جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
تجار: حقوق تالیف آثار مانند سایر میراث پدیدآورنده است

راضیه تجار، دبیر انجمن قلم ایران كه با تعیین محدوده زمانی برای دریافت حقوق پدیدآورندگان متوفی توسط وراث مخالف است اعتقاد دارد حقوق تالیف آثار باید مانند سایر میراث متوفی برای همیشه به خانواده وی برسد.

تجار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این باره اظهار کرد: معتقدم خانواده برای دریافت حقوق تالیف آثار پدیدآورنده متوفی، ارجحیت دارد مگر این‌که اعضای خانواده تمایلی به دریافت این حق نداشته باشند، در این صورت می‌توان حقوق نامبرده را واگذار کرد.

وی با بیان این‌که مخالف تعیین محدوده زمانی برای دریافت حق‌التالیف آثار پدیدآورنده متوفی توسط وراث است گفت: حق‌التالیف آثار نیز مانند سایر میراثی که از پدیدآورنده متوفی برجا می‌ماند، باید برای همیشه در اختیار خانواده وی قرار بگیرد؛ چرا که با این اقدام، هم یک یادگاری از پدیدآورنده متوفی برای وراث برجا می‌ماند و هم وراث می‌توانند از آن به عنوان سرمایه ولو اندک بهره‌مند شوند.

این نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در پاسخ به این پرسش که «برخی معتقدند ممکن است بعد از گذشت 50 سال از فوت پدیدآورنده، وراث مانع انتشار آثار آن‌ها شوند؛ در این مورد چه نظری دارید؟» گفت: فکر نمی‌کنم وراث مانع انتشار آثار عزیزانشان (پدیدآورندگان متوفی) شوند چرا که امروز که آنها (پدیدآورندگان) زنده‌اند، باعث افتخار و سربلندی‌شان هستند و بدون تردید وراث پس از فوت آنها (پدیدآورندگان) سعی در زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره آنها خواهند داشت.

تجار در ادامه گفت: البته اگر نخواهیم به موضوع حقوق پدیدآورندگان متوفی احساسی نگاه کنیم و حُب خانوادگی نداشته باشیم، موضوع منع انتشار آثار پدیدآورندگان، پس از فوتشان از سوی وراث نمود بیشتری پیدا می‌کند؛ در این صورت پیشنهاد می‌کنم برای پیشگیری از بی‌نظمی و اختلاف، تبصره تبیین شود؛ یعنی در صورتی که خانواده پدپدآورنده متوفی بنا به هر دلیلی مانع از انتشار آثار وی شدند، قانونگذاران بتوانند تصمیم جدی در این باره اتخاذ کنند.

وی توضیح داد: اهالی فرهنگ و قلم آن‌قدر دغدغه فرهنگی دارند که فرصت رسیدگی به امور حقوقی را ندارند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم براي حمایت از حقوق نویسندگان و احیانا ضایع نشدن این حقوق، قانونی مدون و شفاف تدوین شود تا پاسخگوی همه ابهامات در این زمینه باشد.

دبیر انجمن قلم ایران اظهار کرد: به مسئولان و متولیان فرهنگی کشور پیشنهاد می‌کنم جدا از این‌که به مشکلات سالیان دور از حیات پدیدآورندگان توجه می‌کنند، اندکی نیز در راستای حل معضلات موجود در زمان حیات آنان گام بردارند. وقتی پدیدآورندگان زنده هستند، دغدغه‌های خاص خود را دارند که انتظار می‌رود در جهت حل این مشکلات اقدامات اساسی صورت بگیرد.

تجار در ادامه اظهار کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به طولانی بودن فرایند چاپ کتاب‌ها اشاره کرد. متأسفانه این فرایند طولانی حتی درباره کتاب‌های تجدیدچاپی نیز صدق می‌کند.

وی افزود: اندک و ناچیز بودن حق‌التالیف نیز از دیگر مشکلات پدیدآورندگان به شمار می‌آید. برخی‌ها این مبلغ اندک را به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی توجیه می‌کنند اما تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اند که چرا باید تحت هر شرایطی فقط نویسندگان متضرر شوند؟! معتقدم با افزایش حق‌التالیف است که می‌توان زمینه ایجاد انگیزه در پدیدآورندگان به منظور تولید آثار فاخر و کیفی را فراهم کرد.

این نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در پایان سخنانش با اشاره به مشکل دیگر پدیدآورندگان، گفت: متاسفانه میان نویسنده و ناشر فرم ثابتی به منظور انعقاد قرارداد وجود ندارد؛ در چنین شرایطی ناشران، اغلب بندهایی را به قراردادها اضافه می‌کنند که اصلاً برای نویسنده از نظر حقوقی قابل فهم نیست. از آنجا که نویسندگان اغلب دلی کار می‌کنند زیاد به امور حقوقی دقیق نمی‌شوند اما متاسفانه بعدها به مشکلات عدیده‌ای برمی‌خورند. بنابراین، ضرورت دارد مسئولان امر نسبت به رفع این‌گونه معضلات تمهیدات جدی بیندیشند. 

*در این زمینه بخوانید:
-(1)سرشار: مخالف تعیین محدوده زمانی برای حقوق وراث نویسنده هستم/اینجا را بخوانید.
-(2)کارشناس حقوق نشر: محدوده زمانی برای آثار فکری، به دلیل حمایت از جامعه است/اینجا را بخوانید.
-(3)مهدی غبرایی: حقوق آثار تا الی‌الابد باید به وراث پدیدآورنده برسد/اینجا را بخوانید.
-(4)مدیر نشر بهتاپژوهش: قانون «حقوق مولف پس از مرگ» کامل است/اینجا را بخوانید.
-(5)حسن‌بیگی: محدودیت زمانی را برای انتفاع وراث قبول ندارم/اینجا را بخوانید.
-(6)کاخی: با واگذاری حق‌التالیف نویسنده متوفی به ناشر مخالفم/ اگر ناشر زودتر از مولف فوت کند، تکلیف چیست؟/اینجا را بخوانید.
-(7)گودینی: با قانون محدودیت زمان ارث از مولف موافقم/ اگر وارث مولف ناخلف بود، چه باید کرد؟/اینجا را بخوانید.
-(8)سلیمی: پیشنهادم تشکیل سازمان غیر دولتی برای حمایت و مدیریت آثار مولفان متوفی است/اینجا را بخوانید.
-(9)کاشفی: یک حکم واحد و مطلق درباره همه آثار عادلانه نیست/اینجا را بخوانید.
-(10)نادمی: حقوق مادی آثار در نهایت باید به جامعه بازگردد/اینجا را بخوانید.
-(11)شیرزادی: حق‌التالیف نباید محدودیت زمانی داشته باشد/اینجا را بخوانید.
-(12)احمدی: وراث حق دارند درباره انتشار یا عدم انتشار آثار متوفی نظر دهند/اینجا را بخوانید.
-(13)شفیعی: تا وراث قانونی در قید حیات‌اند باید حقوق مولف به آن‌ها برسد/اینجا را بخوانید.
-(14)قیصری: 500 سال هم از فوت مولف بگذرد، باید حق‌التالیفش به وراث برسد/اینجا را بخوانید.
-(15)پارسی‌نژاد: محدودیت زمانی حق‌التالیف آثار متوفی به 70 سال ارتقا یابد/اینجا را بخوانید.
(16) زنوزی جلالی: نویسندگان در زمان حیات با مشکلات حق‌التالیف مواجهند چه رسد پس از فوت! /اینجا را بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط