یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
زیرساخت‌های فروش اینترنتی کتاب در ایران فراهم نیست/ مخالف ورود دولت به حوزه نشر هستم

مدیر انتشارات «عماد فردا» با ابراز مخالفت خود با ورود دولت به عرصه نشر، گفت: به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های عرصه نشر، خرید اینترنتی هنوز جایگاه مناسبی ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) هفدهمین نشست «صبح ناشر» مرکز رسانه‌ای شیرازه، صبح امروز، 6 مهرماه 1393 با حضور فخر‌الدین پزشکی، مدیر این انتشارات، در محل این مرکز سانه‌ای برگزار شد.

پزشکی درباره برداشتی که از بازار نشر کشور دارد، توضیح داد: به طور کلی، بازار را مبتنی بر دو محور می‌دانم؛ یا «نیاز» وجود دارد یا آن که تولید کننده آن را در بازار به وجود می‌آورد. متاسفانه به کتاب به عنوان کالای فرهنکی نگاه نمی‌کنیم. به این ترتیب، گروه‌های فرهنگی مخاطبان اصلی کتاب در جامعه هستند تا بتوانند کارنامه‌ای برای فعالیت‌های خود ارایه کنند. اکنون ناشرانی چون سوره مهر و عصر داستان، بر اساس نیاز ایجاد شده و سلیقه مخاطبان، آثار خوبی را عرضه می‌کنند اما متاسفانه ویترین مناسب برای عرضه محصولات وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: هنوز  در میان چند‌صد کتابفروشی خیابان انقلاب اسلامی، جایگاه‌های محدودی به عرضه کتاب‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اختصاص داده شده است و شمار این فروشگاه‌ها به بیش از سه ویترین هم نمی‌رسد.
 
پزشکی با تاکید بر این ‌که دولت نباید متولی بخش فرهنگ باشد، افزود: متولی بودن دولت در حوزه فرهنگ سبب می‌شود که بخواهد بودجه را به سمت خود جلب کند و از حمایت‌های مردمی در این عرصه باز بماند. فرهنگ به عنوان امر جداگانه‌ای از مردم درنظر گرفته می‌شود و با دریافت بودجه‌های سنگین دولتی دغدغه بازگشت سرمایه وجود ندارد. همان‌طور که اکنون می‌بینیم، کتاب‌های خوبی با حمایت دولتی تولید می‌شوند اما در انبار این مراکز خاک می‌خورند.

وی درباره رویکرد انتشارات «عماد فردا» در این زمینه اظهار کرد: فروش سازمانی را نادیده می‌گیریم و می‌کوشیم با مخاطبان اصلی مواجه شویم. بسیاری از دانشجویان مخاطبان اصلی ما هستند. البته خرید اینترنتی را در سایت موسسه انتشارات عماد فردا راه‌اندازی کرده‌ایم اما به دلیل مشکلاتی که در زمینه عرضه آثار و پست وجود دارد، هنوز نمی‌توانیم قضاوت خوبی در این زمینه داشته باشیم. بسیاری از مخاطبان ما ترجیح می‌دهند به فرشگاه‌ها و 20 عامل فروش آثار «عماد فردا» برای خرید کتاب‌ها مراجعه کنند. 

مدیر انتشارات «عماد فردا» افزود: کتاب‌های الکترونیک هم در سایت عماد فردا با استقبال مواجه‌اند و با بهایی کمتر از کتاب کاغذی به فروش می‌رسند. نرم‌افزاری که شرکت «طاقچه» عرضه کرده، نگرانی ما را در زمیه کپی از محصولات برطرف کرده است. در حال حاضر، توزیع آثار انتشارات «عماد فردا» بر دو شیوه متکی است. نخست، از طریق پر کردن فرم خرید آثار در سایت انتشارات و دیگر، ارتباطی که در مراکز راهیان نور کشور با متولیان فرهنگی برقرار می‌شود.
 
وی درباره نحوه تعامل و حمایت از نویسندگان از سوی  انتشارات «عماد فردا» گفت: پیشتر، تربیت و آموزش  نویسندگان از طریق دوره‌هایی با عنوان «گنج بی‌پایان»  انجام می‌شد اما با تغییر ساختار انتشارات، تصمیم گرفتیم از نویسندگانی که هم‌سو با نگاه انتشارات عماد فردا و «جبهه انقلاب فرهنگی» می‌نویسند، حمایت کنیم و آثار آن‌ها را با دریافت تنها نیمی از هزینه، به چاپ برسانیم. 
 
پزشکی رویکرد تازه انتشارت «عماد فردا» را متمرکز بر تبلیغ آثار دانست و تصریح کرد: می‌کوشیم مطابق با نیاز فصل و با نگاهی به موضوع‌های روز،  آثار را تولید و عرضه کنیم. برای مثال، اکنون آثاری با موضوع‌های داعش و عرفان‌های نوظهور در دست تالیف و انتشار داریم. «آوای سرباز» هم کتابی در حوزه دفاع مقدس است که با نگاهی تازه در این حوزه نوشته شده است.
 
وی در این‌باره افزود: برای جلب مخاطب به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، نگارش مطالب کتاب‌ها را به صورت مینی مال در اولویت قرار دادیم تا مفاهیم اصلی و کلی ارایه شوند. در زمانی که برخی کشورهای دنیا با آن‌که متجاوز بوده‌اند مفاهیمی را به عنوان ارزش به مردم کشورشان منتقل کرده‌اند، چرا ما نتوانیم مفاهیم دفاع ارزشی خود را به مردم کشورمان منتقل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها