دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
دغدغه‌های معیشتی نویسندگان مانع خلق آثار تاثیرگذار است

یک نویسنده کودک ونوجوان گفت: رفع مشکلات معیشتی نویسنده می‌تواند در کاهش دغدغه‌های فکری و ذهنی وی تاثیرگذار باشد، چراکه نویسنده باید با صدای مردم جامعه‌اش هماهنگ و همراه باشد و هم‌صدا با مخاطبانی که به آثار او نیاز دارند بنویسد. علاوه بر این مسئولان فرهنگی هم وظیفه دارند حداقل امکانات را برای رفاه نویسندگان فراهم کنند.

اسدالله شعبانی، نویسنده پیشکسوت کودکان و نوجوانان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: از آنجایی‌که وظیفه نویسنده نوشتن به گونه ای هنری و پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و ذوقی اهالی یک جامعه است، وجود مشکلات اقتصادی و نبود تمرکز در یک نویسنده برای نوشتن، مانع خلق یک اثر خوب و تاثیرگذار خواهد شد.

شعبانی گفت: نویسنده‌ای که برای کودک ونوجوان می‌نویسد وظیفه دارد متناسب با نیاز این قشر از جامعه بنویسد ولی متاسفانه در حال حاضر و در کشور ما به دلیل نبود تجربه و وجود سهل‌انگاری‌هایی که از سوی برخی از نویسندگان و ناشران کودک ونوجوان دیده می‌شود، آثار خوبی برای کودک ونوجوان جامعه ما تولید نمی‌شود.


شعبانی با انتقاد از عملکرد سیستم پخش کتاب در کشور عنوان کرد: در کشور ما ناشر باید دولتی باشد یا شبه دولتی که کتاب هایش به بهترین نحو پخش شود، چون ناشر خصوصی مجال و هزینه ای آنچنانی ندارد و همین امر بزرگترین معضل برای یک ناشر خصوصی در کشور ما به شمار می رود . از سوی دیگر به دلیل نبود رقابت آزاد در این حوزه، دسترسی راحت مخاطبان به آثار خوب و برجسته نیز وجود ندارد و همه این عوامل دلیلی محکم برای تولید کتاب‌های بی‌محتوا و فریبنده است که در نهایت ذائقه هنری مخاطبان را پایین می آورد و رفته رفته همه راه‌ها را برای ورود کتاب خوب به بازار مسدود می کند.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما هیچ نهاد یا سازمان یا شخصی نمی‌تواند بدون حمایت دولت و به عنوان عنصر مستقل و غیروابسته به دولت کاری انجام دهد، در حالی‌که هنر یک نویسنده این است که در عین مردمی بودن، مستقل باشد و از دولت توقع همراهی نداشته باشد.

شعبانی با انتقاد از عملکرد برخی نویسندگان در نوشتن متون سفارشی گفت: تا زمانی‌که رقابت آزاد در حوزه کتاب و بخصوص کتاب کودک ونوجوان در جامعه وجود نداشته باشد و نویسنده‌ها به صورت آزاد ننویسند و جامعه حق انتخاب نداشته باشد، مشکلات فرهنگی ما سرجای خود پابرجا خواهد ماند.

وی با تمجید از اقدامات فرهنگی دولت جدید و پیگیری مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ وهنر گفت: سیاست‌های فرهنگی دولتی باید قانونمند و با برنامه ریزی‌های دقیق انجام شود و به نهادهای فرهنگی جامعه کمک کند ولی متاسفانه هر تشکل و صنفی که در ایران مشغول به فعالیت است به واسطه پشتوانه‌های دولتی پایدار و پابرجا می ماند وگرنه بدون حمایت دولت طولی نخواهد کشید که از بین خواهند رفت.

این نویسنده کودک ونوجوان گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی، بخصوص در زمینه نشر کتاب به دلیل وجود گرایش‌های مختلف مردم، زمان‌برخواهد بود و دولت به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز تمامی این گرایش‌ها باشد و تا زمانی‌که نویسندگان به حقوق اصلی خود در این زمینه نرسند، عشقی برای نوشتن در نویسنده وجود نخواهد داشت.


شعبانی برقراری اوضاع عادلانه برای تمامی نویسندگان و دست‌اندرکاران حوزه نشر، بخصوص نشر کودک ونوجوان را خواستار شد و افزود: آنچه ما امروز شاهد آن هستیم این است که دست‌اندرکاران نشر به فراخور نیاز جامعه نتوانسته‌اند در این مسیرحرکت کنند و با توجه به جمعیت میلیونی کودک ونوجوانی که در کشور ما وجود دارد تیراژ کتاب‌ها از 4یا 5هزار بالاتر نمی‌رود و این مساله در کشور ما یعنی بحران.

این شاعرگفت: بخشی از بحران‌های موجود در این حوزه به دلیل گستردگی رسانه‌ها و سرگرمی‌های جدیدی است که روزبه روز بر تعداد آنها نیز افزوده می شود و در چنین شرایطی به حاشیه رانده شدن کتاب یک امر طبیعی و انکارناپذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: نویسندگان جامعه ما وظیفه دارند که برای همه طیف‌های جامعه کتاب بنویسند و این کالای فرهنگی به راحتی در دسترس همگان قرار گیرد.

مدیر مسئول انتشارات توکا درباره نقش تلویزیون به عنوان رسانه‌ای فراگیر برای معرفی کتاب گفت: تلویزیون با همه تلاش هاهنوز نتوانسته با موج کتاب های خوب در جامعه همراه شود و یک اثر خوب را معرفی کند. این رسانه فراگیر به دلیل پرداختن به سوژه های عوام پسند، توانایی این را نداشته که در بالابردن سطح آگاهی عمومی جامعه قدم بردارد و در بعضی موارد حتی مانع گستردگی فرهنگ مطالعه در جامعه شده است که می‌طلبد دولت و کارگزاران فرهنگی راهکارهایی را برای حل این مشکلات ارائه دهند.


وی در پایان، حمایت از آثار فاخر در حوزه کودک ونوجوان را خواستار شد و بیان کرد: کار فرهنگی نیازمند فضای باز است و شکی نیست که دولت می‌تواند در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهد و با پخش مناسب کتاب در جامعه و حمایت از تشکل‌های مستقل به گسترش فرهنگ کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها