دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
تابستان فرانسوی‌ها با 607 اثر ادبی کلید می‌خورد/ 404 رمان فرانسوی می‌آید

تابستان 2014 فصل شکوفایی ادبیات فرانسه است چرا که امسال 607 اثر ادبی منتشر می‌کنند که در این میان 404 رمان فرانسوی و 75 کتاب برای اولین بار منتشر می‌شوند و جالب اینجاست که یک منتقد ادبی باید روزانه نه کتاب از 21 اوت الی 31 اکتبر 2014 (30 مرداد الی 9 آبان 1393) بخواند!

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از فیگارو، تابستان سال گذشته فقط 555 اثر ادبی راهی بازار شد اما رقم 607 اثر ادبی امسال، مسحور کننده است.

بر این اساس مجله تخصصی «کتاب هفته» گزارش داد آمار رمان‌های تابستانی امسال بیشتر از سال گذشته میلادی است،به طوری که در تابستان سال 2013، 555 عنوان کتاب منتشر شده بود.

این در حالی است که 404 عنوان، نوشته نویسندگان فرانسوی است که سال گذشته این رقم 357 عنوان بود. 75 کتاب نیز اولین اثر نویسندگان است که راهی بازار کتابخوانی می‌شود. این رقم درسال گذشته 86 عنوان کتاب بوده است. از این میان 203 اثر، رمان‌ خارجی ترجمه شده است که این رقم در سال گذشته 198 عنوان بوده است.

زمانی که آمار آثار ادبی تابستان اعلام شد، اعتراض برخی‌ها را به دلیل رقم بیش از اندازه انتشارات برانگیخت. اما گفتنی است که در این سال‌ها نه تنها چیزی تغییر نکرده است، بلکه بازگشت ادبی خود نیز یک استثنای فرانسوی است. بازگشت ادبی در این کشور ملزم به رقابت برای دریافت جوایز ادبی از قبیل گنکور/Goncourt، رونودو/Renaudot، فمینا/Femina و مدیسی Médicis، جایزه بزرگ رمان آکادمی فرانسوی/Grand Prix du Roman، جایزه اینترالیه/Interallié است که دریافت همه این جوایز به پاییز موکول شده است.

از سوی دیگر مجله تخصصی«کتاب هفته» علاوه بر اعلام آمار آثار منتشر شده امسال، نوشت: فرانسوی‌ها تابستان امسال شاهد انتشار آثار نویسندگان صاحب نامی همچون امانوئل کارر/Emmanuel Carrère، آملی نوتوم/Amélie Nothomb، اولیویه آدام/Olivier Adam، دیوید فوئنکینو/David Foenkinos، فردریک بایگ‌بدر/Frédéric Beigbeder، پاتریک دوویل/Patrick Deville، اریک راین‌هارد/Eric Reinhardt، گریگوری دلاکورت/Grégoire Delacourt، لوران مووینیه/Laurent Mauvignier و اولیویا روزنتال/Olivia Rosenthal هستند.

توماس پینچون (نویسنده برجسته آمریکایی)، آنتونیو تابوکی (نویسنده ایتالیایی، زاده ۲۳ سپتامبر ۱۹۴۳ - درگذشته ۲۵ مارس ۲۰۱۲)، آلیس مونرو (نویسنده کانادایی معاصر و برنده جایزه ادبی نوبل سال 2013)، سیری هاستوت (نویسنده آمریکایی) و هاروکی موراکامی (نویسنده ژاپنی اغلب نهیلیست و سورئالیست) از نویسندگان خارجی هستند که ترجمه آثارشان امسال منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها