چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
ناصر کلاری: سودجویی و منفعت‌طلبی باعث افزایش واردات محصولات چاپی است

ناصر کلاری از پیشکسوتان عرصه صنعت چاپ با انتقاد از افزایش ورود محصولات چاپی به کشور گفت: سودجویی و منفعت‌طلبی باعث افزایش واردات محصولات چاپی است.

بهاره بهنام‌نیا: ناصر کلاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان وضعیت کنونی صنعت چاپ کشور عنوان کرد: ایران توانسته خود را همپای پیشرفت جهانی در این صنعت ارتقا دهد. ما در چاپ گرچه هنوز کاستی‌هایی نسبت به کشورهای اروپایی داریم اما از خیلی کشورها جلوتریم و در خاورمیانه و آسیا، حداقل حرف اصلی را می‌زنیم.‌

وی در پاسخ به این پرسش که «وضعیت آموزش تکنولوژی‌های نوین در صنعت چاپ چگونه است؟» گفت: با تأسیس دانشکده‌های این رشته و پرورش دانشجو، سرعت به‌روزرسانی اطلاعات این رشته بالا رفته است. ما توانسته‌ایم از استادانی که در همین دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند در بزرگترین چاپخانه‌ها استفاده کنیم و این موضوع سبب شده تا هم علاقه نسل جدید به این صنعت بیشتر شود و هم با علم روز پیش برویم.

مدیر چاپخانه تواضع در توضیح مشکلات و نابسامانی‌های صنعت چاپ کشور عنوان کرد: نخست آن‌که در مسیر صادرات محصولات چاپی، در نظر گرفتن منافع شخصی از سوی بعضی افراد سبب شده تا کارهای صادراتی محدودی انجام شود درصورتی‌که تمام فرایند چاپ در داخل کشور قابل‌اجراست، اما این میان سودجویی بعضی افراد  نمی‌گذارد این سفارش در ایران انجام شود.

کلاری که بیش از ۷۰ سال سابقه حضور و فعالیت در این صنعت را دارد در توضیح مشکل دیگر صنعت چاپ گفت: مساله بعدی که از موانع پیشرفت این صنعت به‌شمار می‌آید نرخ بالای بهره‌های بانکی است. درگذشته ما کار خود را با وام گرفتن از بانک شروع می‌کردیم. البته در آن زمان درصد بهره بانک‌ها بسیار کم بود، تا فشاری به گرداننده تولیدکننده وارد نیاید. بهره‌های کنونی نه‌تنها کمکی به آغاز کار نمی‌کنند بلکه جلو پیشروی آن را هم می‌گیرند. ضمن این‌که برای این صنعت باید پشتوانه‌ای وجود داشته باشد که به‌آسانی امکان سرمایه‌گذاری و پیشرفت فراهم شود و این وظیفه یک موسسه مالی است که متأسفانه بانک‌ها، پشتیبانی اقتصادی را به‌خوبی انجام نمی‌دهند.

این پیشکسوت صنعت چاپ اضافه کرد: مشکل بعدی که ما اکنون با آن دست‌به‌گریبان هستیم آثار تحریم‌ها و فشارهای خارجی است. اگر دستگاه چاپ مشکل پیدا کند و به یک قطعه کوچک احتیاج باشد، باید ماه‌ها منتظر پیدا شدن آن قطعه بمانیم یا هزینه تعمیرات را که ۵۰ برابر ارزش واقعی قطعه است باید پرداخت کنیم، هزینه تعمیرات و ترمیم دستگاه‌های چاپ در ایران خیلی گران است و هزینه زمانی و اقتصادی بالایی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط