چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
ناشران ناراضی از اقدامات خودسرانه آمازون، به قانون متوسل شدند

جمعی از ناشران خشمگین از آمازون به دلیل گنجاندن کتاب‌هایشان در سرویس اشتراک نامحدود کیندل که از هفته گذشته در انگلستان راه‌اندازی شده، وکلایی را برای بررسی قانونی این موضوع استخدام کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این ناشران در گفت‌وگو با بوک‌سلر اعلام کردند که از پذیرفتن مشارکت در برنامه توسعه کتاب‌های الکترونیک و صوتی آمازون امتناع کرده‌اند، اما خواسته آنها پس از راه‌اندازی سرویس نامحدود کیندل در 24 سپتامبر نادیده گرفته شده است. در واقع آمازون برای استفاده از کتاب‌های این ناشران در سرویس اشتراک نامحدود خود، هیچ مشورتی با آنها نکرده و این اقدام برخلاف خواسته ناشران صورت گرفته است.

«جیمز داونت» مدیرعامل واتراستونز در این زمینه گفت: من بسیار از این اقدام و تأثیر احتمالی آن بر کاهش ارزش کتاب‌ها نگرانم اما ناشران با وجود نارضایتی قادر به بیرون کشیدن کتاب‌هایشان از این سرویس نیستند زیرا آمازون از الگوی پرداخت «نمایندگی فروش» در سرویس نامحدود کیندل بهره می‌برد؛ یعنی قیمت کتاب را هربار که توسط کاربران دانلود می‌شود و به عنوان بخشی از سرویس اشتراک خوانده شده، به ناشر پرداخت می‌کند. سرویس نامحدود کیندل بیش از 650 هزار عنوان کتاب الکترونیکی و صوتی را با اشتراک ماهانه 7.99 پوند ارائه می‌دهد که آثار ناشران مستقل برجسته مانند بلومزبری، اسکولاستیک، فابر، کانن‌گیت، آتلانتیک و گرنتا در میان این کتاب‌ها دیده می‌شوند. در حالی‌که هیچ ناشری نمی‌خواهد هدف اقدامات تلافی جویانه این غول اینترنتی واقع شود، خشم و نارضایتی خود از رفتار آمازون را به شکلی خصوصی بیان می‌کنند. آنها همچنین وکلایی را برای بررسی این وضعیت از لحاظ قانونی استخدام کرده‌اند.

یکی از این ناشران گفت: واضح است که با وجود اصرار آمازون، هیچ علاقه‌ای به ارائه کتاب‌هایمان در این سرویس نداریم. ما به قراردادهایمان با آمازون رجوع کردیم تا ببینیم آیا استفاده از کتاب‎هایمان در سرویس دیگر این شرکت، قانونی است یا خیر. از سوی دیگر شرکت‌هایی هستند که با میل خود به این سرویس پیوسته‌اند و از این تجربه جدید برای ارائه کتاب‌های خود به مخاطبان استقبال کرده‌اند. اما عده‌ای معتقدند از آمازون بعید است که چنین فهرست محدودی از کتاب‌ها را در سرویس اشتراک خود عرضه کند در حالی‌که همین 650 هزار کتاب نیز شامل کتاب‌هایی است که کاربران را قانع نمی‌کنند.

آمازون هنوز هیچ واکنشی به این نظرات نشان نداده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها