یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۹
«قلم زرین» با حمایت‌‌های مالی دولت برگزار می شود/ گزارش ایبنا از آیین اختتامیه جایزه قلم زرین

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی دوازدهمین جایزه قلم زرین، با بیان این‌که قلم فرصت تبادل فرهنگی را ایجاد می‌کند، آن را حافظه تاریخی ملت‌ها عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه دوازدهمین جایزه قلم زرین، عصر دیروز شنبه 14 تیر همزمان با گرامیداشت روز قلم با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن پرویز، سخنگوی انجمن قلم، غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری و علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های هنری این مرکز، در سالن مهر تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد. 

صالحی با بیان این‌که حضورش در این مراسم با نیت همراهی و همدلی با اصحاب قلم است، گفت: روز قلم به پیشنهاد انجمن قلم به تاریخ فرهنگی ما وارد شده و این که این پیشنهاد با تاریخ ایران هم پیوند دارد از حسن سلیقه این انجمن است.

وی افزود: قلم با تاریخ و حال و آینده انسان‌ها نسبت دارد و نقطه‌ای است که ارتباط انسان‌ها را به هم متصل می‌کند. قلم حافظه تاریخی ملت‌هاست و تاریخ انسان را پاسداری می‌کند. قلم فرصت ارتباط فرهنگ‌هاست و از طریق قلم ارتباط و تبادل فرهنگ‌ها شکل می‌گیرد. قلم نقطه اتصال دانشمندان جوامع مختلف است و باعث اتصال آسمان و زمین و ملکوت هم هست. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: آخرین معجزه آسمانی کتاب بود و وقتی خداوند متعال خواست در قرآن کریم قسم بخورد به قلم سوگند خورد. افتخار می‌کنیم، پیرو مکتبی هستیم که پیامبر آن می‌فرمایند:«مداد العلما افضل من دماءالشهدا» با این‌که شهدا در اسلام جایگاه بالایی دارند، مقام قلم برتر از آن هاست. 

صالحی درباره جایگاه اهالی قلم اظهار کرد: در جامعه‌ای که با قلم انس دارد، انتظار می‌رود اهل قلم و نگارش و ادب، جایگاه متعالی تری از موقعیت کنونی بیابند. امید است، متولیان فرهنگی که خودما هم از آن‌ها هستیم، شأن اهل قلم را بیش از پیش پاس بداریم و فرصت را برای ارتباط مخاطب با اهل قلم ایجاد کنیم. 
 
احتمال گسترده‌تر شدن قلم زرین
محسن پرویز، دیگر سخنران این برنامه بود. وی اظهار کرد: نخستین بار جشنواره از طرف هیات مدیره انجمن قلم مطرح و قرار شد در سه رشته بزرگ و با اهمیت «داستان»، «شعر» و «نقد و پژوهش» به برگزیدگان جایزه بدهیم. هدف اصلی ما این بود که با نگاه به یک مرکز مردم‌نهاد، یک تشکل مردمی و غیر دولتی  و البته همراه با انقلاب و تشکلی که در سرلوحه اهدافش، پایبندی به ولایت فقیه را قرار داده، آثاری را انتخاب کنیم که در خدمت مردمند. 

وی افزود: بهترین روز برای این مراسم، روز قلم بود. برخی دوستان یادشان می‌آید، مرتبه نخستی که ایران کنفرانس اسلامی را برگزار می‌کرد، این روز به عنوان روز قلم جهان اسلام مطرح شد اما بعدها تغییر یافت و حالا آن را روز ملی می‌دانیم. ما می‌خواستیم این روز پیوندی در جوامع اسلامی باشد که هنوز هم این اتفاق می‌تواند بیفتد و روز قلم فرامرزی شود. 

پرویز با اشاره به ادوار برگزاری جایزه قلم زرین، اضافه کرد: طی برگزاری دوره‌های مختلف جایزه قلم زرین، برگزیدگان زیادی داشتیم. برخی برگزیدگان امروز عضو انجمن هستند و شاید جایزه‌ای که گرفتند آن‌ها را در ادامه مسیر مصمم‌تر کرد. 

معاون فرهنگی پیشین وزارت ارشاد با اشاره به بحث جدیدی که در انجمن قلم مطرح شده، گفت: این سوال برای ما پیش آمده که آیا لازم است بخش‌های جایزه را گسترده‌تر کنیم؟ در برخی حوزه‌ها احساس می‌شود رشد خیلی مطلوبی نداشتیم. برای نمونه حوزه ادبیات کودک و نوجوان، دهه 60 رونق فوق العاده‌ای داشت اما امروز گرایش بیشتر به ترجمه است نه تالیف. در حوزه تاریخ‌نگاری هم با توجه به فعالیت‌های اخیر برای تحریف تاریخ معاصر، شاید لازم باشد به سهم خودمان اقداماتی انجام دهیم و چه بسا جشنواره سال بعد در بیش از سه شاخه برگزار شود. 

وی درباره وضعیت مالی انجمن قلم، توضیح داد: این انجمن تشکلی است که منبع درآمد خاصی ندارد و باید مورد حمایت مراکز مختلف قرار بگیرد. دولت از دورانی که آقای مهاجرانی وزیر ارشاد بود، بخشی از هزینه‌ها را تقبل می‌کرد و جشنواره تا امروز با حمایت‌‌های مالی دولت برگزار می شود و انجام وظیفه کرده و امیدوارم بعد از این هم ادامه داشته باشد. 

صاحب قلمان معتقد، دیده‌بان  مردم هستند
دکتر غلامعلی حداد عادل هم در بخشی از این مراسم گفت: ما هم به گونه‌ای پاسداری از ادبیات را بر عهده داریم اما من اطلاع چندانی از فعالیت‌های انجمن قلم ندارم. هنگامی که سرکارخانم تجار از من خواستند در این مراسم حاضر شوم، آن را وظیفه خودم دانستم. 

حداد عادل افزود: وقتی کسی نویسنده می‌شود، ما وظیفه داریم به رفع مشکلاتش کمک کنیم. من که نماینده مجلس هستم و آقای صالحی که معاون فرهنگی ارشاد است، وظیفه داریم کمک کنیم اما وظیفه مهم دیگری هم نسبت به خداوند و حق و حقیقت داریم.

وی با اشاره به وضعیت فعلی جهان، اظهار کرد: امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که اوضاعش را می‌بینید. می‌بینید صهیونیست‌ها با مردم بی‌گناه غزه چه می‌کنند. می‌بینید در عراق و سوریه و افغانستان چه می‌شود. یک کشور پیدا شده که حرف دل مردم دنیا را بیان می‌کند. انقلابی برپا شده که مستقل است و به قدرت‌ها تکیه نکرده است. می‌بینید با این انقلاب چه می‌کنند؟ از تحریم گرفته تا تهدید و دیگر موارد. وظیفه داریم چراغ حقیقتی را که به دست امام (ره) روشن شده و رهبری معظم آن را به دست دارد و خون شهیدان آن را روشن کرده، روشن‌تر کنیم. ما باید این پیام را هم به گوش نسل آینده برسانیم و هم در دنیا منتشر کنیم. هرکسی قدرت قلم دارد به اندازه استعدادش مسوول است.

رییس فرهنگستان ادب و هنر با اشاره به گونه‌های متعدد تهاجم فرهنگی، اضافه کرد: برخی رمان‌هایی را که وجود دارد، بخوانید و ببینید دشمنان ما با چه طراحی و ترفندی نزدیک می‌شوند و اندیشه‌های مورد نظرشان را اشاعه می‌دهند. چه کسی باید از حق و حقیقت و انسانیت مظلوم دفاع کند؟ شما صاحبان قلم.

وی با بیان این‌که هرچه قلم تقویت شود، جبهه فرهنگی هم مقتدرتر می‌شود، افزود: بر این اساس، جایگاه انجمن قلم تشریفاتی نیست و با سلامت و اخلاصی که در کل مجموعه انجمن قلم دیده می‎‌شود و از آنجا که آن‌ها در خدمت انقلابند، می‌توانند به نوقلمان آموزش دهند و آن‌ها را تشویق و تکریم کنند. انسجام و همبستگی میان صاحب قلمان معتقد به توحید و انقلاب، باعث می‌شود با تشخیص خطر، دیده‌بان مردمی که احتیاج به راهنمایی دارند شوند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها