سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
تجار از قراردادهای ترکمانچای ناشران می‌گوید و طباطبایی از حذف کتاب از سبد خانواده

راضیه تجار معتقد است برخی ناشران قراردادی مانند عهدنامه ترکمانچای با نویسندگان جوان می‌بندند که باید با حضور حقوقدانان این قراردادها فسخ شود و ناهید طباطبایی هم درباره وضعیت تولید و عرضه کتاب به ایبنا گفت که کارشناسان و مسوولان باید چاره‌ای برای گرانی کتاب و راه‌اندازی چرخه اقتصاد نشر بیندیشند.

تجار درباره روند چاپ کتاب و لزوم توجه به انتشار سریع‌تر آثار نویسندگان جوان‌تر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: هر نویسنده‌ای اوضاع کنونی نشر ایران را با دیدگاه خودش تجزیه و تحلیل می‌کند.

اعطای مجوز به ناشران روند مطلوب ندارد

تجار با اشاره به وضعیت صدور مجوز کتاب توضیح داد: اعتقاد من این است که هنوز اعطای مجوز به ناشران سرعت مطلوبی ندارد. شاید علت‌ آن ترافیک چاپ کتاب به ویژه در حوزه ادبیات داستانی باشد. این اتفاق خوشبختانه کمتر برای نویسندگان سرشناس روی می‌دهد اما نویسندگان جوان برای انتشار کتابشان باید انتظار زیادی بکشند. 

وی با اشاره به قرارداد بین ناشران و نویسندگان افزود: متاسفانه مدتی پیش با خبر شدم ناشری برای یک نویسنده معروف تنها چهار درصد قیمت پشت جلد کتاب را در نظر گرفته است و از این موضوع خیلی تعجب کردم. امیدوارم برای چنین موضوعاتی هم چاره‌اندیشی شود.

تجار بسیاری از قراردهای ناشران با نویسندگان را به قرارد ترکمانچای تشبیه و اضافه کرد:‌ ناشر خیلی سر نویسنده منت بگذارد برایش 15 درصد قیمت پشت جلد کتاب را در نظر می‌گیرد و بندهایی در آن لحاظ می‌کند که دست و پای نویسندگان را می‌بندد. داستان‌نویسان جوان هم غالباً برای انتشار نخستین یا دومین کتابشان به حدی ذوق‌زده‌اند که به چنین مسایلی نگاه نمی‌کنند. به این ترتیب رابطه نویسنده و ناشر در ادامه و پس از انعقاد قرارداد به هم می‌خورد.
 
نویسنده مجموعه داستان «زن شیشه‌ای» عنوان کرد: باید حقوقدانان به کمک نویسندگان بیایند و بر انعقاد چنین قراردادهایی نظارت داشته باشند. در انجمن قلم ایران از یک حقوقدان برای انعقاد چنین قراردهایی دعوت کرده‌ایم اما انگار این موضوع سخت‌تر از آن است که به نظر می‌رسد.
 
در ایران چرخ زندگی با نویسندگی نمی‌چرخد
 
ناهید طباطبایی هم در این‌باره به ایبنا گفت:  وضعیت کنونی نشر را چندان مطلوب توصیف نمی‌کنم. متاسفانه به دلیل گرانی کاغذ و متعاقب آن‌ کتاب، مردم رغبت چندانی به خرید این کالای فرهنگی ندارند. 

وی افزود: من کتابخوان هستم و هر سال مبلغی را برای خرید کتاب در نظر می‌گیرم اما متاسفانه باید اذعان کنم که امسال نسبت به سال‌های گذشته کتاب‌های کمتری خریده‌ام. متاسفانه کتاب رفته رفته از سبد کالای خانواده‌های ایرانی خارج می‌شود. 

خالق «چهل‌سالگی» اضافه کرد: من متخصص نیستم که وضعیت فعلی نشر ایران را آسیب‌شناسی کنم و این کار متخصصان حوزه نشر است اما این را می‌گویم که با یک مدیریت خوب می‌توان به چنین وضعیتی سامان بخشید. 

طباطبایی با انتقاد از حرفه‌ای نبودن نویسندگی در ایران اظهار کرد: از آنجا که وضعیت مالی و صنفی نویسندگان مشخص نیست، نویسندگان مجبور می‌شوند برای گذران زندگی به کارهای دیگری رو بیاورند. متاسفانه در ایران هیچ‌ نویسنده‌ای با فروش کتاب‌هایش نمی‌تواند چرخ زندگی را بگذراند و این موضوع را هم باید به مشکلات نشر کشور اضافه کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط