجد می‌پردازند و امامان جماعت می‌تواند این نهاد را بیش از گذشته در بحث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تأثیرگذار کند.

کانون فرهنگی مساجد، حلقه اتصال مردم با کتاب است
دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: از مهم‌ترین مسائلی که در بحث کتاب و کتابخوانی در جامعه مطرح است، بحث فاصله کتاب از تولید تا رسیدن به دست مخاطب است. اگر بخواهیم برای دسترسی آسان کتاب به اقشار مختلف جامعه حلقه‌های مختلفی تعریف کنیم یکی از کانون‌هایی که می‌تواند این خلأ را جبران کند، کانون فرهنگی مساجد است.
برزین ضرغامی، با اشاره به ارتباط مساجد با گروه‌های مختلف جامعه، ادامه داد: مسجد فضایی است که همه گروه‌های مختلف جامعه به مناسبت‌های مختلف در آن اجتماع می‌کنند. قرار گرفتن کتابخانه در مساجد فرصتی برای ارتباط با کتاب است و از این طریق می‌توان نیاز افرادی که به دنبال مطالعه هستند و به هر دلیلی به کتاب دسترسی ندارند، برآورده کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران، تأکید کرد: با توجه به تنوع سلایق و مخاطبان مختلفی که به مساجد مراجعه می‌کنند بر ما وظیفه است که کانون‌های فرهنگی مساجد را با کتاب‌های بیشتر و متنوع‌تر، تجهیز کنیم تا بتواند جوابگوی تمام سلایق باشد.

باید تفکر آموزشی و پژوهشی را در مساجد تقویت کنیم

در ادامه این مراسم دبیر کل کانون‌های فرهنگی مساجد با اشاره به شعار روز نخست هفته کتاب، اظهار کرد: وجه مشترک این سه عنوان «کتاب، مسجد، محرم» رشد و هدایت انسان است و هر شخصی با این سه عنوان اُنس و اُلفت بگیرد در مسیر رشد و هدایت قرارگرفته است.
حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی، افزود: جایگاه کتاب و کتابخوانی در تاریخ و فرهنگ ما بر کسی پوشیده نیست و یکی از افتخارات اسلام این است که پیامبر اکرم (ص) همواره بر تعلیم و تعلم تأکید می‌کردند. همچنین در سوگندهای یادشده در قرآن، سوگند به قلم و آنچه با آن نوشته می‌شود، ذکرشده است. این سوگند همه آثاری که برای نجات بشر در طول تاریخ نوشته‌شده را در برمی‌گیرد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قلم را راز بشریت عنوان کرد و گفت: قلم خزانه‌دار دانش و علم است به‌طوری‌که پیروزی و شکست ملت‌ها را باید در چرخش قلم‌ها جست‌وجو کرد. گویی که تاریخ بشریت در یک کتابخانه بزرگ دورهم جمع شده‌اند.
وی با اشاره به پیوند کتاب و مسجد، آنها را دارای رابطه‌ای تاریخی عنوان کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند «مساجد بنانهاده شدند تا پایگاه ترویج قرآن باشند» و این روند به‌گونه‌ای پیش رفت تا در زمان امام صادق (ع) که مسجد به‌عنوان مکانی برای پاسخ به پرسش‌ها و شبهات مردم تبدیل‌شد.
حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی تأکید کرد: امروز باید تفکر آموزشی و پژوهشی را در مساجد تقویت کنیم و این میسر نمی‌شود مگر با تجهیز منابع کتابخانه‌های مساجد.
دبیر عالی کانون‌های فرهنگی مساجد با ذکر آماری از کتابخانه‌های تحت پوشش این بنیاد، اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار و ۵۴۱ کتابخانه در جوار مساجد تحت پوشش کانون فرهنگی مساجد فعالیت می کنند؛ از این میان ۵ هزار و ۵۱۱ کتابخانه دارای مخزن و قرائت‌خانه هستند و باعث افتخار است که بگویم ۱۲ هزار کتابدار به‌صورت رایگان در این مراکز فعالیت می‌کنند.
وی در پایان سخنانش در تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در این کانون‌ها، گفت: تألیف نظام‌نامه کتابخانه مساجد، تهیه شناسنامه و نرم‌افزار مدیریت کتابخانه‌های مساجد، پیگیری بیمه کتابداران و راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال در ۳ استان کشور به‌صورت آزمایشی بخشی از زحمات همکاران ما در کانون فرهنگی مساجد است.

در انتهای این مراسم از کتابداران برگزیده کتابخانه‌های مساجد استان تهران، ائمه جمعه فعال در حوزه کتابخوانی قدردانی و ۱۲۰ مجوز به کتابخانه‌های مساجد اعطا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط