یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
حضور امام رضا(ع) علت اصلی گسترش شعر آیینی/ حضور رهبر انقلاب در انجمن‌های شعر خراسان

صابر خراسانی، شاعر معتقد است که حضور حضرت امام رضا(ع) در خراسان میل شاعران را به شعر گفتن در عرصه شعر آیینی بیشتر کرد. وی گفت که مقام معظم رهبری اغلب از انجمن‌های شعری یاد می‌کنند که در خراسان برگزار می‌شود و ایشان در برخی از آنها شرکت می‌کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) صابر خراسانی، شاعر اهل بیت(ع) گفت: حضور حضرت امام رضا(ع) میل شاعران را به شعر گفتن در عصر ایشان بیشتر کرد و بزرگانی را در دامان خود پرورش دادند که در سبک خراسانی تأثیرگذار بودند.

وی با اشاره به سبک هندی اضافه کرد: در واقع می‌توان گفت سبکی به نام سبک هندی به شکل و شیوه‌ای که عامه مردم از آن یاد می‌کنند با مقیاسی سنجیده و درست نداریم. شاعرانی که به هند رفتند، همین سبک خراسانی را به نام سبک هندی دنبال کردند و آن‌جا طبع آزمایی کردند؛ یعنی سبک هندی سبکی ایجاد شده‌ نیست و با ترکیبی از سبک عراقی همان سبک خراسانی قدیم محسوب می‌شود. پیش از سبک هندی و سبک عراقی، آفرینش شعر با سبک خراسانی بوده است. گستردگی ایران در آن زمان زیاد بود و شاعرانی که به سمت هندوستان می‌رفتند همین سبک خراسانی را با تلفیقی از سبک عراقی، از اصفهان و ایران به هند بردند.

این شاعر آیینی توضیح داد: مایه سبک هندی یا سبک اصفهانی از زمان صائب و دیگران شروع شد. امروز هم در عصر حاضر می‌توانیم از شعرهایی نام ببریم که از انجمن‌های ادبی خراسان برخاسته‌اند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری نیز اغلب از انجمن‌های شعری یاد می‌کنند که در خراسان برگزار می‌شده و ایشان نیز خود در این انجمن‌ها شرکت می‌کردند. خراسان در فضای آیینی و غیرآیینی شاعران بزرگی را به خود دید. یعنی شاعرانی که شعرهای درخشانی سرودند.

این شاعر جوان در پاسخ به این پرسش که: «از میان متأخرین کدام شاعران را جزو سرشناس‌ترین شاعران خطه خراسان می‌داند؟» توضیح داد: شاعرانی مانند سیدرضا مؤید، هاشم شکوهی، محمدجواد غفورزاده(شفق) در خراسان حضور دارند که شعرهای زیبایی می‌سرایند. البته نمی‌توان به همه نام‌ها در یک گفت وگو اشاره کرد، فقط می‌توانم این را بگویم که چند وقت پیش از آقای مؤید ‌پرسیدیم، بهترین شعرهای آیینی را کی سرودید و ایشان پاسخ ‌دادند: 30 سال پیش! از ایشان پرسیدم این شعرها برگرفته از چیست و ایشان می‌گفتند انجمن‌هایی در خراسان بودند که اغلب شعردوستان در آن‌ها شرکت می‌کردند؛ در حالی که در کل کشور به این انسجام چنین انجمن‌هایی در آن زمان وجود نداشت.

این شاعر اهل بیت گفت: در حال حاضر هم در خراسان هاشم شکوهی از اسطوره‌های شعر و ادبیات کشور ما به شمار می‌آید، یا زنده‌یاد قهرمان یا در میان معاصران امیری‌اسفندقه را می‌توان به عنوان شاعران برجسته خراسان دانست. به گمانم درخشش چنین شاعرانی در آسمان ادبیات فارسی برگرفته از آیین و پتانسیلی است که در خراسان وجود داشته و دارد.

وی در پایان افزود: با حضور حضرت ثامن‌الحجج(ع) سیر شعر خراسان به سمت شعر آیینی سوق یافت. اگر اکنون نیز به خراسان برویم و تحقیق کنیم، جوان‌هایی را خواهیم یافت که با علاقه و شور خاصی به شعر و ادبیات گرایش دارند و در این انجمن‌ها شرکت می‌کنند.

مصطفی صابری متخلص به صابر خراسانی متولد سال 1356 و شاعر شعر آیینی است.

گفت‌وگوی با محمدجعفر یاحقی درباره این موضوع را اینجا بخوانید.
یادداشت علیرضا قوجه‌زاده را درباره شاعران و سبک خراسانی اینجا ببینید.
متن مصاحبه با مهدی محقق را در این باره اینجا بخوانید.
گفت‌وگوی ایبنا با ابراهیم خدایار درباره متأخرین و متقدمین مکتب خراسان را اینجا بخوانید.
گفت‌وگوی محمدحسین جعفریان را درباره واژگان و شعر خراسان قدیم اینجا بخوانید.
گفت‌وگو با عبدالجواد موسوی دیگر مطلب ایبنا درباره شعر و ادبیات مکتب خراسان را اینجا ببینید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط