دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
کتاب‌های جدیدی از دفتر پژوهش‌های فرهنگی در راه است/ از «بزرگمهر حکیم» تا «اسطوره آفرینش»

مسئول انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی از انتشار سه عنوان کتاب با عنوان‌های «اسطوره آفرینش» تالیف هایده سیرفی، «خواجه نصیرالدین طوسی» اثر موسی دیباج و «بزرگمهر حکیم» نوشته دکتر رضا شعبانی در حوزه تاریخ خبر داد.

مریم تاراج به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب‌های در دست چاپ این انتشارات گفت: سه کتاب «اسطوره آفرینش» تالیف هایده سیرفی، «خواجه نصیرالدین طوسی» اثر موسی دیباج و کتاب «بزرگمهر حکیم» نوشته دکتر رضا شعبانی آماده چاپ است و تا ماه آینده راهی بازار کتاب خواهد شد. 

مسئول انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی افزود: کتاب «اسطوره آفرینش» به بررسی اسطوره در ایران باستان می‌پردازد. نویسنده در این کتاب نخست تلاش می‌کند تفاوت حماسه و اسطوره را مدنظر قرار ‌دهد و سپس سراغ ریشه‌یابی اسطوره میان اقوام هند و اروپایی و هند و ایرانی می‌رود.
 
وی با اشاره به محتوای کتاب «اسطوره آفرینش» بیان کرد: این کتاب از پنج فصل تشکیل شده و عناوین فصل‌های آن شامل «زرتشت»، «مهر»، «مانی»، «زروان»، و «مزدک» است. 

تاراج درباره کتاب «خواجه نصیرالدین طوسی» عنوان کرد: این کتاب نگاهی به عصری دارد که این دانشمند در آن می‌زیست ضمن این که بررسی حضور خواجه نصیر در قلاع اسماعیلیه را نیز مدنظر داشته و در کنار شرح چگونگی حشر و نشر با اسماعیلیان به مذهب وی نیز توجه ویژه‌ای شده است.

وی با تاکید به شخصیت فرهیخته این دانشمند ادامه داد: از آن‌جا که خواجه نصیر هم وجه علمی دارد و هم منصب سیاسی، به همین دلیل نویسنده واکاوی پیوند علم و سیاست را نیز در بخشی از کتاب گنجانده است.
 
مسئول انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی اظهار کرد: کتاب «خواجه نصیرالدین طوسی» در سه فصل تدوین شده و شامل «زندگی و زمانه خواجه نصیر»، «آثار و تاملات کلامی، منطقی و فلسفی» و «خواجه ریاضیدان، عالم نجوم و هندسه» است. 

تاراج درباره کتاب «بزرگمهر حکیم» گفت: رضا شعبانی کلام آغازین کتاب را در بررسی زندگی این چهره ارزشمند ایران باستان به اثبات وجود وی اختصاص می‌دهد و در مطلبی با عنوان «بزرگمهر حقیقت یا افسانه» به واکاوی شخصیت این چهره برجسته می‌پردازد. 

وی ادامه داد: همچنین در بخشی از کتاب شخصت سیاسی بزرگمهر در دربار ساسانیان مورد کندوکاو قرار گرفته و نشان می‌دهد مسائل سیاسی، این وزیر مقتدر را از بعد ادبی و حکیمانه‌اش دور نکرده است.

مسئول انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی درباره محتوای این کتاب عنوان کرد: کتاب «بزرگمهر حقیقت یا افسانه» از سه فصل تشکیل شده است و سرفصل‌های «زندگانی بزرگمهر»، «اندیشه‌ها و آثار بزرگمهر» و «سخنان بزرگمهر درباره دانش و در ستایش خرد و خردورزی» را دربرمی‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها