چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۱
اميدوارم «ایبنا» عقب‌نشيني نكند

عبدالجبار كاكايي در يادداشتي كه به مناسبت رونمایی از سایت جدید ايبنا برای خبرگزاري كتاب ارسال كرده است مي‌نويسد: «من در دوره جدید مدیریت خبرگزاری کتاب، به شكلي دقيق مطالب خبرگزاري كتاب و اخبار ايبنا را دنبال کرده ام. اميدوارم ایبنا از اعتمادي كه بین نخبگان به وجود آورده، عقب‌نشيني نكند.»

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)-عبدالجبار كاكايي: به هيچ عنوان باز شدن فضاي فرهنگي يكسال اخير را در ايبنا و معاونت فرهنگي وزارت ارشاد نمي‌توان و نبايد ناديده گرفت اما هنوز تا جايي كه انتظارات جامعه اهل ادبيات برآورده و همه اعتمادها جلب شود فاصله داريم. در عين حال نمي‌توان روش‌هاي جديد معاونت فرهنگي وزارت ارشاد و خبرگزاري كتاب را ستايش نكرد اما فضای کار بعد از بحران هشت ساله فرهنگي در دولت‌هاي قبل به شدت سنگين شده بود و رويكردها كاملاً تغيير كرد و در نتيجه عملكردهاي بد و تنگ‌نظرانه براي بازگشت به دوره پيش از هشت سال را سخت و سنگين كرده است.

در فضای سال های گذشته، بردن نام خيلي‌ها در گزارش‌ها و مصاحبه‌ها و خبرهاي نشريه‌ها و خبرگزاري‌ها به ويژه در خبرگزاري كتاب سنگين شده بود. اما امروز در حوزه ادبيات نام‌بردن برخي چهره‌ها و گفت‌وگو كردن با آن‌ها در دوره جدید مدیریت ایبنا،  شناسنامه خوبي را براي خبرگزاري ايبنا رقم زد.  به ويژه در جريان برگزاري جشنواره هشتم شعر فجر كه ما شاهد حمايت جدی اين خبرگزاري بوديم. حمايتي كاملاً صادقانه و هوشيارانه و بدون مبالغه. اين‌ها نكات مثبتي است كه نمي‌شود به سادگي از كنارشان گذشت.

اكنون مي‌توان درك كرد كه قدم گذاشتن خانه کتاب و معاونت فرهنگي ارشاد در اين فضا و گشايش مسيرها به ويژه در حوزه ادبيات به شدت حساسيت برانگيز است.

در عين حال هيچ وقت نمي‌توانيم حد كمال توقعاتمان را پنهان كنيم و به همين اندازه خرسند باشيم. امیدوارم که معاونت فرهنگي وزارت ارشاد به هيچ عنوان از اين فضا عقب‌نشيني نكند. همين مسيري كه آمده‌اند و اتفاقاتي كه رقم خورده موجب جذب دست‌كم بخشي از اهالي ادبيات شده و اعتماد آن‌ها بازگشته است. بايد سعي كنند پله پله اين اعتمادها را بيشتر كنند. صداها بايد شنيده شود. وظيفه ملي ارشاد به خاطر رسالتي كه بايد در گشودن همين فضاها داشته اين امكان را فراهم مي‌كند تا همه كساني كه در چارچوب قانون اساسي جمهوري اسلامي كتاب چاپ مي‌كنند تريبوني هم براي اظهار نظر داشته باشند.

نبايد بدون دليل اسمي حذف شود، در حالي كه مي‌دانيد قلمرو حذف اسم‌ها به حوزه ادبيات انقلاب هم كشيده شد و اين خودزني‌اي كه در دوره هشت ساله گذشته شروع كرده بودند خيلي از چهره‌هاي شاخص و صاحب‌نام انقلاب هم در بسياري از موقعيت‌ها و مقاطع، شوراها و مجالس كه جاي سخنراني‌هايشان بود، پاسخگوي حضورشان نبود و حضور اهالي قلم سنگين به نظر مي‌رسيد تا جايي كه گفت‌وگوها و گزارش‌هاي بسياري از اهالي قلم در نشريه‌ها و خبرگزاري‌ها حذف مي‌شد يا تحت كنترل همه سويه بود.

من در دوره جدید مدیریت خبرگزاری کتاب، به شكلي دقيق مطالب خبرگزاري كتاب و اخبار ايبنا را دنبال کرده ام.  اميدوارم ایبنا از اعتمادي كه بین نخبگان به وجود آورده، عقب‌نشيني نكند. باید مراقب بود تا در هياهوي رسانه‌هاي زنجيره‌اي وادار به عقب نشيني نشوید و دوباره بازگردند به آن مسير سابق اتفاق نیافتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها