سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
چه کتاب‌هایی برای تربیت کوکان مناسب ترند؟

کتابهای بسیاری هستند که در زمینه تربیت کودک در ایران تالیف و ترجمه شده اند. والدین زیادی هم هستند که در انتخاب این کتابها مشکل دارند و نمی دانند چه کتاب هایی برایشان مناسب است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) - کتابهایی که در اینجا معرفی شده است، برخی از مهم ترین کتاب هایی اند که در زمینه تربیت کودک در ایران منتشر شده اند.

به بچه‌ها چه بگوییم؟
نویسنده: دکتر آوا سیگلر/ ترجمه میترا کدخدایان/ زیر نظر دکتر محمد ولی سهامی/ انتشارات مروارید/ چاپ پنجم/ 1390

برای داشتن صحبتی موثر با فرزندان، هم باید مهارت‌های مناسب گفت‌وگو را بلد باشید و هم باید بدانید محتوای کلامی مناسب برای در میان گذاشتن بسیاری از موضوعات، بسته به سن فرزند چیست. این کتاب به شما کمک می‌کند با مهارت‌های گوش دادن و گفتگوی موثر به جای سخنرانی و نصیحت آشنا شوید. همچنین در مورد ترس‌های طبیعی کودکان در سنین مختلف اطلاعات لازم را به شما می‌دهد. اما ویژگی آن، بیان آن چه در موقعیت‌های خاص می‌توانید به فرزندتان بگویید در فصل‌های جداگانه است: مشکلاتی چون بیماری و مرگ، پرخاشگری و حسادت، ناسازگاری والدین و طلاق، تک والدی، ناپدری و نامادری، مواد مخدر و...

تربیت مسموم
نویسنده: دکتر سوزان فوروارد/ ترجمه مهدی قراچه داغی/ نشر آسیم/ چاپ دوم/ 1380

کتاب پر از شرح حال افرادی است که می‌توانند شبیه خود ما باشند و نشان می‌دهد مشکلات آن‌ها در زندگیشان چه‌طور به تجربیات آن‌ها در کودکی ارتباط دارد. از سوی دیگر،‌ والدین با خواندن این کتاب، بهتر می‌توانند تشخیص بدهند که دوران کودکی و تجربه‌ای که با والدین خود داشته‌اند، چه تاثیری برزندگی امروزه آن‌ها و البته ارتباطشان به فرزندشان دارد. شاید خواندن برخی مطالب حتی شما را شوکه یا شگفت‌زده کند، ممکن است حتی در برخی موارد دانستن برخی از این واقعیت‌های مربوط به گذشته‌های دور دردناک باشد، اما همین دانستن، می‌تواند به تغییر‌های مفید و موثر منجر شود.

چگونه با کودکم رفتار کنم؟
نویسنده: دکتر گاربر/ ترجمه شاهین خزعلی، هومن حسینی نیک و احمد شریف تبریزی/ انتشارات مروارید/1392

اگر به دنبال یک کتاب جامع برای مشکلات ریز و درشتی که هر روز در ارتباط با فرزندتان با آن‌ها مواجه می‌شوید، می‌گردید، کتاب چگونه با کودکم رفتار کنم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در این کتاب، فصل بندی موضوعی کلی مانند: مشکلات صبحگاهی، مشکلات شبانگاهی، مشکلات هر روزه، مشکلات توالت رفتن، کج‌خلقی‌ها و رفتارهای منفی دیگر، مشکلات مدرسه و تحصیل و ... آورده شده‌ است. در هر یک از این فصل‌ها بسته به موضوع می‌توانید راهکارهای عملی فراوانی را پیدا کنید که به صورت مرحله به مرحله تدوین شده‌اند تا بتوانید به شکلی سازمان‌یافته آن‌ها را مطالعه کنید.

کمک به فرزندان در غلبه بر افسردگی
نویسنده:‌ سارا همیل/ ترجمه زهرا بازرگان/ انتشارات سخن/ 1390

فقط بزرگسالان نیستند که افسردگی را تجربه مي‌کنند،‌کودکان هم می‌توانند به افسردگی دچار شوند و برای غلبه بر آن به کمک نیاز دارند. وقتی یک کودک با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند،‌ علاوه بر این که به مشاوره و درمان تخصصی نیاز دارد،‌ بهتر است پدر و مادرش هم بدانند که چه راهکارها و راهبردهایی برای کمک به او  پیش بگیرند. این کتاب می‌کوشد فعالیت‌هایی را به والدین بیاموزد که با استفاده از آن‌ها می‌توانند به فرزند افسرده خود در غلبه با این مشکل کمک کنند. این فعالیت‌ها برگرفته از درمان‌های تایید شده افسردگی کودکان هستند و هدف از آن‌ها، آموزش مهارت‌های عاطفی و رفتاری از جمله تسلط بر افکار منفی، تجسم آینده‌ای بهتر و نیز توانایی انتقال احساسات به سایرین است.

اس.او.اس: کمک برای والدین(راهنمای عملی برای برخورد با مشکلات رفتاری رایج و روزمره)
نویسنده: لین کلارک/ مترجم رضا رستمی و علی نیلوفری/ نشر تبلور/ 1390

تربیت فرزندان مي‌تواند بسیاردشوار باشد. برای اغلب والدین گاهی شرایطی پیش می‌آید که واقعا نیاز به کمک دارند و احساس درماندگی شدیدی می‌کنند. در این میان، ‌داشتن کتابی جامع در مورد مشکلات رفتاری کودکان مي‌تواند تا حدی کارگشا باشد و به شما کمک کند در شرایطی که واقعا دیگر نمی‌دانید باید چه کنید، بهترین روش را جدا از احساسات منفی خود پیدا کنید و به کار ببرید تا اوضاع از آن چه هست بدتر نشود. همچنین اگر از خدمات تخصصی در زمینه تربیت فرزند خود استفاده می‌کنید، این کتاب می‌تواند منبع مطالعاتی خوبی برای ارتقای آن‌چه در جلسات خود می‌آموزید باشد، البته به این شرط که با متخصص خود هماهنگ شوید.

101 بازی برای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان 9 تا 15 سال
نویسنده: آلیسون بارتل/ ترجمه امیر جهانیان نجف‌آبادی/ نشر کیاراد/ 1390

مهارت‌های زندگی، به مهارت‌هایی گفته می‌شود که همه ما در زندگی روزمره خود هر لحظه بدان‌ها نیاز داریم: برقراری ارتباط موثر با دیگران، تصمیم‌گیری، مذاکره، ‌حل مسئله، همدلی، مدیریت احساسات و خلق منفی،‌ غلبه بر استرس و ...
این مهارت‌ها آموختنی هستند و در سنین کودکی یادگیری آن‌ها ساده‌تر و موثرتر است. با ورود به مدرسه و آغاز دوران تحصیل، ‌نیاز به این مهارت‌ها بیشتر احساس می‌شود. این کتاب می‌کوشد به والدین بیاموزد چه‌طور با استفاده از بازی‌ها و به طور ضمنی بسیاری از مهارت‌های لازم برای یک زندگی موفق را به فرزندان 9 تا 15 ساله خود بیاموزند. یادگیری با استفاده از بازی هم لذت‌بخش‌تر است و هم موثرتر. تاثیر آن هم برای مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند.

کاش والدینم می‌دانستند... (آن‌چه هر کودکی آرزو دارد والدینش بداند!)
نویسنده: لی سالک/ ترجمه کامران دبیری فراهانی/ نشر علم/ 1390

بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود احساس موفقیت و شادمانی نمی‌کنند، بسیاری از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نیستند و در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند. بسیاری از اختلالات روانی به خصوص اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب رنج می‌برند. بسیاری به خوبی از عهده زندگی با همسر خود برنمی‌آیند و یا زندگی آشفته‌ای را تجربه می‌کنند یا ناچار می‌شوند از همسر خود جدا شوند. همه این مشکلات بیش از آن چه فکرش را مي‌کنید به دوران کودکی آن‌ها برمی‌گردد. اگر والدین می‌دانستند راهکارهای درست تربیت فرزند چیست و نحوه درست استفاده از این راهکارها را در زندگی روزمره خود می‌آموختند، می‌شد از وقوع بسیاری از این مشکلات،‌ دست‌کم برای بخش وسیعی از جامعه، جلوگیری کرد. این همان هدفی است که نویسنده این کتاب به دنبال آن است.

101 بازی برای افزایش عزت نفس کودکان
نویسنده: جنی موسلی/ ترجمه مصطفی تبریزی و پریسا گل کاریان/ نشر فراروان/ 1390

عزت‌نفس، نگرش و تصویری است که هر فرد از خودش دارد، همراه با ارزیابی‌ای که او از این تصویر دارد. یک نفر که مهارت زیادی در خواندن ندارد اما مسائل ریاضی را به خوبی به صورت ذهنی حل می‌کند، بسته به این که والدینش چه‌طور واکنش داشته باشند،‌ مي‌تواند این ویژگی خود را مثبت  یا منفی ارزیابی کند. عزت نفس روی اعتماد به نفس، خلاقیت و موفقیت افراد در زندگی موثر است. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر در کودکی عزت نفس مثبتی شکل نگیرد، تغییر آن در بزرگسالی دشوار خواهد بود. بنابراین، بالا بردن عزت‌نفس فرزندان نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در موفقیت آن‌ها خواهد داشت و بازی بهترین راه برای این آموزش است.

اگر فرزند خلاق و نابغه می‌خواهید
نویسنده: دیوید کوهن/ ترجمه محمد کاوش نیا/ نشر کیاراد/ 1390

خلاقیت و نبوغ اگر چه ویژگی‌های مطلقی نیستند و لزوما برای موفق شدن نیازی به آن‌ها نیست، اما می‌توانند روی وجوه مختلف زندگی تاثیرگذار باشند. خلاقیت،‌ فقط تا حدی ذاتی است، اما بخش زیادی از آن به روش تربیتی و محیطی که فرد در آن بزرگ می‌شود بستگی دارد. برای این که بتوانید خلاقیت را در فرزند خود پرورش دهید و به او کمک کنید به زندگی خود خلاقانه نگاه کند و به واسطه همین خلاقیت از عهده بسیاری از مسائل آینده زندگی خود به خوبی بربیاید، بهتر است از همان دوران کودکی مراقب رشد صحیح این ویژگی در فرزند خود باشید.

رویکردی نوین در فرزندپروری (از درون به برون)
نویسنده: دانیل سیگل و مری هارتسل/ ترجمه مهرناز شهرآرای/ نشرآسیم/ 1390

با پیشرفت روانشناسی، افزایش مطالعات مربوط به تربیت فرزند، افزایش آگاهی در مورد نیازهای افراد به خصوص در دوران کودکی و البته تغییر سبک زندگی انسان مدرن، نیاز به روش‌های جدیدتر در تربیت فرزندان احساس می‌شود. به علاوه، والدین هر چه نقطه‌نظرات متفاوت بیشتری را در مورد تربیت فرزندان بدانند و اطلاعات بیشتری در مورد نظریه‌ها و رویکردهای موجود داشته باشند، بهتر می‌توانند رویکردی را انتخاب کنند که با خود و فرزندشان بیشتر تناسب داشته باشد. درست مانند جعبه ابزاری که هر چه پرتر باشد، امکانات بیشتری را در موقعیت‌های مختلف در اختیار شما می‌گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها