شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹
برگزاری نشست «مُهر مِهر: نقشمايه ماهي آيين مهر در مهرهاي قاجار» در کتابخانه ملی

نشست «مُهر مِهر: نقشمايه ماهي آيين مهر در مهرهاي قاجار» با حضور ژيلا پاشايي در سالن انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست تخصصي «مُهر مِهر: نقشمايه ماهي آيين مهر در مهرهاي قاجار»، یکشنبه (دوم شهریورماه) با حضور ژيلا پاشايي،‌ کارشناس ارشد گرافیک و رئیس گروه گرافیک دانشگاه جامع علمی-کاربردی در سالن ساختمان انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي برگزار می‌شود. دکتر محسن جعفری مذهب، تاریخ‌پژوه و عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی دبیری این نشست را بر عهده دارد. 

«مُهر مِهر»، مُهری است که براساس مِهر (میترا) ساخته شده است. برخی بازمانده‌های آیین‌های پیشین مثل مهرپرستی در آداب و رسوم و نقش‌های موجود در فرهنگ ایرانی به جای مانده است. از جمله نقش ماهی یا دوماهی (ماهی درهم) که در فرش‌بافی ایرانی به عنوان «نقش هراتی» شناخته می‌شود و به آن معروف است. نقش هراتی یک نقش‌مایه میترایی و بازمانده دوره مهرپرستی از ایران است و این نقش بر مُهرهای دوره قاجار هم پیدا می‌شود. 

نشست «مُهر مِهر: نقشمايه ماهي آيين مهر در مهر هاي قاجار»، یکشنبه (دوم شهریورماه) ساعت 14 و 30 دقیقه در سالن ساختمان انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي واقع در ونك، بزرگراه حقاني (مسير غرب به شرق)، بلوار كتابخانه ملي، ساختمان انديشگاه فرهنگي برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها