یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
حوادث مهر و آبان 1361 ورق خورد/ انتشار دو مجلد دیگر از تقویم تاریخ دفاع مقدس

انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی جلد‌های 26 و 27 مجموعه تقویم تاریخ دفاع مقدس را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، جلد 26 تقویم تاریخ دفاع مقدس به نام «مسلم ابن عقیل، فراتر از شجاعت» نوشته فرهاد بهروزی و جلد  27 تقویم تاریخ دفاع مقدس با«نام پیروزی خون بر شمشیر در محرم» تألیف سعید پورداراب از این مرکز منتشر شد.

«مسلم ابن عقیل، فراتر از شجاعت» به بررسی حوادث مهر 1361در جنگ تحمیلی می پردازد که جبهه‌هاي جنگ عرصه كارزارهاي نابرابر بود. در اين ماه عمليات مسلم بن عقيل منجر به آزادسازي بخشي از مناطق اشغال شده گرديد. دشمن بعثي در راه عقب‌نشيني به ارتفاعات پناه مي‌برد و به رغم اينكه در منطقه كرمانشاه از پشتيباني هوايي خوبي برخوردار بود رزمندگان اسلام توانستند ارتفاعات مشرف به شهر مندلي را متصرف شوند كه اين به نوبه خود به خطر انداختن بغداد بود اما به‌رغم احاطه بر شهرها، نيروهاي ايراني به هيچ عنوان شهرها و غيرنظاميان را هدف توپخانه قرار ندادند.

«پیروزی خون بر شمشیر در محرم» تألیف سعید پورداراب به حوادث آبان 1361 در جنگ تحمیلی پرداخته است که عمليات محرم در سه مرحله و طي حدود پنج روز به اجرا درآمد. در مرحله‌ اول عمليات؛ رزمندگان اسلام ارتفاعات 400، 298، پل چم‌سري و حوزه‌ی نفتي عنبران را آزاد كردند و در مراحل دوم و سوم نيز اهدافی را تصرف کرد. فرماندهان نظامي ايران، بغداد و بصره را دو هدف استراتژيك براي تصرف مي‌دانستند كه بغداد، هدف نهايي جنگ بود و بصره، هدف ميان‌مدت به شمار مي‌رفت. با انجام عمليات محرم، تا اندازه‌اي جوّ ناشي از برخی ناكامي‌های عمليات رمضان در جبهه‌ي خودي تغيير پيدا كرد و نيروهاي پرتوان ما نسبت به عمليات‌هاي بعدي اميدوارتر شدند.
 
جلد 26 تقویم تاریخ دفاع مقدس با شمارگان شمارگان دو‌هزار نسخه، 1015 صفحه، قطع وزیری و به بهای 340 هزار ريال و جلد 27 تقویم تاریخ دفاع مقدس با شمارگان  دو‌هزار نسخه، 808 صفحه و به بهای 270‌هزار ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها