یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای کتاب دفاع مقدس راه‌اندازی می‌شود

مدیر انتشارات فاتحان در نشست «صبح ناشر» از تصمیم این انتشارات برای راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب دفاع مقدس با تکیه بر ظرفیت‌ پایگاه‌های بسیج مستضعفین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست «صبح ناشر» مرکز رسانه‌ای «شیرازه» صبح امروز، 19 مرداد 1393 در محل این مرکز با حضور علی ناظری، مدیر انتشارات فاتحان و خبرنگاران حوزه فرهنگ برگزار شد.

ناظری در ابتدا به معرفی مختصری از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین آثار انتشارات فاتحان پرداخت و گفت: با وجود آن‌که کتاب «موج سوم» این انتشارات با آن‌که به نکات ارزشمندی درباره خلیج‌فارس اشاره دارد، به خوبی معرفی نشده است.

جعفر شیرعلی‌نیا کتاب «موج سرخ: روايت جنگ در خليج فارس» را با  بهره‌گیری از حدود 80 عنوان كتاب و مقالات، نشريات و روزنامه‌ها و مصاحبه‌ نوشته است. این کتاب در قطع رقعي، 240 صفحه، با شمارگان سه هزار نسخه و به بهاي 89 هزار ريال، سال 1391 منتشر شد. برای آشنایی با «موج سوم» اینجا  کلیک کنید.

ناظری در پاسخ به این سوال ایبنا که با توجه به این‌که «فاتحان» ناشری خصوصی است و معمولاً ناشران خصوصی با مشکلاتی در توزیع آثارشان روبه‌رو هستند، چگونه بر این مشکلات فائق آمده‌ است؟ اظهار کرد: این انتشارات در خانه کتاب به اسم علی ناظری و به عنوان «خصوصی» ثبت شده است اما با توجه به این‌که من از پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شوم با تفکر بسیجی وارد حوزه نشر شده‌ام.

وی در این‌باره ادامه داد: چنین تفکری بر مبنای نادیده گرفتن سهم و منافع خود به نفع خدمت به انقلاب اسلامی است. معتقدم با تفکر بسیجی می‌توانیم در عرصه‌های مختلف اقتصادی تا فرهنگی پیشرفت کنیم. نام «فاتحان» با عنوان ناشر خصوصی ثبت شده است اما هیچ تعصبی بر این موضوع نداریم.

این عضو مجمع ناشران دفاع مقدس درباره نحوه توزیع آثار انتشارات فاتحان توضیح داد: در روش توزیع با ضعف بزرگی روبه‌روییم و من انتشارات فاتحان را ناشری ضعیف در این زمینه می‌دانم؛ چرا که حتی از داشتن ویترینی‌ مناسب برای عرضه آثارمان محرومیم. با سیستم‌های توزیع مانند «ترنج» کار نمی‌کنیم اما بر امر ترویج متمرکزیم. منظور از ترویج، تبلیغات، روابط عمومی و بازاریابی است.

مدیر انتشارات فاتحان در پاسخ به سوال دیگر ایبنا مبنی بر این‌که چگونه با وجود این مشکلات، کتاب‌های انتشارات فاتحان به خوبی در بازار نشر دیده می‌شوند؟ توضیح داد: سیستم توزیع انتشارات فاتحان از طریق برنامه‌های نمایشگاهی پیگیری می‌شود و در این برنامه‌ها دو هدف دسترسی آسان و قیمت ارزان را مورد توجه قرار داده‌ایم.

ناظری از طرح «هزار نمایشگاه در هزار نقطه از کشور» به عنوان یکی از طرح‌های نمایشگاهی یاد کرد که انتشارات فاتحان با تکیه بر ظرفیت بسیج متولی اجرای آن است و افزود: در این طرح آثار را از تمامی ناشران حوزه دفاع مقدس دریافت با 40 درصد تخفیف از سوی ناشر و 20 درصد تخفیف از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد عرضه می‌کنیم. ظرف مدت یک‌سال هم پول ناشران را به آن‌ها باز می‌گردانیم.

وی بر حضور داشتن تمام ناشران دفاع مقدس در این نمایشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: در «نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس» هم اهداف توزیع مناسب را دنبال می‌کنیم اما با توجه به دشواری برپایی نمایشگاه، از فعالیت‌های ما در عرنصه نشر آثار کاسته شده است.

این ناشر آثار دفاع مقدس در پاسخ به سوال دیگری درباره تبعیضی که در تبلیغ کتاب در رسانه ملی وجود دارد، گفت: برنامه‌هایی چون کافه کتاب، کارنامه و کتابنامه ‌را دنبال می‌کنم و معتقدم تبعیض در تبلیغ آثار ناشران خصوصی و دولتی وجود دارد. به نظر می‌رسد لازم است برنامه‌های ترویجی برای توسعه کتابخوانی عمیق‌تر شود و برنامه‌های تلویزیونی و تله فیلم‌ها جایگاه خود را بیابد.

وی این نکته را که رهبر معظم انقلاب به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس علاقه بیشتری نشان می‌دهند، نشانه قصد ایشان برای سمت‌و سو دادن مردم جامعه به فرهنگ دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: لازم است که تمامی نویسندگان و ناشران در عرصه دفاع مقدس بنا به شیوه کاری خود قلم و قدم بزنند تا دین خود را به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادا کنند.

مدیر انتشارات فاتحان بر ضرورت تدوین طرح جامع تبلیغات حوزه کتاب تاکید کرد و ادامه داد: تصویب طرح جامع برای رفع تبعیض‌های موجود در این زمینه راهگشا خواهد بود. نباید ناشران دولتی و خصوصی با هم قیاس شومند چرا که هر یک وزنه‌ای جداگانه‌اند.

وی درباره احتمال تضعیف موزعان محلی با برپایی هزار نمایشگاه دفاع مقدس در هزار نقطه از کشور، گفت: در این زمینه دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و ناشران مقتدر دولتی به دلیل عادت کردن مردم به دریافت تخفیف برای خرید آثار با آن مخالفند. این درحالی است که بیشتر ناشران خرد‌ و خصوصی از آن استقبال کرده‌اند.

ناظری تغییر ذائقه مردم از راه برپایی هزار نمایشگاه کتاب را دیگر هدف برپایی این نمایشگاه‌ها دانست و گفت: با تکیه بر ظرفیت پایگاه‌های بسیج در پی راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب دفاع مقدس در شهرستان‌ها هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها