یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
کتاب دیجیتال «احکام خمس» مقام معظم رهبری منتشر شد

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری کتاب الکترونیک (PDF) «احکام خمس» برگرفته از استفتائات مقام معظم رهبری را منتشر کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ پایگاه اطلاع‌رسانی «دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» کتاب الکترونیک «احکام خمس» را بر اساس استفتائات پاسخ‌داده شده از سوي مقام معظم رهبری در 129 صفحه منتشر کرد. 

بخش‌هاي مختلف این کتاب به ترتیب عبارت‌اند از: «موارد وجوب خمس»، «مستثنیات خمس»، «وجوب فورى در پرداخت خمس»، «ملاک پرداخت شدن خمس»، «نحوه محاسبه و پرداخت خمس»، «مخلوط شدن مال متعلق خمس با غیر آن»، «سال مالی»، «ولی امر خمس»، «مصالحه خمس و دست‌گردان»، «توکیل در پرداخت خمس»، «کسب اجازه در پرداخت خمس به مستحقین آن»، ‌«خمس افراد نابالغ»، «تصرف در مال متعلق خمس»، «متفرقات خمس». 

شیوه طرح احکام به این صورت است که ابتدا استفتاء آورده شده و در ادامه پاسخ به آن استفتاء مطرح شده است. به عنوان مثال در صفحه 3 کتاب، سوال 4 درج شده است: «کسی که اصل سرمایه‌اش حرام بوده و می‌‌خواهد زندگی خود را حلال کند تکلیفش چیست؟». 

جواب: «اگر صاحبان اموال حرام، معلوم هستند، باید رضایت آنان را جلب کند و اگر صاحبان آن را نمی‌شناسد و یا به آنها دسترسی ندارد ولی مقدار مال حرام را می‌داند حکم مجهول‌المالک را دارد که باید از طرف صاحبانش به فقیر شرعی صدقه داده شود و در این زمینه بنا بر احتیاط از حاکم شرع اجازه گرفته شود و اگر مقدار مال حرام را نمی‌داند و صاحبان آن را هم نمی‌شناسد، باید خمس آن را بپردازد.» 

مخاطبان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) می‌توانند کتاب «احکام خمس» را از اینجا دانلود کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها