شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
تاثیرگذاری اقدامات فرهنگی منوط به برطرف شدن مشکلات اقتصادی است

لقمان دهقانی رحیم‌آبادی گفت: من به عنوان یک نویسنده کودک ونوجوان نزدیک به دو سال است که نتوانسته‌ام کتابی بخرم حال چه انتظاری از خانواده‌ها و مردم عادی می توانیم داشته باشیم؟ به اعتقاد من تامشکلات اقتصادی برطرف نشود، نتایج اثرگذاری در زمینه فرهنگی کودک و نوجوان رخ نخواهد داد.

دهقانی رحیم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد با توجه به درجه اهمیتی که ادبیات کودک ونوجوان در کشور ما دارد، متاسفانه این حوزه تا به امروز به یک ساختار درست و قابل قبول نرسیده است تا در چارچوب آن بتوان به اهداف از پیش تعیین شده رسید. این حوزه نتوانسته طی این سال‌ها به  رشدی متوازن برای رسیدن به اهداف نسبی تعریف شده دست یابد.

وی گفت: با توجه به ضروریاتی که برای پرداختن به این نوع ادبیات در کشور وجود دارد افراد زیادی هستند که به اسم ناشر در این زمینه فعالیت می‌کنند اما این سوال پیش می‌آید که این تعداد ناشرچقدر دانایی و تخصصی را که باید در این زمینه داشته باشند، دارند و یا این‌که آیا ارتباط هدفمندی که باید بین نویسندگان و ناشران کودک ونوجوان وجود داشته باشد، وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال و هزاران سوالی که ممکن است وجود داشته باشد، باید بگویم که تا به امروز در کشور ما هیچ روش مشخصی در این زمینه وجود نداشته و ندارد و بنده معتقدم که باید یک تشکل بزرگ به‌وجود آید تا بتواند تمامی بخش‌های تولید، چاپ و خلق آثار حوزه ادبیات کودک ونوجوان را به شکل اصولی به هم وصل کند.

نویسنده کتاب «دارکوب شاعر است» گفت: مولفان، ناشران و تمامی دستگاه‌های تخصصی مدعی تحقیق در حوزه کودک ونوجوان در حوزه مخاطب‌شناسی و بخش سخت‌افزاری باید با هم مرتبط شوند تا نیازهایی که در این حوزه احساس می‌شود برطرف کنند.

این نویسنده در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که تا به امروز سیاستگذاری‌های هدفمندی در زمینه رفع نابسامانی ها صورت نگرفته است توضیح داد: به لحاظ سخت‌افزاری نیز از سوی مسئولان امر کمتر کاری انجام شده واگر کسی بپرسد دولت در این زمینه کاری انجام داده یا نه باید بگویم اقدامات دولت در زمینه چندان قابل اعتنا نیست.

نویسنده کتاب «خرنامه» گفت: بنده به عنوان یک نویسنده کودک ونوجوان نزدیک به دو سال است که نتوانسته‌ام کتابی بخرم و انجمن نویسندگان کودک ونوجوان نیز به عنوان گروهی که بنده سال‌ها عضوش بوده‌ام کارت الکترونیکی‌ام را انجام شارژ نکرده است. حال چه انتظاری از خانواده‌ها و مردم عادی می توانیم داشته باشیم؟ همه این عوامل دست به دست هم داده تا دست خانواده ها و نیازمندان به بسته‌های فرهنگی خالی بماند. حرف آخر من این است که تامشکلات اقتصادی برطرف نشود، اقدامات فرهنگی اثرگذاری در زمینه فرهنگی کودک و نوجوان رخ نخواهد داد.

نویسنده کتاب «خروسی که صدایش را گم کرده بود» افزود: طی سال‌های اخیر به لحاظ کمیت و کیفیت در زمینه خلق آثار کودک ونوجوان به رشد نسبی خوبی رسیده‌ایم و باید به این نکته اشاره کنیم که در حال حاضر در حوزه مبانی ادبیات کودک ونوجوان، نویسندگان، مترجمان، ناشران، شاعران و صاحب نظران بسیار خوب و کاربلدی داریم اما توجهاتی که از سوی مسئولان فرهنگی کشور در این زمینه انتظار می رود کافی و هدفمند نیست.

نویسنده کتاب دارکوب شاعر است در پاسخ به این پرسش که شما چقدر موافق این مساله هستید که عده‌ای وجود ممیزی را راهکاری برای بروز خلاقیت در نوشتن آثار فرهنگی می‌دانند گفت: بنده به هیچ عنوان تمسک به ممیزی را به منظور بردن جریان ادبیات به سمت راهکارهای خلاقانه قبول ندارم، البته درست است که باید در این زمینه نظارت های علمی وجود داشته باشد اما نباید از یک سلاح غیرفرهنگی برای پیشبرد یک هدف فرهنگی استفاده کرد. البته در همه جای دنیا نظارت بر تولید کتاب وجود دارد، ولی در بحث ممیزی می‌طلبد که با توجه به حساسیت دستگاه‌های نظارتی، افرادی متخصص وجود داشته باشند، نه این‌که کاری با این حساسیت بالا به عده ای کارمند و با تعریف یک سری ضوابط دست و پا گیر محول شود.

وی تاکید کرد: شاعران و نویسندگان کشور ما باید فرصت داشته‌ باشند در چارچوب‌هایی که خودشان به آنها رسیده‌اند حرکت کنند و قلم بزنند و کسی نباید به خود اجازه دهد به جای شخصی دیگری تصمیم بگیرد زیرا پذیرفتن یا نپذیرفتن یک اثر و درک و ارتباط گیری به مخاطب یک کتاب بستگی دارد.

نویسنده کتاب «مثل درخت زیباست» گفت: نویسندگان کتاب کودک و نوجوان از همه دستگاه‏‌های متولی فرهنگ وهنر کشور درخواست دارند با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‏خوانی در بین کودکان و نوجوانان، برنامه‌‏ریزی و سیاست‌گذاری های مناسب و مدونی برای نویسندگان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی تدارک ببینند تا آن‌ها بدون مشکلات اقتصادی و معیشتی، ذهن خود را در خلق آثار ارزشمند متمرکز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها