شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵
ارسال بیش از سه‌هزار اثر به جشنواره ادبیات داستانی بسیج

رضا رسولی، دبیر هشتمین «جشنواره ادبیات داستانی بسیج»گفت: بیش از سه‌هزار و 500 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است و برترین‌های استانی، در کارگاه‌های آموزشی حضور خواهند یافت.

رسولی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: با پایان مهلت ارسال برای این جشنواره در 20 مرداد 1393، سه‌هزار و 586 اثر به دبیرخانه این جایزه راه یافته که از این میان، استان خراسان رضوی با ارسال 500 اثر فعال‌تر از سایر استان‌ها بوده است.

وی با اشاره به فرصتی که برای ارائه اثر در ماه رمضان و مدت تعطیلی مدارس فراهم بود، عنوان کرد: با وجود این، به نسبت هفت دوره گذشته آثار بیشتری به دبیرخانه ارسال شده‌اند. البته آمار تفکیکی هر استان‌ و میزان ارسال آثار بر اساس سن و جنس افراد در نشست رسانه‌ای اعلام خواهد شد.

رسولی درباره نحوه داوری آثار در این دوره از جشنواره توضیح داد: در هشتمین «جشنواره ادبیات داستانی بسیج» آثار در دو مرحله استانی و ملی بررسی می‌شوند. البته ارزیابی استانی با حضور ناظر ستاد مرکزی جشنواره در حال انجام است و پس از مشخص شدن منتخبان استانی، این افراد در کارگاه‌های آموزشی حاضر و بر اساس آموزش‌ها، آثار خود را بازنویسی و در سطح ملی شرکت می‌کنند.

دبیر هشتمین «جشنواره ادبیات داستانی بسیج» با اشاره به این‌که مهرماه امسال، آیین پایانی جشنواره برگزار خواهد شد، افزود: هنوز استان مشخصی برای برپایی آیین پایانی تعیین نشده است اما استان‌های تهران، کهگیلویه و بویراحمد و مازنداران در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که انتخاب استان برپا کننده آیین پایانی با تکیه بر چه ظرفیت‌هایی است؟ توضیح داد: دو معیار در این باره مطرح است و هنوز مشخص نیست که این استان بر اساس نیازمندی به تقویت فرهنگی تعیین شود یا با توجه به ظرفیت‌های ادبی اما استان‌های یاد شده اعلام آمادگی داشته‌اند.

رسولی از مرحوم امیرحسین فردی به عنوان دبیر دوره‌های پیشین «جشنواره ادبیات داستانی بسیج» یاد کرد و ادامه داد: او رئیس انجمن ادبیات داستانی بسیج بود و با توجه به ارتباط خوبی که با استان‌ها در این زمینه داشت، فرد مغتنمی برای جشنواره بود. به یقین، از نوع نگاه و تجربه این مدیر ادبی در برپایی جشنواره‌ هشتم بهره خواهیم گرفت.

دبیر «جشنواره ادبیات داستانی بسیج» درباره نحوه انخاب ناظران داوری استانی گفت: در این زمینه فقط به چهره‌های مطرح که بیشتر آن‌ها در تهران حضور دارند، اکتفا نکرده‌ایم و ظرفیت و شبکه‌سازی هنری و ادبی استانی هم توجه داشته‌ایم. از این رو، ناظران داوری استانی به شهر‌های غیر از شهر خود اعزام می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این امر سبب نادیده گرفتن جنبه‌های بومی آثار نخواهد شد؟ توضیح داد: به یقین این داوران از نگاه صرف بومی به آثار عبور کرده‌اند اما برای یکسان‌سازی نگاه داوران، فرم‌های داوری و معیار‌های مشخصی تعیین شده است که بر اساس آن‌ها نظارت در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها