دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۰
«هواشناسی همدیدی ‌-دینامیکی» خواندنی شد

کتاب «هواشناسی همدیدی‌‌-دینامیکی» به قلم هوشنگ قائمی و همکاران در 13 فصل‌ منتشر شد.

دکتر هوشنگ قائمی،‌ مشاور پژوهشکده هواشناسی و علوم‌ جوی در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تالیف تازه‌ترین اثرش «هواشناسی همدیدی‌-‌دینامیکی» اظهار کرد: کتاب «هواشناسی همدیدی‌-‌دینامیکی» حاصل تلاش مشترکم با دکتر علی‌رضا محب‌الحجه، عضو هیات علمی و دانشیار موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران،‌ دکتر مجید آزادی،‌ عضو هیات علمی و دانشیار پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی و دکتر فرامرز خوش‌اخلاق، عضو هیات علمی و استاد‌یار دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران است.

وی افزود:‌ «هواشناسی، همدیدی‌-‌دینامیکی» نتیجه چند دهه تدریس و پژوهش من در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است. پایه این تحقیقات بر هواشناسی و اقلیم‌‌شناسی استوار‌ است.

مولف کتاب «هواشناسی عمومی» در ادامه گفت: نخستین ‌یادداشت‌های این اثر مربوط به 10 سال پیش است؛ یعنی زمانی‌که قبل از مبتلا شدن به ضعف بینایی، به تنهایی می‌توانستم بخوانم و بنویسم. حاصل آن نوشته‌ها همراه با مطالبی که با همکاری سایر مولفان این اثر به دست آمد، در قالب «هواشناسی، همدیدی‌-‌دینامیکی» جمع‌آوری و منتشر شده است.

قائمی درباره مشخصات کتاب اظهار کرد:‌ «هواشناسی همدیدی‌-‌دینامیکی» در 13 فصل تدوین شده است. برای استفاده بهتر مخاطبان یعنی دانشجویان از این اثر، چهار فصل نخست کتاب که مقدمه را نیز شامل می‌شود به اصول ریاضی پایه اختصاص دارد. در فصل‌های پنجم تا هشتم به مباحث نظریه شبه زمینگرد و انرژی آن، تکوین و حرکت موج‌های وردسپهر میانی از دیدگاه فشار وردی و کژفشاری پرداخته شده است.
‌ 
مولف کتاب «اقلیم شناسی مناطق خشک» ادامه داد:‌ در فصل‌های ‌نهم و دهم نیز عبارت‌های سرعت قائم و واگریی و تکوین چرخنده‌ها تشریح شده است. سه فصل‌ پایانی کتاب نیز شامل مباحث مربوط به شارش هوا در آشفتگی‌های همدید مقیاس عرض‌های میانی،‌ جنبش شناختی جبه‌های سطح زمین،‌جبهه‌ها و رگه‌‌های جتی ورد سپهر زیرین و میانی است. ‌

درباره هوشنگ قائمی
دکتر هوشنگ قائمی، متولد 1314 در شیراز و دکترای ژئوفیزیک دانشگاه ردینگ انگلستان در سال 1353 است. 

پایه‌گذاری اقلیم‌شناسی سینوپتیکی (اقلیم‌شناسی بر مبنای بررسی‌های هواشناختی)، پایه‌گذاری نظریه علمی در زمینه هواشناسی پویشی (هواشناسی دینامیکی) و ایجاد تغییرات اساسی و بنیادی در علم جغرافیا و اقلیم‌شناسی از فعالیت‌های پژوهشی این مولف حوزه هواشناسی است.

هوشنگ قائمی در سال 1384 از سوی انتشارات سمت تقدیر  و جایزه جشن رونمایی از هزارمین کتاب این مرکز را دریافت کرد. وی مولف بیش از هفت عنوان کتاب و ده‌ها مقاله علمی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها