شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۶
چه خبر از انتشارات کتابخانه ملی؟

نصرت‌الله امیرآبادی، مسئول انتشارات کتابخانه ملی از انتشار چهار کتاب تاریخی با نام‌های «زندگینامه، آراء، نظرات و خاطرات میرزا حسن رشدیه»، «ایل خلج از جیحون تا قنفری»، «گزارش محرمانه‌های شهربانی» و «گزارش‌های نظمیه از محلات تهران» خبر داد.

نصرت‌الله امیرآبادی، مسئول انتشارات کتابخانه ملی درباره کتاب‌های در دست چاپ این انتشارات به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «زندگینامه، آراء، نظرات و خاطرات میرزا حسن رشدیه» به کوشش محمد بقایی، «ایل خلج از جیحون تا قنفری» تالیف عبدالرضا خسروی، «فهرست کتاب‌های مصور چاپ سنگی» گردآوری نسرین تونی و جلد نخست و دوم «مجموعه مقاله‌های دومین همایش ملی آرشیوی» به کوشش ندا رسولی برخی از عناوین کتاب‌هایی هستند که در سه ماه آینده منتشر خواهند شد.

وی در ادامه افزود: همچنین جلد 45 «فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی» به همت هایده چیذری، دو کتاب «مجموعه مقالات همایش خدمات کتابخانه‌ای و افراد با آسیب بینایی» و «مصور‌سازی اطلاعات مبانی و کاربردها» با تدوین دکتر فریبرز درودی طی فصل پاییز از سوی انتشارات کتابخانه ملی به چاپ خواهند رسید.

مسئول انتشارات کتابخانه ملی اظهار کرد: «نمایش در تبریز» تالیف محمود رنجبری فخری، «چاپ سنگی» تدوین دمیرچی، دو جلدی «گزارش محرمانه‌های شهربانی» به کوشش مشترک مجید تفرشی و محمود طاهراحمدی، «گزارش‌های نظمیه از محلات تهران» با تدوین انیسه شیخ رضایی و شهلا آذری و «فهرستگان نسخه‌های خطی ایران(فنخا) (جلد 35 تا 45)» گردآوری مصطفی درایتی کتاب‌هایی هستند که تا پایان امسال از سوی این انتشارات به بازار کتاب می‌رسند.

امیرآبادی درباره کتاب «زندگینامه، آراء، نظرات و خاطرات میرزا‌حسن رشدیه» بیان کرد: میرزا حسن، معروف به رشدیه، روحانی بود که پس از مسافرت به عثمانی، بازدید و آموزش در بیروت به ایران بازگشت و مدارس نوین در کشور را پایه‌ریزی کرد. وی تمام عمر خود را صرف فرهنگ آموزش و تربیت نیروی انسانی کرد. در این کتاب ضمن معرفی اقدامات وی در حوزه فرهنگ، سه بخش از خاطراتش (که به کتابخانه ملی اهدا شده) گنجانده شده است. در این خاطرات ناگفته‌های زیادی از نقش رشدیه در انقلاب مشروطه به ویژه پس از به توپ بستن مجلس وجود دارد.

وی با اشاره به محتویات کتاب «ایل خلج از جیحون تا قنفری» عنوان کرد: در این کتاب به پیشینه ایل خلج که از ایلات آسیای میانه بوده اشاره شده است. اگرچه این ایل از نقاط مختلف مانند هند و ایران مهاجرت کرده‌اند اما بخشی از این ایل در مناطقی از همدان و خلجستان سکونت داشته و همراه با ایل قشقایی به شمال فارس مهاجرت کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها