جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
شخصیت‌های دینی نیازی به بزرگنمایی ندارند/ لزوم استفاده از رنگ‌های شاد در کتاب‌های مذهبی برای کودکان

حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب، مدیر انتشارات نشر جمال معتقد است که نباید بزرگنمایی شخصیت‌های مذهبی به الگو بودن آن‌ها لطمه‌ای وارد کند. نویسندگان باید به این نکته توجه کنند که در بزرگی شخصیت های مذهبی ما شکی وجود ندارد و نیازی به بزرگنمایی نیست.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- زینب حبیب پور: حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب، مدیر انتشارات نشر جمال گفت: کتاب به عنوان رسانه‌ای مکتوب جایگاهی بسیار خوب و اثرگذار برای بیان مسایل دینی برای کودکان ونوجوانان داشته و دارد، ولی کتاب دینی یک حد نصابی دارد تا به عنوان یک اثر تاثیرگذار قلمداد شود و صرفا یک اثر چاپ و صحافی شده قشنگ که فاقد مطالب مفید برای بیان باشد، نمی‌تواند اسم کتاب مذهبی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: اگر کاری که برای کودک و نوجوان خلق می‌شود از حیث تصویر، متن، صفحه‌آرایی و دیگر ملزومات یک کتاب کودک، حد نصاب لازم را داشته باشد، اثری ماندگار و اثرگذار خواهد بود.

این نویسنده گفت: یکی از مشکلات موجود در این زمینه که باعث بی‌رغبتی نسل امروزی ما به خواندن کتاب و از جمله کتاب‌های مذهبی شده است می‌توان خلق آثاری بی‌محتوا و کم ارزش دانست.

مدیر انتشارات نشر جمال با اشاره به این موضوع که نوشتن برای قشر کودک ونوجوان و به ویژه نوشتن کتاب‌های مذهبی تخصص خاص خود را می‌طلبد افزود: متاسفانه برخی فکر می‌کنند با داشتن یک‌سری اطلاعات عمومی، کودکانه و غیرکارشناسانه می‌توانند برای کودک ونوجوان قلم بزنند در حالی که در نهایت خروجی کار آن‌ها کاغذهای چاپ شده رنگی است که تنها اسم آن کتاب است.

سبحانی نسب تاکید کرد: یک اثر مکتوب همیشه نمی‌تواند یک اثر مطلوب باشد و اگر  اثر خلق شده معیارهای یک اثر خوب را نداشته باشد، کاغذ پاره ای بیش نیست.

وی ادامه داد: استفاده از مثل‌ها و داستان‌ها برای بیان مفاهیم مذهبی به کودک ونوجوان یکی از شیوه‌های پاسخگویی به پرسشگری‌های کودکان ونوجوانان امروزی است و در واقع استفاده از این شیوه برای بیان مفاهیم جزو بایدهای این رشته به شمار می رود و باید گفت جز استفاده از این روش اصلا راه دیگری وجود ندارد.

وی در ادامه با انتقاد از غلو و بزرگنمایی شخصیت‌های مذهبی توسط برخی نویسندگان گفت: به طور کلی نباید بزرگنمایی شخصیت‌های مذهبی به الگو بودن آن‌ها لطمه‌ای وارد کند. نویسندگان باید به این نکته توجه کنند که در بزرگی شخصیت های مذهبی ما شکی وجود ندارد و نیازی نیز به بزرگنمایی نیست. بر همین اساس نوشتن در این زمینه باید باعث شود کودکان و نوجوانان ما بزرگان دین را بزرگتر و کریمانه‌تر از خود ارزیابی کنند و هرگر نباید به بهانه این‌که کودک نمی‌تواند برخی مفاهیم را درک نمی کند از طرح مباحث اصلی دورشویم و به تخیلات رو بیاوریم.

سبحانی نسب عنوان کرد: پرداختن به بیان کرامات و معجزه‌های شخصیت‌های دینی و مذهبی و حتی کرامات بزرگان دینی برای نسل امروز نباید با بزرگنمایی غیر اصولی صورت گیرد. بر همگان روشن است که این کرامات و معجزه‌ها وجود داشته و دارد اما نباید به گونه ای غیر قابل فهم و غیر قابل درک برای کودکان ونوجوانان بیان شوند.

وی عنوان کرد: یکی از موارد مهمی که در پرداختن به شخصیت امامان و بزرگان دینی ما در حیطه کودک ونوجوان وجود دارد، این است که یک نویسنده آنقدر باید هنرمند باشد که بتواند این موضوعات را به گونه‌ای مقدمه چینی کند که در زمان خوانده شدن توسط مخاطب کودک نوعی آمادگی ذهنی و روحی نسبت به آن موضوع ایجاد شود.

مدیر مسوول انتشارات نشر جمال اظهار کرد: گاهی به بهانه اینکه بچه‌ها نمی فهمند تمامی کرامات بزرگان انکار می شود که این روش، روشی بسیار نادرست  و خطرناک است چون باعث رمیدگی مخاطب می شود. نویسنده‌ها باید با برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده در گزینش این کرامات برای نسل امروزی دقت کنند.

وی درمورد اهمیت تصویرگری در کتاب‌های کودک ونوجوان بیان کرد: تصویرگری آثار کودک ونوجوان مخصوصا کتب مذهبی یکی از بخش‌های قابل توجه است و در بیشتر موارد بیش از 50 درصد حسی که یک کودک از خواندن یک نوشته دریافت می کند به واسطه تصویرگری آن کتاب به او منتقل می شود. استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع و متناسب با متن از الزامات تصویرگری کتاب‌های مذهبی است که نباید بین این‌گونه کتاب ها و آثار دیگر تفاوتی قائل شد.

این فعال فرهنگی افزود: امروزه تا از تصویرگری کتاب‌های مذهبی کودک ونوجوان صحبت به میان می آید، برخی تصور می‌کنند منظور از این نوع تصویرگری یعنی استفاده از رنگ‌های بی روح، ولی یک تصویرگر باید بداند طبیعت مظهر فعل خداست و تصویرگر باید یک کار خدایی انجام دهد از این‌رو باید با استفاده از رنگ‌های شاد و جذاب در تفهیم مفاهیم مذهبی به کودک ونوجوان کمک کند.

سبحانی نسب اضافه کرد: هنر نویسنده در بیان معارف دینی به کودک ونوجوان به شیوه های مختلفی جلوه می کند. برخی نویسندگان برای بیان معارف دینی به صورت مستقیم و گروهی به صورت غیرمستقیم عمل می کنند و این بستگی به هنر یک نویسنده دارد.

نشر جمال از جمله ناشرانی است که سال‌ها در زمینه تولید و چاپ کتاب‌های‌ مذهبی برای کودک ونوجوان فعالیت می‌کند. این موسسه با رویکرد مذهبی و سابقه‌ای 14‌ساله تا کنون بیش از 700 عنوان کتاب منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها